Valmistunut tutkimus talvihoidosta jalankulku- ja pyöräväylällä: talvihoidon optimoinnilla voidaan rajallisesti lisätä lihasvoimin liikkumista talvisin
Talvihoidon tehostaminen sekä jalankulku- ja pyöräilyolosuhteiden parantaminen kasvattavat merkittävästi tienkäyttäjien tyytyväisyyttä ja lisäävät hieman lihasvoimin liikkumista talvisin valmistuneen tutkimuksen mukaan. Kuitenkin sää- ja keliolosuhteet näkyvät voimakkaasti kävelyn ja pyöräilyn määrässä talvisin ja liikenneympäristön parantamisella ja talvihoidon optimoinnilla voidaan vaikuttaa vain rajallisesti lihasvoimin liikkumiseen talvisin. Tulokset perustuvat Varsinais-Suomen ELY-keskuksen ja Väyläviraston yhteistyössä tekemään tutkimukseen liikenneympäristön, sään, kelin ja kunnossapidon vaikutuksista jalankulkuun ja pyöräilyyn talvella. Tutkimuskohteena oli seututien 110 (Uudenmaantie) jalankulku- ja pyöräilyväylät Turun ja Kaarinan välillä.
Varsinais-Suomen ELY-keskus ja Väylävirasto aloittivat vuonna 2018 tutkimushankkeen, jonka tavoitteena oli muodostaa kokonaiskuva liikenneympäristön, sään, kelin ja kunnossapidon vaikutuksista jalankulun ja pyöräliikenteen olosuhteisiin ja käyttöön talvella. Tutkimuskohteeksi valittiin seututien 110 varren jalankulun ja pyöräliikenteen väylät Turun ja Kaarinan välisellä noin viiden kilometrin osuudella. Tutkimus toteutettiin kolmessa vaiheessa: ennen-tutkimus (2018), ensimmäinen jälkiseuranta ja talviolosuhteiden optimointi (2021) ja viimeisenä vaiheena (2024) tehty toinen jälkiseuranta ja harjahiekoituksen arviointi lumenpoiston ja liukkaudentorjunnan menetelmänä.
Jalankulun ja pyöräilyn olosuhteita on parannettu useilla toimenpiteillä
Tutkimuksen aikana vuosina 2018–2024 seututien 110 jalankulku- ja pyöräilyolosuhteita on parannettu useilla toimenpiteillä. Väylien päällyste on uusittu kokonaan. Pohjoispuolen väylää parannettiin merkittäväksi, kun väylä tehtiin yhtenäiseksi ja sitä levennettiin vuonna 2021. Väylien varustelua on myös parannettu, kun väylille on lisätty pyöräliikenteen opasteita ja nojauskaiteita.
Myös talvikunnossapidon toimenpiteitä ja laatutasoa on nostettu suositusten mukaisiksi. Kunnossapidon toimenpiteitä on ajoitettu työmatkaliikennettä edeltäviin ajankohtiin, jolloin väylää käytetään eniten. Pohjoisella väylällä on pilotoitu myös harja-hiekotusmenetelmää lumenpoistossa ja liukkaudentorjunnassa. Talvihoidon kalusto on myös optimoitu sopimaan tähän kohteeseen.
Tutkimustulosten mukaan valtaosa pyöräilijöistä tyytyväisiä jalankulun ja pyöräilyn olosuhteisiin
Tehtyjen parannusten myötä pyöräilijät ilmoittivat olleensa nykytilassa erittäin tyytyväisiä seututien 110 jalankulku- ja pyöräilyväylään – vähintään 75 % vastaajista antoi kaikille osa-alueille arvosanan melko hyvä tai todella hyvä. Pyöräilijöiden havaittiin olevan myös jalankulkijoita tyytyväisempiä tutkimuskohteen olosuhteisiin. Jalankulkijoistakin yli puolet olivat tyytyväisiä väylään. Parannuksia jalankulkijat ja pyöräilijät kaipasivat kuitenkin lumenpoistoon, polanteiden poistoon, alikulkujen kunnossapitoon sekä valaistuksen lisäämiseen.
Kyselyyn vastanneista pyöräilijöistä kaksi kolmasosaa ilmoitti lisänneensä pyöräilyä. Jalankulkijat arvioivat myös talvikunnossapidon toimenpiteiden lisänneet heidän kävellen tekemiään matkoja. Tämä ei kuitenkaan erityisesti näy väylän pyöräliikennemäärien mittaustuloksissa. Talviaikana pyöräilijöiden määrä painottuu eteläiselle väylälle, jonka lumenpoisto hoidetaan perinteisesti auraamalla. Talviaikana etelä- ja pohjoispuolisen väylän käytön eroa kesäaikaan nähden selittää todennäköisimmin puutteellisesti hoidetut alikulut.
Parannustoimet ovat vastaajien mukaan lisänneet sekä jalan että pyörällä tehtyjen matkojen määrää jonkin verran, mutta pyöräliikenteen kausivaihtelu on edelleen suurta talvihoidon laadun parantamistoimista huolimatta. Tutkimuskohteessa pyöräilymäärät kasvoivat selvästi ensimmäisestä vaiheesta (2018) toiseen vaiheeseen (2021), mutta vuosien 2021 ja 2024 määrissä ei ole havaittu selkeää eroa.
Sää ja keli vaikuttavat vahvasti liikkumisen määrän
Sää, keli ja liikkumisolosuhteet vaikuttavat tutkitusti lihasvoimaisen liikkumisen määrään. Noin 10–20 % väylää käyttävistä pyöräilijöistä liikkuu pyörällä päivittäin myös talvella, mikä asettaa vaatimuksia talvihoidolle.
Tutkimuksen kolmannessa vaiheessa seurattiin lumensyvyyden, sademäärän ja keskilämpötilan vaikutuksia liikkujien määrään. Lämpötilan nousu lisää pyöräilijöiden määrää erityisesti keväällä, mutta jossain määrin myös talvella. Talviaikana lämpötilaa merkittävämpi pyöräilymääriä selittävä tekijä on lumena tulevan sateen määrä ja liukkaus, joka näyttää tutkimuksen perusteella vaikuttavan eniten pyöräliikenteen määrään. Liukkaus on jalankulkijalle merkittävämpi haaste kuin pyöräilijälle. Harjahiekoituksen on koettu lisänneen erityisesti jalan tehtäviä matkoja. Jalankulkijat arvioivat liukkaudentorjunnan kohteessa onnistuneeksi. Eniten kehitettävää on liukkaudentorjunnan ajoituksessa.
Tutkimustulosten perusteella jalankulku- ja pyöräilyväylien käyttöä ei nykytilanteessa voida merkittävästi talviaikana lisätä olosuhteita parantamalla. Käyttöä näyttää selittävän olosuhteita merkittävämmin sää ja keli.
Suositukset jatkotoimille
Tutkimustulosten perusteella erityisesti alikulkujen huolellista ja oikea-aikaista talvihoitoa suositellaan parannettavaksi jatkossa merkittävästi nykyisestä. Lisäksi sulamisvesien hallintaa tulee parantaa, jotta väylän kuivatus toimii nykyistä paremmin. Näiden toimenpiteiden avulla voidaan edelleen parantaa väylien käytettävyyttä ja turvallisuutta talvella. Tutkimushankkeen tulokset voidaan yleistää ja siirtää muualle Suomeen, ja erityisesti maantieympäristöihin.
Lisätietoja:
- Liikenneturvallisuusinsinööri Jaakko Klang, puh. 0400 824 207, jaakko.klang@ely-keskus.fi
Avainsanat
Tietoja julkaisijasta
Varsinais-Suomen elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on valtion viranomainen, joka edistää alueellista kehittämistä hoitamalla elinkeinoihin, työvoimaan, osaamiseen sekä liikenteeseen ja infrastruktuuriin että ympäristöön ja luonnonvaroihin liittyviä tehtäviä. Teemme työtämme Varsinais-Suomen lisäksi Satakunnan alueella liikenne- ja ympäristöasioissa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Varsinais-Suomen ELY-keskus
Raskaskuljetukset Hailuodon lautoilla3.12.2024 08:30:00 EET | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskus toivoo, että raskaanliikenteen liikennöitsijät, jakeluyritykset ja rakennushankkeiden toteuttajat ohjaisivat raskaat kuljetuksensa Hailuodon lauttaliikenteen aamun ruuhkaisen työmatkaliikenteen vuoron 07:30 sijaan muille aikataulun mukaisille lauttavuoroille.
RehuX Oy har tredubblat sin produktion under de senaste tio åren – med hjälp av landsbygdsfinansiering29.11.2024 14:57:24 EET | Pressmeddelande
RehuX Oy bygger en ny produktionslinje och ett nytt produktlager i Tarvasjoki. NTM-centralen i Egentliga Finland har beviljat EU:s landsbygdsfinansiering för investeringar på över två miljoner euro.
RehuX Oy on kolminkertaistanut tuotantonsa viimeisen kymmenen vuoden aikana – apuna maaseuturahoitus29.11.2024 14:57:24 EET | Tiedote
RehuX Oy rakentaa Tarvasjoelle uutta tuotantolinjaa ja tuotevarastoa. Varsinais-Suomen ELY-keskus on myöntänyt yli kahden miljoonan euron investoinnille EU:n maaseuturahoitusta.
Företagsstöd för landsbygden intresserar Egentliga Finland – 164 stöd har beviljats under året28.11.2024 13:18:55 EET | Pressmeddelande
NTM-centralen i Egentliga Finland och Leader-grupperna har beviljat 5,5 miljoner euro i företagsstöd för landsbygden under det senaste året. När företagens självfinansiering räknas med stiger de totala kostnaderna för de projekt som stöds till över 22 miljoner euro. Nya investeringar, arbetsplatser, tillväxt och internationalisering utlovas!
Maaseudun yritystuet kiinnostavat Varsinais-Suomessa – 164 tukea myönnetty vuoden aikana28.11.2024 13:18:55 EET | Tiedote
Varsinais-Suomen ELY-keskus ja Leader-ryhmät ovat myöntäneet maaseudun yritystukia viimeisen vuoden aikana 5,5 miljoonaa euroa. Kun mukaan lasketaan yritysten omarahoitus, tuettavien hankkeiden kokonaiskustannukset nousevat yli 22 miljoonaan euroon. Luvassa on uusia investointeja, työpaikkoja, kasvua ja kansainvälistymistä!
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme