Aluehallintovirasto/Regionförvaltningsverket

Anmärkning till Egentliga Finlands och Satakunta välfärdsområden på grund av fördröjningar i behandlingen av klient- och patientanmärkningar

Dela

Regionförvaltningsverket i Sydvästra Finland har i beslut i tillsynsärenden anmärkt på behandlingen av anmärkningar inom socialvården i Egentliga Finlands välfärdsområde och inom social- och hälsovården i Satakunta välfärdsområde. En skriftlig anmärkning som en socialvårdsklient eller en patient framställt bör besvaras inom en månad.

Tvåfärgad illustration av lanskap i Sydvästra Finland.

I april 2024 inledde Regionförvaltningsverket i Sydvästra Finland tillsynsärenden på grund av brister i besvarandet av anmärkningar i Egentliga Finlands och Satakunta välfärdsområden.

En socialvårdsklient eller patient som upplevt missförhållanden inom social- och hälsovården kan göra en skriftlig anmärkning till den som tillhandahåller vården. Om man är missnöjd med det svar man fått på sin anmärkning kan man lämna ett klagomål till regionförvaltningsverket och bifoga svaret på anmärkningen till klagomålet.

Enligt lagen ska verksamhetsenheten behandla anmärkningen på behörigt sätt och besvara den skriftligen inom skälig tid. I lagstiftningen har man inte exakt fastställt vad som är skälig tid, men vanligen avses med skälig tid en till fyra veckor.

”Endast i undantagsfall får svaret på en anmärkning dröja längre än en månad och i sådana fall ska svar ges senast inom två månader”, säger överinspektör för socialvården Sini Virtanen vid Regionförvaltningsverket i Sydvästra Finland.

När regionförvaltningsverket följde med behandlingen av anmärkningar inom Egentliga Finlands och Satakunta välfärdsområden upptäcktes betydande fördröjningar i svaren på anmärkningar som gällde social- och hälsovården. Svaren var inte heller till alla delar ändamålsenliga eller tillräckliga. För utredningen av ärendet bad regionförvaltningsverket båda välfärdsområdena om redogörelser för deras behandling av anmärkningar.

I Egentliga Finland skillnader i svarstiderna mellan socialvården och hälso- och sjukvården

Enligt redogörelsen av Egentliga Finlands välfärdsområde blev i bästa fall endast drygt hälften av svaren på anmärkningar som gällde socialvården färdiga inom en månad. Till exempel i augusti 2024 blev endast 28 % av svaren på klienternas anmärkningar färdiga inom en månad. Som längst fick den som lämnat en anmärkning på socialvården vänta på svar i fyra månader.

När det gällde hälso- och sjukvården i Egentliga Finland framgick det av redogörelsen att situationen varierade mellan olika serviceområden. Fördröjningarna i svaren var dock i allmänhet kortare än inom socialvården. Till exempel i augusti 2024 blev i bästa fall 83 % av svaren på anmärkningar som gällde hälso- och sjukvården färdiga inom en månad.

I Satakunta välfärdsområde fördröjningar i svaren på anmärkningar både inom socialvården och hälso- och sjukvården

Enligt redogörelsen av Satakunta välfärdsområde blev en fjärdedel av svaren på anmärkningar som gällde socialvården färdiga inom en månad i augusti 2024. Vart fjärde svar dröjde längre än två månader.

I augusti 2024 blev ungefär en tredjedel av svaren på anmärkningar på hälso- och sjukvården i Satakunta färdiga inom en månad och en tredjedel efter mer än en månad, men inom två månader. En tredjedel av svaren dröjde längre än två månader.

Behandlingen av anmärkningar är en del av egenkontrollen

Utöver det att behandlingstiderna måste förkortas gjorde regionförvaltningsverket i sina beslut båda välfärdsområdena uppmärksamma bland annat på att behandlingen av anmärkningar och de åtgärder som vidtas på grund av dem för att förbättra situationen är en del av välfärdsområdets egenkontroll.

Välfärdsområdenas egenkontroll är av central betydelse vid utvecklandet av social- och hälsovårdstjänsterna och det ligger i alla parters intresse att man ingriper i missförhållanden. Välfärdsområdena ska genom egenkontroll säkerställa att de sköter sina social- och hälsovårdsuppgifter i enlighet med lag.

Utöver att övervaka sin egen serviceproduktion ingår det i välfärdsområdets egenkontroll att övervaka privata tjänsteproducenter som välfärdsområdet köper social- och hälsovårdstjänster av samt att styra och övervaka tjänsteproducenternas egenkontroll.

Mer information

Kontakt via e-post eller växeln: fornamn.efternamn@rfv.fi, tfn 0295 016 000

  • överinspektör för socialvården           Sini Virtanen
  • regionförvaltningsöverläkare             Susanna Melkas

Finlex

Lag om klientens ställning och rättigheter inom socialvården (812/2000)

Lag om patientens ställning och rättigheter (785/1992)

Lag om tillsynen över social- och hälsovården (741/2023)

Nyckelord

Regionförvaltningsverket arbetar för att människors grundläggande fri- och rättigheter ska tillgodoses och främjar tillgången till basservice. Vi bidrar även till miljöskyddet, ett hållbart utnyttjande av miljön, den inre säkerheten samt sunda och trygga levnads- och arbetsmiljöer. Inom våra respektive regioner har vi också hand om de väglednings- och tillsynsuppgifter som finns angivna i lag och verkställer lagstiftningen. Regionförvaltningsverkets verksamhet styrs av åtta ministerier.

Regionförvaltningverkets webbsidor

Följ Aluehallintovirasto/Regionförvaltningsverket

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Aluehallintovirasto/Regionförvaltningsverket

Attendo Herajärven hoivakoti korjasi puutteet työntekijöidensä kielitaidossa ja opiskelijamäärässä16.4.2025 12:00:00 EEST | Tiedote

Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintovirasto päätti valvontansa Attendo Herajärven hoivakodissa. Hoivakoti korjasi toimintaansa noudattaen valvonta-asiassa annettuja määräyksiä muun muassa yksikön henkilöstörakenteeseen ja kansainvälisten työntekijöiden kielitaidon riittävyyteen liittyen. Kaikkia palveluntuottajia muistutetaan samalla oppisopimusopiskelijoiden oikeudesta opiskeluun ja työntekijöiden käytännön työssä tarvittavasta kielitaidosta.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye