AKT: Yhteistoimintalain muutokset ovat lain perusidean vastaisia
AKT katsoo, että yhteistoimintalakiin esitetyillä muutoksilla heikennetään merkittävästi työntekijöiden asemaa. Muutokset vähentävät työntekijöiden mahdollisuuksia vaikuttaa omaan asemaansa ja ovat näin yt-lain perusidean vastaisia. Kun yt-neuvotteluajat lyhenevät, se tarkoittaa myös merkittäviä taloudellisia menetyksiä työntekijöille. Lomautuksiin ei ennätetä varautua ja etsiä uutta työtä. Palkanmaksu päättyy entistä nopeammin.
Työministeri Arto Satonen esittelee 28.11. yhteistoimintalain muutosehdotukseen, jonka hallitus antaa eduskunnalle. Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT katsoo, että muutoksilla romutetaan vuonna 2022 tehdyn yt-lain muutosten periaatteita.
Yt-lain alkuperäinen tarkoitus ja tavoite on ollut edistää vuoropuhelua työnantajan ja henkilöstön välillä ja vahvistaa yhteistoimintaa. Viimeisimmässä uudistuksessa työnantajan ja työntekijöiden vuoropuhelua parannettiin. Nyt tätä yhteistoiminnan periaatetta romutetaan, vaikka vuoropuhelulla olisi myös voitu vahvistaa osapuolten luottamusta, parantaa neuvotteluratkaisuja ja edistää työhyvinvointia eli samalla myös toiminnan tuottavuutta.
Nyt lakiin ehdotetut muutokset ovat yhteistoimintalain tarkoituksen vastaisia. Lakimuutoksen jälkeen neuvotteluvelvoite jäisi enää yli 50 henkeä säännöllisesti työllistäviin yrityksiin. Näin ollen kuljetusaloilla valtaosa yrityksistä jää yt-menettelyn ulkopuolelle. Lisäksi neuvotteluaikoja lyhennetään.
Lakimuutos johtaisi käytännössä neuvottelun lakkaamiseen ja vuoropuhelun merkittäviin muutoksiin 20-49 työntekijää työllistävissä yrityksissä. Esimerkiksi kuljetusalalla toimivien yritysten osalta vaikutus on merkittävä.
– AKT ei kannata ehdotettuja muutoksia, ne heikentävät merkittävästi työntekijän asemaa pienissä ja keskisuurissa yrityksissä, liiton vastaava lakimies Sara Seppänen painottaa.
Yt-lain muutoksista aiheutuu merkittävä säästö yrityksille ja vastaavasti mahdollisia palkkatulojen menetyksiä työntekijöille tilanteessa, jossa myös työttömyysturvaa on heikennetty.
– AKT katsoo, että esitys on erittäin yksipuolinen. Yt-lain muutosten vaikutuksia ei ole keritty, eikä edes pyritty arvioimaan, Seppänen sanoo.
AKT vastustaa neuvotteluaikojen puolittamista, eikä niitä voida pitää perusteltuna. Erityisesti lyhimmillään 7 päivän neuvotteluaika on liian lyhyt, että asiat ehditään käsitellä kunnolla. Työnantajaa velvoittavat neuvotteluiden sisältövaatimukset ovat lakimuutoksenkin jälleen ennallaan. Lisääntyy myös riski siihen, että esimerkiksi irtisanomisperusteita joudutaan riitauttamaan.
Yhteyshenkilöt
Sara Seppänenvastaava lakimiesAuto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry
Puh:+358 400 314 136sara.seppanen@akt.fiSini SilvànviestintäpäällikköAuto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry
Puh:+358 44 412 3009sini.silvan@akt.fiLinkit
Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry on n. 40 000 jäsenen ammattiliitto ja vahva edunvalvoja. Liiton jäsenet työskentelevät autoliikenne-, ahtaus-, säiliöauto- ja öljytuote-, matkailu-, huolinta- ja liikenneopetusaloilla sekä huoltokorjaamoissa, terminaaleissa ja lentokoneiden matkustamoissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry
Tes-kierroksen kärkenä työhyvinvointi – kun työntekijä voi työssä hyvin, syntyy tuottavuutta20.11.2024 12:47:26 EET | Tiedote
AKT:n jäsenten määrittämissä tes-tavoitteissa nousee selkeästi esiin, että työ on raskasta ja päivät pitkiä. Työhyvinvointia pitää katsoa työehtosopimuskierroksella uudella tavalla.
Hallituksen lakiehdotus estää vapaat neuvottelut ja sitoo valtakunnansovittelijan kädet3.10.2024 14:02:00 EEST | Tiedote
Hallituksen lakiehdotus sovittelujärjestelmän muutoksista estää ammattiliitoilta mahdollisuudet neuvotella vapaasti. Valtakunnansovittelijan rooli muuttuu nimelliseksi ja matalapalkka-alat jäävät pysyvästi alakynteen.
AKT-lehden pääkirjoitus: ”On OK kuulua liittoon – työnantajatkin kuuluvat”6.9.2024 12:14:02 EEST | Tiedote
AKT-lehden pääkirjoituksessa päätoimittaja Sini Silvàn toteaa ”On OK kuulua liittoon - työnantajatkin kuuluvat.” Hän muistuttaa, että yksittäisen ihmisen ratkaisulla liittyä ammattiliittoon on todellakin väliä.
Lakiuudistus vie koko työelämää koskevaan ”taksiuudistukseen” ja romuttaa työehtoja5.9.2024 14:49:38 EEST | Tiedote
AKT on erittäin huolissaan, mitä tapahtuu työehtosopimuksien yleissitovuudelle ja kaikille työehdoille, mikäli paikallista sopimista laajennetaan tuoreessa lakiesityksessä esitetyllä tavalla. Todellisena pelkona on se, että nyt toteutetaan ”koko työelämän taksiuudistus”. Paikallisen sopimisen laajentamien on pelkästään työnantajan etu. Se vyöryttää työelämään isoja ja arvaamattomia muutoksia. Näin kasvatetaan merkittävästi työnantajien valtaa työpaikoilla ja uhataan työsuhteiden minimiehtoja.
AKT:n puheenjohtaja Ismo Kokko: ”Oppilaitoksissa ei voi opettaa, ettei lakeja ja työehtosopimuksia tarvitse noudattaa”16.8.2024 12:44:23 EEST | Tiedote
Yle uutisoi 16.8. siitä, miten kuljetusalalla ratkotaan jatkuvasti palkkariitoja. Yksi ongelmista on, että osa työnantajista tarjoaa työntekijälle läpituntipalkkaa, joka kuitenkin on työaikalain vastainen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme