Östbanans MKB-process framskrider till nästa skede
Programfasen för förfarandet vid miljökonsekvensbedömning av Östbanan (MKB) håller på att avslutas. I nästa skede ger NTM-centralen i Nyland, i egenskap av kontaktmyndighet, ett utlåtande om programmet. I utlåtandet ingår också åsikter från allmänheten och utlåtanden som begärts av olika myndigheter. Turnén med informationstillfällen för allmänheten som ordnades under hösten visade sig vara en viktig del av programfasen.

MKB-förfarandet för Östbanan inleddes officiellt när Östbanan Ab i oktober lämnade in ett program för miljökonsekvensbedömning för Östbanan till NTM-centralen. Därefter fanns MKB-programmet och den preliminära utredningsplanen med bansträckningsalternativ till påseende på Österbanans webbplats och på miljöförvaltningens projektsida samt i tryckt form i alla kommuner i planeringsområdet.
”Östbanans MKB-program är en plan för hur miljökonsekvensbedömningen av spårprojektet ska göras under byggandet och driften. Syftet med hela MKB-förfarandet är att med tillräcklig noggrannhet utreda projektets miljökonsekvenser och hitta en genomförbar lösning för Östbanan där olika behov har samordnats", säger planeringsdirektör MinnaWeurlander vid Itärata Oy.
Tillfällena för allmänheten överraskade
Eftersom syftet med MKB-förfarandet är att öka medborgarnas deltagande och tillgång till information, presenterades MKB-programmet för Östbanan vid tillfällen som ordnades för allmänheten i oktober–november i kommunerna i planeringsområdet, alltså i Borgå, Sibbo, Lovisa, Lappträsk, Mörskom, Kouvola och Kervo. Dessutom ordnades ett webbevenemang som var öppet för alla.
"Under tillfällena för allmänheten kunde deltagarna ställa frågor och bekanta sig med linjedragningsalternativen på kartorna. Vårt mål var att komma nära människorna och nå så många ortsbor som möjligt. Detta lyckades vi också med, eftersom vår samarbetspartner Ramboll Finland Oy anser att det sällan har varit lika mycket folk på motsvarande informationstillfällen”, berättar Weurlander.
"Alla tillfällen var sakliga när atmosfären varierade från förväntade kritiska kommentarer och motstånd till aktiv dialog och tacksam respons. Vi fick också viktig lokal information av invånarna till exempel om vissa enskilda objekt som inte fanns tillgängliga i utgångsuppgifterna.”
Hur går vi vidare?
Åsikter och utlåtanden om MKB-programmet för Östbanan kunde framföras via den officiella responskanalen 14.10–22.11.2024. Det kom cirka hundra åsikter, vilket också kan anses vara ett exceptionellt bra antal. Dessutom begärdes cirka 30 utlåtanden av olika intressentgrupper.
NTM-centralen i Nyland ger ett utlåtande om omfattningen och noggrannheten av bedömningsprogrammet för Östbanan senast den 22 december 2024. I utlåtandet presenteras också ett sammandrag av allmänhetens åsikter och utlåtanden av olika intressentgrupper. Näst kommer Itärata Oy att utarbeta en MKB-beskrivning som presenterar resultaten av miljökonsekvensbedömningarna samt åtgärder för att undvika eller lindra konsekvenserna.
”MKB-beskrivningen läggs fram till påseende hösten 2025, och då kommer tillfällen för allmänheten att ordnas på nytt, utlåtanden att begäras och parterna kommer att erbjudas möjligheter att framföra sina åsikter. I detta skede är alla sträckningsalternativ jämlika och inga beslut har ännu fattats", konstaterar Weurlander.
NTM-centralen i Nylands motiverade slutsats av beskrivningen fås uppskattningsvis i början av 2026. Under hela den lagstadgade MKB-processen görs olika utredningar i anslutning till miljökonsekvensbedömningen, såsom naturutredningar, buller- och vibrationsutredningar samt arkeologiska kartläggningar. MKB-förfarandet pågår i sin helhet i cirka två år.
För mer information:
Minna Weurlander, planeringsdirektör, Östbanan Ab
tfn 040 530 3496
minna.weurlander@itarata.fi
Nyckelord
Kontakter
Katri ParikkakommunikationschefItärata Oy
Tel:0442753028katri.parikka@itarata.fiBilder

Länkar
Östbanan Ab
Östbanan Ab:s uppgift är att planera en snabb förbindelse från huvudstadsregionen via Borgå till Kouvola samt möjliggöra mer direkta och snabbare förbindelser till östra Finland. Östbanan betjänar cirka två miljoner människor i sju län. Östbanan Ab ägs av finska staten (51%), representerad av Transport- och kommunikationsministeriet, och 24 kommuner eller städer. Östbanan är en del av det transeuropeiska utvidgade TEN-T-stomnätet. För mer information: www.itarata.fi/sv/hemsida/
Andra språk
Följ Itärata Oy
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Itärata Oy
Redogörelse: Anslutningen till det europeiska bannätet skulle öka Finlands konkurrenskraft20.3.2025 14:24:14 EET | Pressmeddelande
Finland har till hands ett unikt tillfälle att förbättra sin konkurrenskraft och försörjningsberedskap genom att ansluta sig till det europeiska bannätet. Via Rail Baltica skulle även logistikförbindelserna i Finland kunna omfattas av den europeiska spårvidden, berättar utredningen som Östbanan Ab låtit göra om godstrafiken.
Selvitys: Liittyminen eurooppalaiseen rataverkkoon lisäisi Suomen kilpailukykyä20.3.2025 14:23:20 EET | Tiedote
Suomella on käsissään ainutlaatuinen tilaisuus parantaa kilpailukykyään ja huoltovarmuuttaan liittymällä osaksi eurooppalaista rataverkkoa. Rail Baltican kautta Suomenkin logistiikkayhteydet saataisiin eurooppalaisen raideleveyden piiriin, kertoo Itärata Oy:n teettämä tavaraliikenneselvitys.
Den arkeologiska utredningen av planeringsområdet för Östbanan blev klar – 101 nya objekt13.3.2025 10:13:26 EET | Pressmeddelande
Den arkeologiska utredningen av planeringsområdet för Östbanan har färdigställts. Inventeringen som genomfördes av Museiverkets arkeologiska fälttjänster gav en heltäckande bild av det arkeologiska kulturarvet i de nuvarande sträckningsalternativens influensområde. I utredningen hittades bland annat kolmilor, gränsmärken och lämningar av vattenkvarnar.
Itäradan suunnittelualueen arkeologinen selvitys valmistui – 101 uutta kohdetta13.3.2025 10:12:40 EET | Tiedote
Itäradan suunnittelualueella tehty arkeologinen selvitys on valmistunut. Museoviraston arkeologisten kenttäpalvelujen toteuttama inventointi tuotti kattavan kuvan radan tämänhetkisten linjausvaihtoehtojen vaikutusalueella sijaitsevasta arkeologisesta kulttuuriperinnöstä. Selvityksessä löytyi muun muassa hiilimiiluja, rajamerkkejä ja vesimyllyjen jäänteitä.
Enkäten öppnas: Östbanan samlar in invånarnas och intressentgruppernas synpunkter och kommentarer12.3.2025 09:00:00 EET | Pressmeddelande
Projektet Östbanan öppnar torsdagen den 13 mars en webbenkät som är öppen för alla. I tjänsten kan invånare och andra intressentgrupper i planeringsområdet för banan skicka kommentarer om de planerade bansträckningarna samt dela med sig av sina åsikter om projektets inverkan.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum