Valokuitunen Oy

Tutkimus: Suomalaiset ostavat joululahjoja netistä keskimäärin 260 eurolla – nelikymppiset nettishoppaavat joululahjoja eniten

Jaa

Suomalaiset tilaavat ahkerasti joululahjoja netistä. Valokuitusen tuoreen kyselyn mukaan yli puolet ostaa vähintään osan joululahjoistaan verkosta. Keskimäärin tänä jouluna netissä lahjoihin käytetään 260 euroa. Eniten netistä joululahjoja tilaavat nelikymppiset.  

AI-kuva.

Valokuitusen tuore tutkimus* kertoo, että verkkokaupoilla on keskeinen rooli joululahjojen hankinnassa. Yli puolet (59 %) suomalaisista hankkii paketit pukinkonttiin joko osin tai kokonaan netistä.

- Tulos ei sinänsä yllätä, sillä onhan netistä ostaminen hyvin vaivatonta. Verkossa valikoima on laajempi, saa rauhassa vertailla vaihtoehtoja ja välttää ruuhkat. Paketitkin pystyy tilaamaan omalle kotiovelle tai suoraan vastaanottajalle, sanoo Valokuitusen toimitusjohtaja Heikki Kaunisto.

Yleisimmin netistä joululahjoja ostavat 40-49–vuotiaat, jotka myös käyttävät netissä niihin eniten rahaa. Heistä lähes kolme viidestä (58 %) ostaa vähintään puolet kaikista joululahjoista verkosta. Ero muihin ikäryhmiin on selkein verrattuna yli 60-vuotiaisiin, joista vain joka viides (19 %) tilaa lahjoja netistä.

Ne, jotka ostavat netistä joululahjoja, ostavat niitä keskimäärin noin 260 eurolla. Vähiten rahaa lahjojen shoppailuun verkossa käyttävät alle 30-vuotiaat.

Talouden tulotaso vaikuttaa netissä lahjojen shoppailussa käytettävään rahamäärään. Alueelliset erot ovat sen sijaan varsin pienet.

- Jos olisin yrittäjä, panostaisin tämän perusteella ehdottomasti verkkokauppaan; käytettävyyteen, laadukkaisiin kuviin, hyviin tuotekuvauksiin sekä markkinointiin, koska ostovoimaa selvästi löytyy. Samaan aikaan kilpailu kuitenkin kiristyy, koska esimerkiksi kiinalaiset halpakaupat mainostavat aktiivisesti somessa, Kaunisto sanoo.

Huomioitavaa on, että tutkimuksen mukaan kuitenkin joka seitsemäs (15 %) suomalainen aikuinen ei aio ostaa joululahjoja lainkaan. Miehistä (19 %) ja yli 60-vuotiaista näin sanoo joka viides (20 %). Myös pienituloisimmissa talouksissa on muita enemmän niitä, jotka eivät osta joululahjoja ollenkaan (20 %).

*Valokuitusen teettämän kyselytutkimuksen tiedot kerättiin sähköisenä kyselynä 15.11.–17.11.2024 välisenä aikana YouGovin kuluttajapaneelissa. Kyselyyn osallistui 1 010 vastaajaa.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Valokuitunen on toimialansa markkinajohtaja

Valokuitunen Oy rakentaa nopeita ja luotettavia valokuituyhteyksiä pientaloihin ja yrityksiin ympäri Suomen. Valokuitu takaa parhaan mahdollisen nettiyhteyden kaikissa tilanteissa ja mahdollistaa sujuvan digiarjen. Kytkemme pientalojen yhteydet Telian Avoin Kuitu -runkoverkkoon. Asiakkaamme voivat valita verkon laajasta valikoimasta itselleen sopivat netti- ja lisäpalvelut ja kilpailuttaa niitä rajattomasti. Valokuitunen on markkinajohtaja – verkkomme kattaa vuoden 2024 lopussa noin 400 000 kotitaloutta Suomessa. Meillä työskentelee yli sata ammattilaista arvojemme rohkeus, ilo ja luottamus mukaisesti. Valokuiturakentamisemme työllistää kymmeniä urakointiyrityksiä ympäri maan. Vuonna 2020 perustettu Valokuitunen on suomalaisen CapManin (60 %) ja pohjoismaisen Telian (40 %) omistama yritys.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Valokuitunen Oy

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye