Keski-Suomen ELY-keskus

Tienkäyttäjien tyytyväisyys Keski-Suomessa säilynyt edellisvuoden tasolla

Jaa

Väyläviraston valtakunnallisen tienkäyttäjätyytyväisyystutkimuksen mukaan Keski-Suomen maanteiden kuntoon oltiin kesäkaudella 2024 lähes yhtä tyytyväisiä kuin edellisvuonna. Yksityishenkilöiden kokonaistyytyväisyyden arvosana pysyi muuttumattomana. Raskaan liikenteen käyttäjien arvosana sen sijaan hieman nousi.

Tienkäyttäjien tyytyväisyystutkimus tehdään kaksi kertaa vuodessa. Niillä mitataan maanteiden kuntoa ja tilaa sekä talvikunnossapitoa. Kuvituskuva: Keski-Suomen ELY-keskus
Tienkäyttäjien tyytyväisyystutkimus tehdään kaksi kertaa vuodessa. Niillä mitataan maanteiden kuntoa ja tilaa sekä talvikunnossapitoa. Kuvituskuva: Keski-Suomen ELY-keskus

Valtakunnallisesti sekä yksityishenkilöiden että ammattiautoilijoiden tyytyväisyys maanteiden tilaan on tutkimuksen mukaan parantunut. Erityisesti raskaan liikenteen kokema olosuhteiden laatu on noussut lähemmäksi yksityisten tienkäyttäjien tasoa. Keski-Suomessa ammattiautoilijoista kuitenkin noin puolet ilmaisee tyytymättömyyttä maanteiden kuntoon, erityisesti päällysteiden reikiin, epätasaisuuteen ja paikkausten laatuun.

Päällysteiden reikiintyminen puhuttaa

Viime vuosina päällysteiden reikiintyminen ja korjaustarve ovat lisääntyneet. Tämä näkyy erityisesti sääolosuhteiltaan vaihtelevina ja märkinä talvina, jotka luovat otolliset olosuhteet reikiintymiselle. Kaikkia vaurioituneita teitä ei voida sisällyttää päällystysohjelmaan, minkä vuoksi niitä joudutaan usein paikkaamaan. Tämä näkyy tienkäyttäjien tyytymättömyytenä päällysteiden kuntoon.

– Päällysteiden paikkauksia tehdään sitä mukaa, kun tarvetta ilmenee. Ajoturvallisuutta vaarantavat kohteet ovat prioriteettilistalla kärjessä. Mikäli tiellä liikkuja havaitsee selvästi vaarallisen kohteen, siitä voi aina ilmoittaa Tienkäyttäjän linjalle, liikennejärjestelmäasiantuntija Toni Myyryläinen Keski-Suomen ELY-keskuksesta muistuttaa.

Yksityishenkilöiden tyytyväisyys päällysteisiin on keskimäärin paremmalla tasolla kuin raskaan liikenteen. Tyytymättömyys kohdistuu erityisesti alempiasteisten teiden kuntoon, kun taas pääteiden arviointi on pysynyt vuoden 2023 tasolla.

Samansuuntaisia tuloksia havaittiin myös sorateiden osalta: raskaan liikenteen tyytyväisyys niiden kesäkuntoon on kasvanut, mutta yksityiskäyttäjien tyytyväisyys on pysynyt ennallaan. Suurimpina ongelmina nähdään sorateilläkin epätasaisuus ja kuoppaisuus.

Tienkäyttäjätyytyväisyystutkimus osana kehittämistyötä

Väylävirasto selvittää tienkäyttäjien tyytyväisyyttä kahdesti vuodessa: talvikauden tutkimus keskittyy kunnossapitoon ja kesätutkimus tarkastelee maanteiden tilaa ja kuntoa. Tutkimustuloksia hyödynnetään Väyläviraston ja ELY-keskusten toiminnan arvioinnissa, suunnittelussa ja ohjauksessa.

Kesän 2024 tutkimus toteutettiin elo-syyskuussa. Siihen vastasi lähes 5000 yksityishenkilöä sekä yli 1000 ammattiautoilijaa. Tutkimuksen koko raportti julkaistaan myöhemmin Väyläviraston verkkosivuilla  (vayla.fi).

Liikenteen asiakaspalvelu ja Tienkäyttäjän linja:  https://www.ely-keskus.fi/liikenteen-asiakaspalvelu1

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Liikennejärjestelmäasiantuntija
Toni Myyryläinen
p. 0295 024 059
Keski-Suomen ELY-keskus

Tietoja julkaisijasta

Keski-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus (ELY-keskus) on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. ELY-keskukset kehittävät ja tukevat taloudellista, sosiaalista ja ekologisesti kestävää hyvinvointia.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Keski-Suomen ELY-keskus

Kesän päällystyksissä uutta pintaa Keski-Suomeen yli 230 kilometriä28.11.2024 10:11:23 EET | Tiedote

Keski-Suomessa korjattiin maanteitä päällystämällä tämän vuoden aikana yhteensä yli 230 kilometriä. Merkittävä osa päällystystöistä mahdollistui hallituksen korjausvelan poistamiseen myöntämällä lisärahoituksella. Edellisen kerran päällystysohjelman pituus on Keski-Suomessa ylittänyt 200 kilometriä vuosina 2016–2017 – silloinkin erillisen korjausvelkarahoituksen turvin.

Valtatien 9 parantamiseen tähtäävä suunnittelu Korpilahden ja Keljonkankaan välillä käynnistyy – yleisö mukaan keväällä 202527.11.2024 08:01:53 EET | Tiedote

Keski-Suomen ELY-keskus on aloittanut suunnittelun valtatien 9 parantamiseksi välillä Korpilahti-Keljonkangas. Tieosuudella kulki viime vuonna keskimäärin noin 8 700–16 000 ajoneuvoa vuorokaudessa, liikennemäärän kasvaessa etelästä kohti Jyväskylää. Raskasta liikennettä tästä määrästä oli noin 6,5–8,5 %. Suunnittelu tähtää valtatien parantamiseen siten, että se palvelee niin pitkämatkaista, seudullista kuin paikallista liikennettä aiempaa turvallisemmin ja sujuvammin myös liikennemäärän edelleen kasvaessa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye