Liikenne- ja viestintävaliokunnan sd-edustajat: Tarvitsemme tasapuolisempaa ja kestävämpää liikennepolitiikkaa
– Hallituksen liikennepolitiikka keskittyy näennäisiin ja helppoihin ratkaisuihin sen sijaan, että liikennejärjestelmää kehitettäisiin tasapuolisesti kaikki liikennemuodot ja -väylät huomioiden, arvioi liikenne- ja viestintävaliokunnan sd-ryhmän vastaava, kansanedustaja Seppo Eskelinen. – Rajalliset määrärahat pitäisi kohdentaa mahdollisimman vaikuttavasti niin kansalaisten, elinkeinoelämän kuin huoltovarmuudenkin kannalta.
– Väyläverkon korjausvelkaan tarvitaan hallituksen kaavailemaa 200 miljoonan euron lisärahoitusta, mutta tästä pitäisi suunnata puolet eli 100 miljoonaa alemman tieverkon sekä siltojen kunnostamiseen. Yksityisteiden rahoitukseen hallitus tekee ensi vuonna 1,8 miljoonan euron lisäleikkauksen hallitusohjelmassa sovitun portaittaisen rahoituksen vähentämisen päälle. Meillä on 370 000 km:n laajuinen yksityistieverkko. Olemme huolissamme leikkausten vaikutuksista puutavaran saantiin ja elintarviketuotannon kuljetuksiin, joten esitämme yksityistieavustuksiin 6,8 miljoonan euron lisärahoitusta, Eskelinen jatkaa.
– Ensi vuoden loppuun mennessä hallitus on käyttänyt 520 miljoonan euron korjausvelkavarauksestaan jo yli 85 % ja velan ennustetaan jatkavan kasvuaan. Liikenteen rahoitus näyttää huolestuttavalta sekä hallituksen toimista huolimatta jatkuvasti kasvavan korjausvelan että investointien osalta. Seuraavan hallituksen kehittämishankkeisiin käytettävissä oleva rahoitus on jo valmiiksi puolitettu samalla, kun tämä hallitus kustantaa omat hankkeensa laittamalla valtion omaisuutta lihoiksi ja rahoittamalla liikennettä Valtion asuntorahastosta, joka on olemassa kohtuuhintaisen asumisen rahoittamista varten, Eskelinen kritisoi.
SDP kannustaa hallitusta palaamaan väylähankkeiden rahoituksessa pitkäjänteiseen kehysrahoitukseen ja purkamaan nykyisen kertarahoitteisen investointiohjelmansa. Eri liikennemuodoilta häviää näennäinenkin tasapuolisuus, kun joukkoliikenteen ja kevyen liikenteen kehittämiseltä viedään rahoitusta.
– Hallitus on unohtanut kokonaan joukkoliikenteen kehittämisen, vaikka ikärakenteen muutos, muuttoliike sekä harveneva palveluverkko vaativat toimia. Joukkoliikenteen rahoituksessa ei ole huomioitu kustannusten nousua, mikä on jo näkynyt uutisina vuorotarjonnan karsimisesta. Haja-asutusalueiden liikkumiseen voitaisiin hakea ratkaisuja pienillä piloteilla ja kaupunkiseuduilla pitäisi kehittää joukkoliikennettä talouskasvua, alueellista kehitystä ja päästövähennyksiä tukevaan suuntaan. Hallitusohjelmassa joukkoliikenteen ilmastoperusteisesta tasokorotuksesta leikataan 13 miljoonaa euroa, mutta meidän mielestämme saman verran on panostettava joukkoliikenteen kehittämiseen ja kokeiluhankkeisiin, ehdottaa kansanedustaja Anna-Kristiina Mikkonen.
– Hallitus jatkaa kävelyn ja pyöräilyn edistämiseksi kunnille myönnettävän avustuksen leikkauksia, minkä seurauksena avustushakua ei kannata järjestää edes vuosittain. Kuntien kanssa tehtävä yhteistyö pitäisi nähdä voimavarana, jossa kuntien 50 %:n maksuosuus tuplaa valtion rahoituksen vaikuttavuuden. Toimiva ja turvallinen kevyen liikenteen verkosto suosii lyhyillä matkoilla kevyttä liikennettä ja mahdollistaa asukkaille pääsyn töihin, kouluun tai harrastuksiin itsenäisesti ja ympäristöystävällisesti ilman autoa. Näistä syistä palauttaisimme kävelyn ja pyöräilyn edistämiseen hallituksen leikkaaman 6,2 miljoonaa euroa, lisää kansanedustaja Pinja Perholehto.
– Olisimme käyttäneet myös Marinin hallituksen jättämän 4,7 miljoonan euron määrärahan sille osoitettuun tarkoitukseen eli uusien tukiasemien rakentamiseen rataverkon katvealueille. Valokuitu- ja mobiiliyhteyksiä on joka tapauksessa kehitettävä haja-asutusalueiden kotitalouksille, uuden viranomaisverkon käyttöönottoon ja Digiratana kehitettävän raideliikenteen ohjausjärjestelmän tarpeita ajatellen. Työmatkalaiselle tämä näyttäytyisi suoraan sujuvina tietoliikenneyhteyksinä, mikä parantaisi talouskasvun kannalta merkittävää työvoiman liikkuvuutta, perustelee kansanedustaja Marko Asell.
SDP julkaisi mm. pitkäjänteisempää ja tasapuolisempaa liikennepolitiikkaa esittelevän vaihtoehtobudjettinsa ensi vuodelle 26.11.
Yhteyshenkilöt
Seppo EskelinenKansanedustaja
Puh:050 514 3350seppo.eskelinen@eduskunta.fiAnna-Kristiina MikkonenKansanedustaja
Puh:050 477 4681anna-kristiina.mikkonen@eduskunta.fiMarko AsellKansanedustaja
Puh:050 512 1968marko.asell@eduskunta.fiPinja PerholehtoKansanedustaja
Puh:040 059 6521pinja.perholehto@eduskunta.fiTilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SDP EDUSKUNTA
SDP:n Kimmo Kiljunen: ”Puheeni suomenvenäläisten tapaamisessa olivat täysin harkitsemattomia ja pyydän niitä anteeksi”28.11.2024 14:34:19 EET | Tiedote
- Tilanne Venäjällä ja itärajalla koskettaa minua henkilökohtaisesti perheeni kautta. Ulkoasiainvaliokunnan puheenjohtajan roolissa ja tähän ikään tullessa minun olisi silti pitänyt ymmärtää, että en voi tällaisia lausuntoja antaa, Kiljunen sanoo.
Sivistysvaliokunnan sd-edustajat: Vastustamme opiskelijoiden siirtämistä pois yleisen asumistuen piiristä28.11.2024 14:31:50 EET | Tiedote
Opiskelijoiden siirtäminen yleisestä asumistuesta opintotuen asumislisän piiriin on väärin, sillä se heikentää opiskelijoiden toimeentuloa ja vaikeuttaa päätoimista opiskelua. SD-eduskuntaryhmän sivistysvaliokunnan jäsenet Eeva-Johanna Eloranta, Tuula Haatainen, Pia Hiltunen ja Nasima Razmyar jättivät asiasta tänään vastalauseen, jossa ehdotetaan lakiesityksen hylkäämistä.
SDP:n Suhonen: Yhteistoimintalain muutos on isku työntekijöiden turvalle28.11.2024 14:13:56 EET | Tiedote
Kansanedustaja Suhonen vastustaa jyrkästi yhteistoimintalain uudistusta, joka on selkeästi vain tapa keventää työnantajan kukkaroa – työntekijöiden kustannuksella. Yhteistoimintalain kokonaisuudistus astui voimaan 1.1.2022. Nyt vain muutama vuosi voimassa ollutta lakia ollaan muuttamassa työnantajapuolen sanelun mukaisesti.
SDP:n Joona Räsänen: Suomen talous ei kestä tätä ylimielistä hallitusta28.11.2024 11:21:44 EET | Tiedote
-Tämän hallituksen aikana Suomen työllisyyskehitys on ollut Euroopan surkeinta ja velkaantuminen kasvanut tänä vuonna nopeiten koko Euroopassa. Olemme menettäneet yli 50 000 työllistä tämän hallituksen aikana ja yritysten konkurssien määrä on koko vuosituhannen ennätyksessä. Tässä tilanteessa hallituksen kannattaisi suorastaan rukoilla oppositiolta vaihtoehtoja, mutta ylimielisyyttään sille ei kelpaa mikään. Hallitus onkin omaksunut ”laitavasemmiston lukematta kuraa” -lähestymistavan opposition vaihtoehdoille. Suomen talous ei kestä näin ylimielistä hallitusta, sanoo kansanedustaja ja valtiovarainvaliokunnan vastaava Joona Räsänen (sd).
SDP:n Tuppurainen: SDP haluaa parantaa jokaisen ihmisen arkea, joiden arkea hallitus on heikentänyt28.11.2024 10:33:43 EET | Tiedote
SDP parantaa arjen palveluita, vahvistaa kasvua keventämällä pieni- ja keskituloisten verotusta ja kohtuullistaa hallituksen epäoikeudenmukaisia leikkauksia. Tasapainotamme taloutta yhtä paljon kuin hallitus, silti SDP:n tasapainottaisi taloutta oikeudenmukaisemmin, sillä meidän vaihtoehdossamme yhdeksän suomalaista kymmenestä voittaa verrattuna nykymenoon, sanoo eduskuntaryhmän puheenjohtaja Tuppurainen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme