Väitös: Oman äidinkielen opettajien osaamista ei arvosteta riittävästi
Väitöstutkimuksessaan filosofian maisteri Maija Yli-Jokipii on tarkastellut monikielisen oppilaan oman äidinkielen opettajan työtä osana kouluyhteisöä ja niitä resursseja, joita oman äidinkielen opettajat tarjoavat kouluille ja koko suomalaiselle yhteiskunnalle. Yli-Jokipiin tutkimus osoittaa, että oman äidinkielen opettajat tukevat oppilaidensa kotoutumista ja haluavat vahvistaa inklusiivista yhteiskuntaa monin eri tavoin.
Väitöstutkimuksessaan filosofian maisteri Maija Yli-Jokipii tarkastelee monikielisen oppilaan oman äidinkielen (OÄK) opettajien työtä osana suomalaista koulutusjärjestelmää. OÄK-opettajat ovat ammattiryhmä, joka on toisaalta varsin keskeinen osa kielellisesti ja kulttuurisesti vastuullista koulua, mutta joka toisaalta sijoittuu usein sekä arjessa että koulutusjärjestelmässä marginaaliin.
Yli-Jokipii pohtii väitöstutkimuksessaan myös sitä, miten koulutusjärjestelmää voisi kehittää tulevaisuuden oppijoita ja yhteiskuntaa paremmin tukevaksi. Aihe on erittäin ajankohtainen, sillä tämän syksyn aikana julkisuudessa on keskusteltu paljon erityisesti PISA-tulosten yhteydessä monikielisten oppilaiden muita oppilaita heikommasta lukutaidosta.
Tutkimuksessaan Yli-Jokipii selvittää, millaisia resursseja OÄK-opettajat tuovat koulujärjestelmäämme ja millaisia koulutus- ja ammatillisia tarpeita heillä on. OÄK-opettajilla on esimerkiksi sellaista kielellistä ja kulttuurista osaamista, jota koulujen kannattaisi hyödyntää nykyistä enemmän. Yli-Jokipii käsittelee myös OÄK-opettajien kokemuksia työyhteisöönsä kuulumisesta.
– Koulujen sisällä näyttää edelleen olevan jakoja niihin, jotka katsotaan kuuluvan kouluun ja niihin, jotka jäävät marginaaliin. Eräs haastateltava kertoi, että yhdessä koulussa OÄK-opettajille ei haluttu antaa lainkaan koulun avaimia, vaan heitä kehotettiin joukolla menemään bussipysäkille odottelemaan, että joku päästää heidät sisään, Maija Yli-Jokipii toteaa.
OÄK-opettajien osaaminen on alikäytetty voimavara
Yli-Jokipiin tutkimus osoittaa, että OÄK-opettajat ja heidän osaamisensa on toistaiseksi alikäytetty voimavara koulujen kielellisen ja kulttuurisen moninaisuuden tuomien haasteiden ratkaisemisessa.
Eri kieli- ja kulttuuritaustoista tulevat oppilaat kaipaavat tukea erityisesti oman perheen kulttuurin ja ympäröivän yhteiskunnan kulttuurin törmäyspisteissä, jotta he voivat kokea kuuluvansa molempiin yhteisöihin ja rakentaa tasapainoista identiteettiä. Oman äidinkielen opettajilla on näiden törmäysten ja niiden taustalla olevien syiden selvittelyssä keskeinen rooli ja osaamista, jota koulujen kannattaisi hyödyntää nykyistä enemmän.
OÄK-opettajat myös tiedostavat, että kielellinen ja kulttuurinen moninaisuus voi tuottaa yhteiskunnallista epävakautta ja he pyrkivät ratkomaan kulttuurien välisiä jännitteitä.
– Monet OÄK-opettajat kantavat päivittäin vastuuta suomalaisen yhteiskunnan kehittämisestä, Yli-Jokipii korostaa.
Yli-Jokipiin väitöstutkimus on ensimmäinen kattava suomenkielinen tutkimus OÄK-opettajien työstä. Se on samalla ensimmäinen laaja suomalaistutkimus pääosin kieli- kulttuurivähemmistöjä edustavien opettajien kokemuksista.
Laaja ja ainutlatuinen haastatteluaineisto sekä kyselyaineisto tukevat tutkimuksen vaikuttavuutta ja yhteiskunnallista merkitystä. Väitöstutkimus nostaa esiin vähän tunnetun ja helposti marginaaliin jäävän ammattiryhmän, joka pyrkii tavoitteellisesti rakentamaan sekä omaa ammattikuvaansa että kehittämään suomalaista yhteiskuntaa kohti yhdenvertaisempaa ja kielellisesti ja kulttuurisesti vastuullisempaa toimintakulttuuria.
Maija Yli-Jokipii (os. Lukander) on käynyt koulunsa Pirkanmaalla, valmistunut filosofian maisteriksi Turun yliopistosta pääaineenaan suomen kieli ja työskentelee tällä hetkellä Suomen kielen ja kulttuurin vierailevana lehtorina Tallinnan yliopistossa.
Väitöstilaisuus lauantaina 7. joulukuuta
Filosofian maisteri Maija Yli-Jokipiin kasvatustieteen alaan kuuluva väitöskirja Oman äidinkielen opettaja osana kielellisesti ja kulttuurisesti vastuullista koulutusjärjestelmää tarkastetaan julkisesti Tampereen yliopiston kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunnassa lauantaina 7.12.2024 kello 12 Tampereen yliopiston Päätalon auditoriossa D11 (Kalevantie 4, Tampere). Vastaväittäjänä toimii dosentti Maria Ahlholm Helsingin yliopistosta. Kustoksena toimii dosentti Inkeri Rissanen, kasvatustieteiden ja kulttuurin tiedekunta Tampereen yliopisto.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Mediapalveluarkisin 10-15
Puh:+358294520800viestinta.tau@tuni.fiKuvat
Linkit
Tampereen yliopisto
Tampereen yliopisto kytkee yhteen tekniikan, terveyden ja yhteiskunnan tutkimuksen ja koulutuksen. Teemme kumppaniemme kanssa yhteistyötä, joka perustuu vahvuusalueillemme sekä uudenlaisille tieteenalojen yhdistelmille ja niiden soveltamisosaamiselle. Luomme ratkaisuja ilmastonmuutokseen, luontoympäristön turvaamiseen sekä yhteiskuntien hyvinvoinnin ja kestävyyden rakentamiseen. Yliopistossa on 22 000 opiskelijaa ja henkilöstöä yli 4 000. Rakennamme yhdessä kestävää maailmaa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Tampereen yliopisto
KuvaTieto-raportti auttaa kehittämään uusia kuvajournalismin muotoja10.12.2024 08:15:00 EET | Tiedote
Tampereen yliopiston uusi tutkimusraportti tarjoaa näkymiä visuaalisen journalismin tulevaisuuteen. Raportin mukaan visuaalista journalismia tulee uudistaa uudet teknologiat ja toimijat huomioiden niin, että luottamusta kuvaan ei horjuteta. Visuaalinen journalismi tulee tulevaisuudessakin olemaan merkittävä uutistiedon lähde.
Väitös: Keskiluokan kokemat haasteet olisi huomioitava yhteiskunnallisessa keskustelussa4.12.2024 15:19:32 EET | Tiedote
Talouden laskusuhdanteet ja yritysten kilpailukyvyn heikkeneminen voivat kuihduttaa kokonaisia toimialoja, mikä aiheuttaa pitkäkestoisia seurauksia niiden työntekijöille. Kauppatieteiden maisteri Sami Remes tutki väitöskirjassaan taloudellisten shokkien vaikutuksia erityisesti työssäkäyvien keskiluokkaisten kotitalouksien näkökulmasta.
Miljoonarahoituksen saanut EU-hanke muuttaa työelämää saavutettavammaksi teknologioiden avulla4.12.2024 08:00:00 EET | Tiedote
Monet kokevat erilaisia toimintarajoitteita elämänsä aikana. Maailman väestöstä arviolta viidesosalla on pitkäaikainen toimintarajoite tai jokin vamma. Uusi, kolmen miljoonan euron rahoituksen saanut EU-hanke NewWorkTech vahvistaa erilaisten ihmisten mahdollisuutta työssäkäyntiin ja tarkastelee ihmisten kyvykkyyksiä lisäävää teknologiaa kriittisesti.
Tutkimusryhmän kielikampanja alkoi – nyt kerätään kokemuksia suomen kielen käytöstä!28.11.2024 09:30:00 EET | Tiedote
Kansalaistieteellinen tutkimusryhmä Tampereen yliopistosta kerää kokemuksia suomen kielen käyttöön liittyvistä havainnoista ja asenteista. Ajatukset kielenkäytöstä eivät koskaan liity vain kieleen. Vastikään julkaistun tutkimuksen mukaan esimerkiksi vaatimuksella s-äänteen puhdasoppiseen ”suomalaiseen” lausumiseen liittyy vanhoja ennakkoluuloja ja vieraiden vaikutteiden vastustamista.
Tuore tutkimus auttaa ymmärtämään, miksi jotkin eturauhassyövän hoidot eivät tehoa toivotusti27.11.2024 11:20:00 EET | Tiedote
Eturauhassyövän immunosuppressio eli immuunijärjestelmän toiminnan heikentyminen liittyy erikoistuneeseen epiteelisolutyyppiin, uusi tutkimus osoittaa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme