Editkilpailun ilmoittautuminen on alkanut – tässä ovat vuoden 2024 sarjat!
Aikakausmedia-alan tärkein kilpailu on täällä taas! Tänä vuonna Editkilpailussa on yhteensä 16 toimituksellista ja markkinoinnillista sarjaa, joihin ilmoittautuminen on nyt käynnissä.
Tänä vuonna Editkilpailussa ei ole mukana uusia sarjoja, mutta sarjojen kriteereitä on päivitetty kilpailuun osallistuneiden palautteen perusteella. Muutamassa sarjassa on muita pieniä uudistuksia.
Erikois-Edit-sarjassa on jatkossa vuosittain vaihtuva teema. Vuoden 2024 kilpailussa palkitaan aikakausmediavaikuttaja, joka on tehnyt vaikuttavan uran aikakausmedian parissa. Hän on kokenut journalisti tai inspiroiva medialiiketoiminnan kehittäjä, joka on jättänyt kädenjälkensä alaan ja innostanut esimerkillään muita alalla työskenteleviä.
– Vuosittain vaihtuvilla teemoilla on mahdollisuus saada variaatiota kilpailuun kasvattamatta sarjojen määrää. Sen kautta pystymme nostamaan esiin alalle tärkeitä aiheita ja ammattilaisia, joille ei muuten ole kilpailussa pysyvää omaa sarjaa, sanoo Editkilpailusta vastaava Aikakausmedian markkinointi- ja tutkimuspäällikkö Outi Itävuo.
Vuoden valokuvaaja aikakausmediassa -sarjan kriteereitä on päivitetty palautteen perusteella. Vuonna 2024 sarjassa palkitaan taitava ja näkemyksellinen valokuvaaja, jonka kuvat pysäyttävät aikakausmedian lukijan ja nostavat jutun uudelle tasolle. Nyt sarjaan osallistutaan kuvasarjojen sijaan kuvaportfoliolla, johon kootaan enintään 30 aikakausmediassa vuonna 2024 julkaistua kuvaa.
Myös Vuoden aikakauslehtikansi -sarjan palkitsemiskriteereitä on tarkennettu, ja voittajan valitsee tänä vuonna ammattilaistuomaristo yleisöäänestyksen sijaan. Sarjassa palkitaan painetun lehden kansi, joka on kokonaisuutena onnistunut, kiinnittää lukijan huomion ja saa tarttumaan lehteen. Kannen erottuvuuteen ja myyvyyteen kiinnitetään myös huomiota.
Kilpailun toimituksellisiin sarjoihin voivat osallistua Aikakausmedian jäsenten kustantamat tai julkaisemat aikakausmediat (yleisömediat, ammatti- ja järjestömediat sekä asiakasmediat) sekä niiden tekijät. Kilpailu on avoin myös näille medioille työskenteleville freelancereille. Markkinoinnillisiin sarjoihin ja Erikois-Editiin ilmoittautuminen on avointa kaikille.
Editkilpailun sarjat 2024
1. Vuoden yleisömedia
2. Vuoden ammatti- ja järjestömedia
3. Vuoden asiakasmedia
4. Erikois-Edit
5. Vuoden aikakausmediatoimittaja
6. Vuoden valokuvaaja aikakausmediassa
7. Vuoden uudistus aikakausmediassa
8. Vuoden aikakausmediajuttu
9. Vuoden lifestylejuttu
10. Vuoden ulkoasu
11. Vuoden digi
12. Vuoden video tai audio aikakausmediassa
13. Vuoden aikakauslehtikansi
14. Vuoden aikakausmediamainostaja
15. Vuoden aikakauslehtimainos
16. Vuoden aikakausmediakampanja
Editkilpailun 2024 aikataulu
Joulukuu 2024 | Ilmoittautuminen kilpailuun alkaa 2.12.2024.
Tammikuu 2025 | Ilmoittautuminen päättyy 17.1.2025.
Helmi–maaliskuu 2025 | Tuomaristot valitsevat voittajat.
Huhtikuu 2025 | Shortlistat julkistetaan ja gaalaliput tulevat myyntiin.
Toukokuu 2025 | Edit-palkinnot jaetaan ja voittajat julkistetaan Editgaalassa Ravintola Töölössä 15.5.
Editkilpailun ilmoittautuminen on nyt käynnissä ja päättyy 17. tammikuuta kello 16.00.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Outi Itävuomarkkinointi- ja tutkimuspäällikkö
Puh:040 540 1820outi.itavuo@aikakausmedia.fiLinkit
Aikakausmedia
Aikakausmedia ry valvoo aikakausmediakustantajien ja -julkaisijoiden etuja. Se kehittää ja tarjoaa työkaluja, joilla ala pystyy vastaamaan muuttuvan mediakentän kilpailuun. Kustantaja- ja julkaisijajäseniä on 230, ja ne julkaisevat yhteensä 450 painettua ja digitaalista aikakausmediaa Suomessa. Jäsenistössä ovat edustettuina yleisö-, ammatti- ja järjestömediat sekä asiakasmediat.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Aikakausmedia ry
Aikakausmedia loi oppaan ruoasta kirjoittaville journalisteille – "Vallan vahtikoiralle kuuluu myös ruokajournalismi"16.10.2024 13:31:58 EEST | Tiedote
Käytätkö termejä roskaruoka, höttöhiilari tai sokeripommi? Kutsutko vain epäterveelliseksi miellettyjä ruokia herkuiksi? Miten valitset ruokajuttuun asiantuntijan? Aikakausmedian opas kertoo, millaisia asioita ruoasta kirjoitettaessa kannattaa pohtia.
Kansallinen Mediatutkimus: Aikakauslehdistä peräti 73 prosenttia kasvoi digissä20.9.2024 14:18:34 EEST | Tiedote
Valtaosa aikakauslehdistä sai lisää lukijoita digitaalisissa kanavissaan, ja eniten kasvaneen Eevan viikkolukijamäärä kasvoi yli sadalla tuhannella. Aikakauslehtiä lukee kuukausittain printissä ja digissä 84 prosenttia suomalaisista.
Aikakausmedia jakaa ensimmäistä kertaa tutkimusapurahaa – jaossa 30 000 euroa alaa hyödyttäviin tutkimuksiin12.9.2024 07:30:00 EEST | Tiedote
Aikakausmedia jakaa 30 000 euroa alaa hyödyttäviin tutkimushankkeisiin. Tutkimus voi esimerkiksi tuoda uutta tietoa lukijoista, liiketoiminnasta, journalismista tai mainonnasta. Apurahaa voi hakea kuka tahansa. Hakuaika päättyy 22. marraskuuta.
Tiedote: Suomen kattavin mediatietopalvelu Mediakortit.fi uudistui – tarjolla entistä enemmän kaikille avointa tietoa5.6.2024 09:42:57 EEST | Tiedote
Aikakausmedian Mediakorttipalvelu tarjoaa tietoa suomalaisista aikakauslehdistä ja niiden lukijoista kattavasti ilman kirjautumista. Uudistuksen myötä tietoa on tarjolla entistä runsaammin ja sitä on helpompi käyttää.
Editkilpailun markkinoinnillisissa sarjoissa palkittiin Berner, Lohjan kaupunki ja SOK16.5.2024 19:45:12 EEST | Tiedote
Aikakausmedian järjestämässä Editkilpailussa 2023 palkittiin toimituksellisten sarjojen lisäksi markkinoinnillisia onnistumisia kolmessa sarjassa. Voitokkaat toteutukset suunniteltiin Milttonilla ja Ankkalinnassa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme