Östbanans MKB-process framskrider till nästa skede
Programfasen för förfarandet vid miljökonsekvensbedömning av Östbanan (MKB) håller på att avslutas. I nästa skede ger NTM-centralen i Nyland, i egenskap av kontaktmyndighet, ett utlåtande om programmet. I utlåtandet ingår också åsikter från allmänheten och utlåtanden som begärts av olika myndigheter. Turnén med informationstillfällen för allmänheten som ordnades under hösten visade sig vara en viktig del av programfasen.
MKB-förfarandet för Östbanan inleddes officiellt när Östbanan Ab i oktober lämnade in ett program för miljökonsekvensbedömning för Östbanan till NTM-centralen. Därefter fanns MKB-programmet och den preliminära utredningsplanen med bansträckningsalternativ till påseende på Österbanans webbplats och på miljöförvaltningens projektsida samt i tryckt form i alla kommuner i planeringsområdet.
”Östbanans MKB-program är en plan för hur miljökonsekvensbedömningen av spårprojektet ska göras under byggandet och driften. Syftet med hela MKB-förfarandet är att med tillräcklig noggrannhet utreda projektets miljökonsekvenser och hitta en genomförbar lösning för Östbanan där olika behov har samordnats", säger planeringsdirektör MinnaWeurlander vid Itärata Oy.
Tillfällena för allmänheten överraskade
Eftersom syftet med MKB-förfarandet är att öka medborgarnas deltagande och tillgång till information, presenterades MKB-programmet för Östbanan vid tillfällen som ordnades för allmänheten i oktober–november i kommunerna i planeringsområdet, alltså i Borgå, Sibbo, Lovisa, Lappträsk, Mörskom, Kouvola och Kervo. Dessutom ordnades ett webbevenemang som var öppet för alla.
"Under tillfällena för allmänheten kunde deltagarna ställa frågor och bekanta sig med linjedragningsalternativen på kartorna. Vårt mål var att komma nära människorna och nå så många ortsbor som möjligt. Detta lyckades vi också med, eftersom vår samarbetspartner Ramboll Finland Oy anser att det sällan har varit lika mycket folk på motsvarande informationstillfällen”, berättar Weurlander.
"Alla tillfällen var sakliga när atmosfären varierade från förväntade kritiska kommentarer och motstånd till aktiv dialog och tacksam respons. Vi fick också viktig lokal information av invånarna till exempel om vissa enskilda objekt som inte fanns tillgängliga i utgångsuppgifterna.”
Hur går vi vidare?
Åsikter och utlåtanden om MKB-programmet för Östbanan kunde framföras via den officiella responskanalen 14.10–22.11.2024. Det kom cirka hundra åsikter, vilket också kan anses vara ett exceptionellt bra antal. Dessutom begärdes cirka 30 utlåtanden av olika intressentgrupper.
NTM-centralen i Nyland ger ett utlåtande om omfattningen och noggrannheten av bedömningsprogrammet för Östbanan senast den 22 december 2024. I utlåtandet presenteras också ett sammandrag av allmänhetens åsikter och utlåtanden av olika intressentgrupper. Näst kommer Itärata Oy att utarbeta en MKB-beskrivning som presenterar resultaten av miljökonsekvensbedömningarna samt åtgärder för att undvika eller lindra konsekvenserna.
”MKB-beskrivningen läggs fram till påseende hösten 2025, och då kommer tillfällen för allmänheten att ordnas på nytt, utlåtanden att begäras och parterna kommer att erbjudas möjligheter att framföra sina åsikter. I detta skede är alla sträckningsalternativ jämlika och inga beslut har ännu fattats", konstaterar Weurlander.
NTM-centralen i Nylands motiverade slutsats av beskrivningen fås uppskattningsvis i början av 2026. Under hela den lagstadgade MKB-processen görs olika utredningar i anslutning till miljökonsekvensbedömningen, såsom naturutredningar, buller- och vibrationsutredningar samt arkeologiska kartläggningar. MKB-förfarandet pågår i sin helhet i cirka två år.
För mer information:
Minna Weurlander, planeringsdirektör, Östbanan Ab
tfn 040 530 3496
minna.weurlander@itarata.fi
Nyckelord
Kontakter
Katri ParikkakommunikationschefItärata Oy
Tel:0442753028katri.parikka@itarata.fiBilder
Länkar
Östbanan Ab
Östbanan Ab:s uppgift är att planera en snabb förbindelse från huvudstadsregionen via Borgå till Kouvola samt möjliggöra mer direkta och snabbare förbindelser till östra Finland. Östbanan betjänar cirka två miljoner människor i sju län. Östbanan Ab ägs av finska staten (51%), representerad av Transport- och kommunikationsministeriet, och 24 kommuner eller städer. Östbanan är en del av det transeuropeiska utvidgade TEN-T-stomnätet. För mer information: www.itarata.fi/sv/hemsida/
Andra språk
Följ Itärata Oy
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Itärata Oy
Utredning av Östbanan: Finlands spårvidd ska granskas som en del av det europeiska trafiksystemet9.10.2024 08:30:00 EEST | Pressmeddelande
Enligt utredningen av Östbanan är det motiverat att ta i bruk den europeiska spårvidden på Östbanan, om man samtidigt främjar en planmässig utvidgning av spårvidden i Finland och strävar efter att förbättra de internationella trafikförbindelserna.
Itäradan selvitys: Suomen raideleveyttä tarkasteltava osana Euroopan liikennejärjestelmää9.10.2024 08:30:00 EEST | Tiedote
Itäradan selvityksen mukaan eurooppalaisen raideleveyden käyttöönotto Itäradalla on perusteltua, jos samalla edistetään suunnitelmallista raideleveyden laajentamista Suomessa ja tavoitellaan kansainvälisten liikenneyhteyksien parantamista.
Utredning av Östbanan: Närtåg till Borgå centrum – de effektivaste förbindelserna via Kervo och Nickby24.9.2024 14:15:52 EEST | Pressmeddelande
I närtågsutredningen av Östbanan granskades fyra stationsalternativ i Borgå, mellanstationer i Kervo och Nickby samt fortsatt närtågstrafik till Lovisa. Utredningen genomfördes som en del av miljökonsekvensbedömningen och den preliminära generalplanen för Östbanan. Med tanke på helheten verkar den mest kostnadseffektiva lösningen vara att alla tåg stannar i Kungsporten och att sträckningen fortsätter till Kalevagatan i Borgå, eller att ett underjordiskt stickspår byggs från Kungsporten till Borgå centrum. Östbanan möjliggör närtågstrafik mellan Helsingfors och Borgå.
Itäradan selvitys: Lähijunat Porvoon keskustaan – tehokkaimmat yhteydet Keravan ja Nikkilän kautta24.9.2024 14:15:52 EEST | Tiedote
Itäradan lähijunaselvityksessä tarkasteltiin neljää asemavaihtoehtoa Porvoossa, väliasemia Keravalla ja Nikkilässä sekä lähijunaliikenteen jatkamista Loviisaan. Selvitys on tehty osana Itäradan ympäristövaikutusten arviointia ja alustavaa yleissuunnitelmaa. Kokonaisuuden kannalta kustannustehokkain ratkaisu vaikuttaa olevan vaihtoehto, jossa kaikki junat pysähtyvät Kuninkaanportissa ja linjausta jatketaan Porvoon Kalevankadulle tai Kuninkaanportista toteutetaan maanalainen pistoraide Porvoon keskustaan. Itärata mahdollistaa Helsingin ja Porvoon välisen lähijunaliikenteen.
Möjlighet att ansöka om EU-finansiering öppnades för Östbanan18.7.2024 13:41:57 EEST | Pressmeddelande
Östbanan har godkänts för det utvidgade transeuropeiska transportnätet (TEN-T). I och med beslutet kan Östbanan Ab ansöka om betydande EU-finansiering för planeringen av banprojektet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum