Digi- ja väestötietovirasto

Det blir lättare för privata intressebevakare och intressebevakningsfullmäktiga att uträtta ärenden digitalt

Dela

Privata intressebevakare och intressebevakningsfullmaktstagare kan nu sköta huvudmannens och fullmaktsgivarens ekonomiska ärenden i Skatteförvaltningens, FPAs, Traficoms och andra myndigheters digitala tjänster utan separat fullmakt. Ändringen gäller cirka 20 000 intressebevakningsfullmäktiga och 15 000 privata intressebevakare.

Man och äldre kvinna tittar på mobiltelefon
Privata intressebevakare och intressebevakningsfullmaktstagare kan nu sköta huvudmannens och fullmaktsgivarens ekonomiska ärenden i Skatteförvaltningens, Traficoms och andra myndigheters digitala tjänster utan separat fullmakt.

– Det här är en ändring som intressebevakarna länge önskat. Även om en privat intressebevakare skulle ha haft i uppgift att sköta sin huvudmans skatteärenden, har beslutet om förordnande av intressebevakare inte tidigare automatiskt möjliggjort digital ärendehantering, förklarar ledande sakkunnig Jani Saarela vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata som bakgrund.

Nu kan man uträtta ärenden i alla de digitala tjänster som kontrollerar rätten att uträtta ärenden för någon annans räkning från Suomi.fi-fullmakter. Det behövs alltså inte längre någon separat fullmakt.  

Bakom ändringen finns det nya registret över förmynderskapsärenden, där Suomi.fi-fullmakter kontrollerar rätten att uträtta ärenden i realtid och på ett tillförlitligt sätt. Registret upprätthålls av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata och innehåller person- och behörighetsuppgifter om intressebevakningsfullmäktige och privata intressebevakare. 

Du kan skaffa rättigheter för flera ärenden med Suomi.fi-fullmakter – fullmaktsansökan kan göras utan digitala färdigheter

En privat intressebevakare eller intressebevakningsfullmäktig kan fortfarande inte uträtta ärenden för personens räkning i digitala tjänster som gäller personens hälsoärenden och andra personliga ärenden.  

Intressebevakaren, en intressebevakningsfullmäktig eller en annan förtroendeperson kan uträtta ärenden till exempel på MittKanta när hen först har fått Suomi.fi-fullmakt för detta. Fullmaktsgivaren behöver alltså inte digitala färdigheter eller användarnamn.

Separata fullmakter behövs fortfarande i många tjänster

En privat intressebevakare eller intressebevakningsfullmäktig kan inte på motsvarande sätt uträtta ärenden i sådana digitala tjänster som ännu inte utnyttjar Suomi.fi-fullmakter. Till exempel har banker och försäkringsbolag sin egen praxis för uträttandet av ärenden för andra. 

I ärendetjänsternas egna anvisningar kan man kontrollera hur man kan uträttar ärenden för en annan person i tjänsten. 

Smidigare ärendehantering på någon annans vägnar med Suomi.fi-fullmakter

Suomi.fi-fullmakter är en säker och tillförlitlig nationell lösning för att uträtta ärenden digitalt för privatpersoner och företag.

Företaget eller en privatperson kan ge någon annan fullmakt att uträtta ärenden för sin räkning. En betydande del av uträttandet av ärenden sker automatiskt från medborgarens synvinkel när rätten att uträtta ärenden på någon annans vägnar kan kontrolleras snabbt och tillförlitligt i registeruppgifterna.  Därför behöver till exempel intressebevakare eller företags och föreningars namntecknare inte separata Suomi.fi-fullmakter, utan deras rätt att uträtta ärenden kontrolleras i realtid i registren.

– Suomi.fi-fullmakter är i bästa fall något som osynligt gör vardagen smidigare genom att automatiskt kontrollera rätten att uträtta ärenden på någon annans vägnar till exempel i befolkningsdatasystemet, företags- eller föreningsregistret och nu även i det nya registret över förmynderskapsärenden, beskriver Tuuli Krekelä, ledande sakkunnig vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.

Kontakter

Suomi.fi-fullmakter: ledande sakkunnig Tuuli Krekelä, p. 0295 535 020, tuuli.krekela@dvv.fi
Intressebevakning: ledande sakkunnig Jani Saarela, p. 0295 538 121, jani.saarela@dvv.fi

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata främjar digitaliseringen av samhället, tryggar tillgången till information och erbjuder tjänster för kundernas livshändelser.

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata sörjer för den grundläggande administrationen av befolkningsdatasystemet och digitaliseringen av samhället. Till myndighetens uppgifter hör bland annat borgerliga vigslar, namn- och adressändringar, förmynderskaps- och intressebevakningsärenden, administration av befolkningsdatasystemet, utveckling av lösningar för elektronisk identitet samt utveckling och underhåll av centraliserade stödtjänster för e-tjänster. Dessa stödtjänster för e-tjänster omfattar bland annat Suomi.fi-webbtjänsten, elektroniska myndighetsmeddelanden (Suomi.fi-meddelanden) samt fullmakter att sköta ärenden för andras räkning (Suomi.fi-fullmakter).

https://dvv.fi/sv

Följ Digi- ja väestötietovirasto

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Digi- ja väestötietovirasto

Tack vare befolkningsdatasystemet är det många saker i Finland som sker så gott som automatiskt i medborgarnas ögon8.1.2025 09:05:00 EET | Pressmeddelande

Finlands befolkningsdatasystem är unikt i världen och har betjänat informationsförsörjningen i vårt samhälle i redan 50 år. Den första versionen av systemet blev klar och började användas i slutet av 1974. Tack vare befolkningsdatasystemet behöver personer som bor i Finland till exempel inte själva lämna sina uppgifter till flera olika myndigheter, utan de uppgifter som registrerats i systemet är automatiskt tillgängliga för flera olika aktörer. Systemet innebär även att det inte behöver ordnas någon särskild folkräkning i vårt land. Finland är ett av få länder, utöver bland annat Danmark, där man har kunnat frångå en särskild folkräkning.

Väestötietojärjestelmän ansiosta moni asia tapahtuu Suomessa kansalaisten silmissä kuin automaattisesti8.1.2025 09:05:00 EET | Tiedote

Maailman mittaluokassa ainutlaatuinen Suomen väestötietojärjestelmä on palvellut yhteiskuntamme tietohuoltoa jo 50 vuotta. Järjestelmän ensimmäinen versio valmistui ja otettiin käyttöön loppuvuodesta 1974. Väestötietojärjestelmän ansiosta Suomessa asuvien ihmisten ei esimerkiksi tarvitse itse toimittaa tietojaan usealle eri viranomaiselle, vaan järjestelmään kirjatut tiedot ovat automaattisesti useiden eri toimijoiden käytettävissä. Järjestelmä myös mahdollistaa sen, ettei maassamme tarvitse järjestää erillistä väestönlaskentaa. Suomi on yksi harvoja maita muun muassa Tanskan lisäksi, joissa on voitu luopua erillisestä väestölaskennasta.

Many things happen automatically in the eyes of Finland’s citizens thanks to the population information system8.1.2025 09:05:00 EET | Press release

Globally, Finland’s unique population information system has served our society’s information services for 50 years. The first version of the system was completed and activated in late 1974. Thanks to the population information system, residents of Finland do not have to submit their records to several different authorities separately. Instead, the data recorded in the system is automatically available to several different actors. One of the system's benefits is also that we do not need to organise a separate census in this country. Finland is one of the few countries, in addition to Denmark, that has been able to abandon carrying out censuses.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye