Gigantin Black Fridayssa yli puoli miljoonaa myymäläkävijää, kotoilutrendi näkyi hankinnoissa
Gigantin Black Friday 15.11.–2.12. toi vilinää asiakasvirtaan, kun myymälöissä asioi yli puoli miljoonaa ihmistä. Myynti ylitti edellisvuoden kampanjatuloksen, ja hankinnoissa erottui erityisesti kotoilutrendi. Myyntilistojen kärkeen nousivat puhelinten ohella isot televisiot, robotti-imurit ja airfryerit.

”Black Friday -kampanja oli tänä vuonna erityisen tärkeä ihmisille. Myyntimme kasvoi kokonaisuudessaan viime vuoteen nähden, mikä on nykyisessä taloustilanteessa hyvä onnistuminen. Asiakkaat olivat selvästi odottaneet kampanjaa ja hankintoja keskitettiin - pelkästään myymälöissämme asioi kampanjan aikana yli puoli miljoonaa ihmistä. Tuotteita hankittiin paljon koteihin ja yhteiseen käyttöön”, kertoo Gigantin toimitusjohtaja Niko Sandström.
Kotoilutrendi näkyi: isot televisiot, robotti-imurit ja airfryerit myyntikärjessä
Arkea helpottavat, kotiin toimivuutta ja viihtyisyyttä lisäävät laitteet erottuivat Black Fridayssa. Edellisvuoden kampanjaan verrattuna pienten kodinkoneiden kappalemääräinen myynti kasvoi 26 %, robotti-imureiden 22 %, ja airfryer-tuotteet tuplasivat kappaleissa myyntinsä. Isojen televisioiden trendi jatkui, eniten kasvoi 65–75-tuumaisten menekki. Myös pienemmät televisiot nostivat päätään HD-siirtymän ansiosta.
”Ostetuin tuoteryhmämme olivat puhelimet, sitten televisiot ja kolmanneksi siivous, mikä sisältä muun muassa yhden tämän Black Fridayn hiteistä, robotti-imurin. Myös puettavien älylaitteiden suosio jatkoi nousuaan: aikuiset panostivat älysormuksiin, kun taas lapsille hankittiin runsaasti kellopuhelimia. Kotoilun ohella hyvinvointiin ja terveyteen satsataan vahvasti”, taustoittaa Sandström.
Asiakastyytyväisyyden arviointi entistä tarkempaa myymälä- ja myyjätasolla
Gigantin asiakastyytyväisyys Black Fridayna pysyi vilkkaasta kaupankäynnistä huolimatta erittäin hyvällä tasolla. NPS-mittauksen (Net Promoter Score) mukaan ostajien tyytyväisyys oli myymälöissä 76, kun yli 50 edustaa asteikolla erinomaista tulosta. Kansainvälisesti käytetty NPS-mittaus arvioi asiakasuskollisuutta ja -tyytyväisyyttä kysymällä asiakkailta eri muodoissaan, kuinka todennäköisesti he suosittelisivat yritystä muille.
”Iso kiitos kaikille asiakkaillemme sekä Black Fridayta uurastaneelle henkilökunnallemme. Arvostamme palautteita ja seuraamme asiakastyytyväisyyttä myymälöiden ohella verkkokaupassa, huoltopalveluissa ja kotiinkuljetuksissa. Siirryimme keväällä asiakastyytyväisyyden kattavampaan seurantaan NPS:n avulla, minkä ansiosta pääsemme myös reagoimaan nopeammin palautteeseen ja kontaktoimaan asiakkaat, jotka ovat antaneet esimerkiksi korjaavaa palautetta”, Sandström kuvailee.
Viralliset jälleenmyyjät ja laadukkaat laitteet ovat osa vastuullista valintaa
”Tarjoushinnat aiheuttavat aina Black Fridayn aikaan julkista keskustelua. Kehotamme jatkossakin hyödyntämään puolueettomia hintaseurantasivustoja. Kodinkone- ja elektroniikka-alalla on kovaa hintakilpailua ja tarkkaa julkista seurantaa, mikä suosii kuluttajia. Vastuullisempia valintoja ovat myös virallisilta jälleenmyyjiltä ostettavat, kestävät ja pitkäikäiset laatutuotteet”, Sandström summaa.
Gigantti on tehostanut valmistajavastuullisuuden arviointia esimerkiksi kansainvälisellä EcoVadis-luokittelulla, jota pääsee käyttämään nettikaupan työkaluna hankintoja tehdessään. EcoVadis arvioi 12 maassa 90 000 yrityksen tuottajia ympäristö-, hankinta-, ihmisoikeus- ja yhteiskuntavastuun perusteella ja luokittelee valmistajat neljään vastuullisuustasoon. Gigantti itse noudattaa toiminnassaan sekä ISO 14001 -ympäristöjärjestelmä- että ISO 9001 -laatustandardeja.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Niko SandströmGigantti Oy Ab / toimitusjohtaja
Puh:+358 40 848 9950niko.sandstrom@gigantti.fiKuvat

Gigantti on Suomen suurin elektroniikan ja kodinkoneiden jälleenmyyjä.
Meillä on Suomessa 38 myymälää ja yrityksemme palveluksessa työskentelee yli 1 400 giganttilaista - myymälöiden ohella netti- ja yritysmyynnissä, sekä asiakaspalvelu- että jakelukeskuksissa. Pääkonttorimme sijaitsee Helsingin Sanomatalossa.
Liikevaihtomme tilikaudella 2023/2024 oli 478 miljoonaa euroa. Olemme osa Norjassa toimivaa Elkjøp-konsernia, joka kuuluu englantilaisen kodinelektroniikkaketjun, Currys plc:n, omistukseen.
Lisätietoa meistä löydät kotisivuilta osoitteesta: gigantti.fi.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Gigantti
Gigantti aloittaa muutosneuvottelut – tavoitteena johtamis- ja toimintamallien uudistaminen7.4.2025 16:00:00 EEST | Tiedote
Gigantti Oy käynnistää huhtikuussa muutosneuvottelut, joiden taustalla ovat tuotannolliset ja taloudelliset syyt. Tavoitteena on sopeuttaa yhtiön toimintaa vastaamaan taloudellisiin haasteisiin, ja samalla vahvistaa tulevaisuuden kasvu- sekä kilpailukykyä.
Gigantin maaliskuun myydyimmät puhelimet TOP 10 – OnePlussan uutuus nousi kärkeen, täysin lapsille suunnattu puhelin tulossa myyntiin pian1.4.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Maaliskuun myydyimpien puhelinten listalta löytyy uusia tulokkaita. Edellisen kuukauden kakkonen, OnePlus Nord CE 4 Lite, nousi kärkisijalle kestosuosikki OnePlus Nord CE3 Liten pudotessa listan hännille loppuunmyynnin myötä. Listan puhelimista voidaan huomata treidaamisen nostavan yhä enemmän päätään kuluttajien keskuudessa, kun myös arvokkaammat puhelimet löytyvät hyviltä sijoituksilta.
Gigantin maaliskuun uutiskirje: HD-siirtymä muuttaa katselukokemuksen – Miten valita oikea televisio ja äänentoisto?27.3.2025 10:30:44 EET | Tiedote
Suomen HD-siirtymä etenee 31.3.2025, kun Yle lopettaa vanhanmalliset SD-lähetykset. Tuhannet päivittävät televisioitaan, mutta miten varmistaa juuri itselle sopivimmat ratkaisut ja aikaa parhaiten kestävät laitteet? Entä miten hoitaa vanhan television kierrätys fiksusti? Tarjoamme taustatiedon ja annamme hyötyvinkit yhdessä kuluttajaelektroniikan myyntipäällikkö Toni Kiekkisen kanssa. Gigantin televisioviikot jatkuvat 6.4. asti, tarjoten asiantuntija-apua ja tarjouksia teräväpiirtosiirtymän tueksi.
Gigantin helmikuun myydyimmät puhelimet TOP 10 – OnePlussalla molemmat kärkisijat, puhelinten kierrätys suosittua1.3.2025 08:00:00 EET | Tiedote
Helmikuun myydyimpien puhelinten listalla nähdään tuttuja nimiä. OnePlus Nord CE3 Lite on jälleen kärjessä, ja sen päivitetty versio OnePlus Nord CE4 Lite seuraa tiiviisti perässä. Kevään uutuusmallit odottavat vielä saapumistaan. Kuluttajat ovat jo nyt päivittämässä puhelimiaan, kun vanhempien mallien hinnat laskevat. Vanhoista puhelimista saa Gigantissa extrahyvistystä kampanjoiden ansiosta.
Gigantin helmikuun uutiskirje: Keraaminen työtaso ohittamassa kvartsitasot – näin keittiötrendit muuttuvat19.2.2025 13:58:47 EET | Tiedote
Alkuvuosi tuo uutta ilmettä suomalaiskeittiöihin ja sisustuksessa näkyy maanläheinen, käytännöllinen ja kestävä suuntaus. Mutta mikä väri on juuri nyt suosituin? Ja mikä selittää keittiötasojen yllättävän muutoksen? Gigantin Epoq-keittiöiden asiantuntija Antti Pakarinen käy läpi kevään kiinnostavimmat trendit ja antaa vinkkejä keittiösuunnitteluun.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme