STTK:n puheenjohtaja Antti Palola: Kasvu edellyttää osaamisen vahvistamista
Osana pääministeri Petteri Orpon käynnistämää ja työeläkeyhtiö Varman toimitusjohtaja Risto Murron johtamaa Kasvuriihi-hanketta on kerätty ideoita talouskasvun vauhdittamiseksi Suomessa. STTK ehdottaa kasvupolitiikan rakentamista viiden toisiaan tukevan toimenpidekokonaisuuden varaan. Niitä ovat osaamistason nosto, kasvua tukeva veropolitiikka, kilpailun lisääminen, TKI-politiikan uudelleenkohdentaminen ja aktiivinen teollisuuspolitiikka.
─ On keskityttävä talouden nopeaan uudistumiseen ja vihreän sekä teknologisen siirtymän vauhdittamiseen. Osaamista vahvistavat toimet ovat avainasemassa: Ilman koulutettuja osaajia kasvua ei synny, puheenjohtaja Antti Palola painottaa.
Ammattitaitoisen työvoiman puute haastaa myös hallituksen asettaman neljän prosentin TKI-tavoitteen.
─ Hyvä ja laajasti yhteiskunnassa jaettu tavoite nostaa TKI-panostukset neljään prosenttiin bruttokansantuotteesta ei toteudu ilman osaajia. On perusteltua kysyä, kohdistuuko liian suuri osa rahoituksesta nyt talouskasvun näkökulmasta epäselviin ja lyhyisiin hankkeisiin. Voisiko hyviin tuloksiin päästä tarkentamalla TKI-rahoituslain kriteeristöä ja sisällyttämällä siihen esimerkiksi korkeakoulujen aloituspaikkojen lisääminen, Palola kysyy.
Osaajapula on suuri kasvun este. STTK:n mielestä samanaikaisesti on huolehdittava nuorten koulutustason nostosta ja työikäisten osaamisen vahvistamisesta.
─ Tarvitsemme myös enemmän eettistä kansainvälistä rekrytointia. Työ- ja osaamisperusteisen maahanmuuton avulla voidaan merkittävästi kasvattaa Suomen työikäisen väestön osuutta ja sen myötä vahvistaa taloutta. Tämä kuitenkin edellyttää, että kansainväliset osaajat voivat ylipäätään tulla Suomeen, työllistyvät koulutustaan vastaavaan työhön ja lopulta haluavat jäädä tänne, Palola korostaa.
STTK:n viisi keinoa talouskasvun vauhdittamiseksi:
1. Osaamistason nosto. Ammattitaitoisen työvoiman puute on keskeinen kasvun este. Siksi Suomi tarvitsee osaajia. Osaavan työvoiman saatavuuden parantamisessa oleellista on työikäisen väestön osaamisen vahvistaminen ja alanvaihdon mahdollisuuksien parantaminen. Suomi uhkaa jäädä mittavasti jälkeen verrokkimaista korkeakoulutettujen osuudessa ikäluokasta, ja siksi korkeakoulujen aloituspaikkoja on lisättävä merkittävästi. Osaamistason nostamiseksi on esimerkiksi jatkettava oppivelvollisuuden pidentämistä tukevia toimia siten, että koko toisen asteen tutkinto on opiskelijalle maksuton. Työ- ja osaamisperusteisen maahanmuuton avulla voidaan merkittävästi lisätä työikäisen väestön osuutta ja siten vahvistaa taloutta. Suomessa on panostettava eettiseen kansainväliseen rekrytointiin ja sitouduttava syrjinnän ja rasismin poistamiseen. Osaamistason nostamisessa on kiinnitettävä huomio myös maahanmuuttajien pitovoimaan. Toimia tarvitaan, jotta mahdollisimman moni Suomessa tutkinnon suorittanut myös jää Suomeen ja työllistyy koulutustaan vastaavaan työhön.
2. Kasvua tukeva veropolitiikka. Talouskasvua vauhditetaan veropolitiikalla. Tällä hetkellä listaamattomien yritysten osinkoverotus toimii osittain kasvun tukkeena, sillä se kannustaa vähätuottoisiin ja vähäriskisiin investointeihin. Listaamattomien yritysten osinkoverotuksen uudistus vahvistaisi julkista taloutta ja verokertymää noin 400 miljoonalla eurolla (VM:n arvio). Myös perintöveron sukupolvenvaihdoshuojennuksen tarpeellisuutta on arvioitava kasvun näkökulmasta.
3. Kilpailun lisääminen. Suomessa monet sektorit ovat keskittyneet. Se vaikuttaa kielteisesti talouskasvuun, sillä vähäinen kilpailu nostaa kuluttajahintoja ja heikentää palkkoja. Konkreettisia toimia kilpailun lisäämiseksi ovat esimerkiksi yrityskauppojen otto-oikeuden lisääminen kilpailu- ja kuluttajaviraston toimivaltaan, viraston resurssoinnista huolehtiminen ja kilpailulainsäädännön laajempi tarkastelu ja tiukentaminen. Kilpailun lisääminen erityisesti yksityisellä sektorilla on välttämätöntä. Julkiselle sektorille on annettava työrauha hoitaa kansalaisten peruspalveluita kuten koulutusta ja sosiaali- ja terveyspalveluita.
4. TKI-politiikan uudelleen kohdentaminen. Hallitus on sitoutunut nostamaan valtion tutkimus- ja kehittämistoiminnan menoja TKI-rahoituslain mukaisesti. Tällä hetkellä rahoituksesta liian suuri osa kohdistuu talouskasvun näkökulmasta epäselviin ja lyhyisiin hankkeisiin. Neljän prosentin TKI-tavoitetta haastaa myös osaavan työvoiman saatavuus. Rahoituslain TKI-kriteeristöä on tarkasteltava uudelleen ja esimerkiksi korkeakoulujen aloituspaikkojen lisääminen on sisällytettävä TKI-rahoituslakiin.
5. Aktiivinen teollisuuspolitiikka. Suomi tarvitsee aktiivista teollisuuspolitiikkaa, jotta puhtaasta siirtymästä ja talouden rakennemuutoksesta laajemminkin saadaan täysi kasvupotentiaali irti. Teollisuuspolitiikan toimet voivat sisältää esimerkiksi yrityksille suunnattuja kustannustenjakosopimuksia puhtaaseen siirtymään tai edullisia lainoja. Samalla on tarkasteltava suomalaisen omistajuuden vahvistamista. Se voi tarkoittaa esimerkiksi sitä, että valtion lähipiirissä olevat toimijat, kuten Teollisuussijoitus ja Solidium osallistuvat Suomen uusteollistamiseen.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Antti Palolapuheenjohtaja
Puh:040 509 6030antti.palola@sttk.fiTietoja julkaisijasta
STTK on poliittisesti sitoutumaton ja moniarvoinen koulutettujen ammattilaisten keskusjärjestö, johon kuuluu 13 jäsenliittoa ja yli 400 000 jäsentä.
Olemme työssämme vastuullisia, oikeudenmukaisia ja rohkeita. Visiomme on hyvinvoiva ja menestyvä työntekijä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta STTK ry.
Lauri Kujala STTK-Opiskelijoiden puheenjohtajaksi3.12.2024 17:02:06 EET | Tiedote
Uusi puheenjohtaja on huolissaan opiskelijoiden asemaan tehdyistä heikennyksistä.
STTK: Vähimmäispalkkadirektiivin toimeenpano antaa väärän kuvan Suomen tilanteesta29.11.2024 10:05:39 EET | Tiedote
Euroopan parlamentin ja neuvoston niin sanotun vähimmäispalkkadirektiivin kansallista täytäntöönpanoa on valmisteltu kolmikantaisessa työryhmässä tämän vuoden aikana. Direktiivi oli pantava täytäntöön kansallisesti 15. marraskuuta mennessä.
STTK tarjoaa tuhannelle jäsenelleen tekoälykoulutusta: Työntekijöiden tekoälylukutaito avaintekijä tuottavuuden kasvattamisessa28.11.2024 09:46:44 EET | Tiedote
STTK:n tarjoaa jäsenliittojensa jäsenille tekoälykoulutusta yhteistyössä Google.org AI Opportunity Fundin kanssa. Tavoite on parantaa työntekijöiden valmiuksia ja ymmärrystä tekoälystä, jotta he voivat hyödyntää sitä työssään. STTK toivoo koulutukseen mahdollisimman laajaa joukkoa eri elämänalueilta, työpaikoilta ja taustoista. Tekoälyn nopea kehitys luo suuria mahdollisuuksia työn, työprosessien ja tuottavuuden kehittämiseen. Täyden potentiaalin saavuttaminen edellyttää tekoälyn nykyistä monipuolisempaa hyödyntämistä eri tehtävissä. - Generatiivinen tekoäly on jo nyt muuttanut vauhdilla työn osaamisvaatimuksia toimihenkilö- ja asiantuntijatyössä. Laajan tuottavuushyödyn saavuttamiseksi tarvitsemme erityisesti työikäisten aikuisten lisä- ja uudelleenkoulutusta, STTK:n puheenjohtaja Antti Palola korostaa. Generatiivisella tekoälyllä tarkoitetaan tekoälyn osa-aluetta, jolla luodaan uusia sisältöjä, kuten kuvia, tekstiä, ääntä ja videoita simuloimalla luovaa inhimillistä ajattelua ja joka
SAK, Akava ja STTK: Bakun ilmastokokous iso pettymys työntekijöille27.11.2024 14:07:43 EET | Tiedote
Bakun ilmastokokous on kokonaisuutena pettymys työntekijöille. - Saavutettu sopimus on täysin riittämätön vastaamaan ilmastokriisin kiireellisiin investointitarpeisiin. Ilmastorahoitussopimus on vaatimaton eikä ilmastonmuutoksen hillintään liittyvissä päätöksissä edetty. Oikeudenmukaisen siirtymäohjelman täytäntöönpano jäi vaille päätöstekstiä, mikä on suuri pettymys ilmastokriisien etulinjassa oleville työntekijöille ja yhteisöille. Myös ihmisoikeuksien huomioiminen ilmastotoimissa jäi keskusteluissa täysin taka-alalle, SAK, Akava ja STTK pahoittelevat. Ilmastorahoitus on pettymys erityisesti kehitysmaille, sillä teollisuusmaat lupaavat toteuttaa 300 miljardin dollarin rahoituksen vuoteen 2035 mennessä käyttämällä useita eri rahoituslähteitä, kuten kehityspankkien lainoja ja yksityistä rahoitusta. - Vahvan sitoutumisen puute julkiseen, avustuksiin perustuvaan rahoitukseen pahentaa ilmastokriisiä. Se jättää erityisesti haavoittuvassa asemassa olevat maat suureen vaaraan niiden velkaong
SAK, Akava ja STTK: Uusi suojelutyön lainsäädäntö luo ongelmia, ei ratkaise niitä22.11.2024 15:40:08 EET | Tiedote
Hallitusohjelman suojelutyötä koskevaa lainsäädäntöä on valmisteltu työ- ja elinkeinoministeriön työryhmässä. SAK, Akava ja STTK eivät ole tyytyväisiä lainvalmisteluun ja jättävät loppumietintöön yhteisen eriävän mielipiteen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme