Huoltovarmuusosaamisen merkitys kasvaa kaikilla aloilla
Tulevaisuuden työelämässä tarvitaan alasta riippumatta huoltovarmuuteen liittyvää osaamista. Useimmiten kyse on toimialarajat ylittävästä laaja-alaisesta osaamisesta, joka on yhteistä lähes kaikille ammateille. Lisäksi tarvitaan alakohtaista erityisosaamista sekä ymmärrystä siitä, millaisia riippuvuuksia omalla tehtävällä on muihin toimialoihin kriisitilanteissa, kertoo Opetushallituksen tilaama selvitys.
Huoltovarmuuteen liittyvät osaamiset 2035 -selvityksessä ennakoidaan huoltovarmuuteen liittyvien osaamistarpeiden lisääntyvän kaikilla toimialoilla seuraavan vuosikymmenen aikana. Osaamistarpeet ovat pääosin laaja-alaisia, mutta edellyttävät myös ammattialakohtaista soveltamiskykyä muuttuvassa toimintaympäristössä.
Lisäksi on aloja, joissa huoltovarmuuteen liittyvät osaamistarpeet kytkeytyvät vahvasti alakohtaiseen erityisosaamiseen. Tällaisia ovat esimerkiksi energia-ala, liikenne ja logistiikka, luonnonvara- ja elintarvikeala, sosiaali- ja terveydenhuolto sekä teknologiavetoiset ammatit.
Useimmille aloille yhteiseksi laaja-alaiseksi osaamiseksi tunnistettiin mm. perusymmärrys kriiseistä, poikkeusoloista ja erilaisista häiriötilanteista sekä niiden vaikutuksista ja niihin varautumisesta. Varautumisessa kaivataan myös tietoturvaosaamista, kriittistä medialukutaitoa, sopeutumiskykyä, jatkuvuudenhallintaa ja kykyä ottaa vastuuta yhteisön hyvinvoinnista.
Selvityksessä tunnistettiin myös alojen välillä siirtyviä osaamisia, jotka vahvistavat ammattialakohtaista huoltovarmuutta ja yhteiskunnan selviytymiskykyä poikkeustilanteissa. Esimerkkinä tällaisesta siirtyvästä osaamisesta voisi olla vaikkapa lainsäädäntöön liittyvä ymmärrys, joka on yhdellä alalla perusosaamista, mutta siirtyy uutena osaamistarpeena toisellekin alalle.
Selvityksessä ei tarkasteltu sisäiseen turvallisuuteen tai maanpuolustukseen liittyviä osaamisia.
Laaja-alaiseen osaamiseen liittyvässä koulutuksessa on kehittämistarpeita
Selvityksen tulosten perusteella näyttää siltä, että huoltovarmuuteen liittyvää laaja-alaista osaamista ei tällä hetkellä huomioida koulutuksessa riittävästi. Parhaaksi tilanne arvioitiin tieto- ja viestintäteknologiaan ja tietoturvaan liittyvän osaamisen sekä viestintäosaamisen ja medialukutaidon kohdalla, heikoimmaksi puolestaan jatkuvuudenhallintaan liittyvän osaamisen, kuten ennakointikyvykkyyden ja sen kehittämisen kohdalla.
– Huoltovarmuuteen liittyviä laaja-alaisia oppimistavoitteita näkyy vain vähän eri koulutusaloilla. Näiden osaamisten kehittyminen pitäisi kuitenkin varmistaa koulutuksessa aina perusopetuksesta korkea-asteelle saakka. Myös työelämässä tapahtuvalla oppimisella on merkittävä rooli huoltovarmuusosaamisen vahvistamisessa, toteaa opetusneuvos Maria Clavert.
Laaja-alainen osaaminen ylittää toimialarajoja ja on tarpeen lähes kaikissa ammateissa, mutta merkitykset voivat kuitenkin vaihdella ammatista ja tehtävästä riippuen. Esimerkiksi perusymmärrys huoltovarmuudesta tarkoittaa eri asioita ruuan alkutuotannossa kuin sosiaali- ja terveyspalveluissa. Perusymmärrykseen tulisi kuulua myös ymmärrys eri toimialojen keskinäisriippuvuuksista ja merkityksestä huoltovarmuudelle: kansainvälisten logistiikkaketjujen häiriöt voivat vaikeuttaa minkä tahansa alan toimintaa.
– Moniammatilliseen yhteistyöhön valmistavaa poikkitieteellistä opetusta tulisikin vahvistaa kaikilla koulutusaloilla, sanoo Clavert.
Kaikilla aloilla tarvitaan erityisesti ilmastonmuutokseen ja kestävyyteen liittyvää osaamista
Selvityksessä tarkasteltiin myös sitä, millaisia alakohtaisia osaamistarpeita näkyi huoltovarmuuden kannalta erityisen kriittisillä energia-alalla, liikenteen ja logistiikan aloilla, luonnonvara-aloilla ja ruuan tuotannossa sekä sosiaali- ja terveysalalla.
Kaikilla näillä aloilla korostuu tarve hallita globaaleja toimitusketjuja sekä laajoja strategisia kokonaisuuksia. Kyberturvallisuuteen liittyvää osaamista tarvitaan erityisesti liikenteen ja logistiikan aloilla sekä energia-alalla. Jatkuvuudenhallintaan liittyvää osaamista pidetään tärkeänä energia-alla sekä luonnonvara- ja ruokahuoltosektoreiden alkutuotannossa, moniammatilliseen yhteistyöhön liittyvää osaamista puolestaan sosiaali- ja terveysalalla.
Monet alakohtaiset osaamistarpeet, kuten robotiikkaan, tekoälyyn, datan hallintaan ja tietoturvaan liittyvät osaamiset ovat sellaisia, jotka päivittyvät nopeasti ja edellyttävät työvoiman jatkuvaa kouluttamista.
Toimintaympäristön muutokset vaikuttavat ratkaisevalla tavalla alakohtaisiin osaamistarpeisiin kaikilla aloilla. Tällaisina muutosilmiöinä nousivat esille ilmastonmuutos ja vihreä siirtymä, tartuntatautien yleistyminen, globaalin turvallisuustilanteen kiristyminen, tekoälyn ja kvanttiteknologian kehittyminen sekä kyberuhkien lisääntyminen.
Erityisen merkittäviksi koettiin osaamistarpeet ilmastonmuutokseen sopeutumisessa ja kestävyysosaamisessa.
– Ilmastonmuutoksen torjumiseen ja siihen liittyvien riskien hallintaan kytkeytyvän osaamisen merkityksen arvioitiin kasvavan kaikilla aloilla muita osaamistarpeita voimakkaammin. Työvoiman ajantasaisesta kestävyysosaamisesta huolehtiminen vahvistaa huoltovarmuutta kaikilla toimialoilla myös tulevaisuudessa, kertoo opetusneuvos Riku Honkasalo.
Osaamisen ennakointifoorumi (OEF) on Opetushallituksen sekä opetus- ja kulttuuriministeriön yhteinen asiantuntijaelin, joka tuo yhteen laajan joukon koulutuksen ja työelämän asiantuntijoita ennakoimaan tulevaisuuden osaamis- ja koulutustarpeita.
Huoltovarmuuteen liittyvät osaamiset 2035 -selvityksen tuotti Opetushallituksen tilauksesta Owal Group Oy. Selvitys pohjautuu pääosin OEF:n asiantuntijajäsenille tehtyihin haastatteluihin ja kyselytutkimukseen. Lisäksi hyödynnettiin työpajatyöskentelyä ja erilaisia ennakointiaineistoja.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Maria ClavertOpetusneuvosOpetushallitus
Puh:029 533 1685maria.clavert@oph.fiRiku HonkasaloOpetusneuvosOpetushallitus
Puh:029 533 1249riku.honkasalo@oph.fiLinkit
Opetushallitus on opetus- ja kulttuuriministeriön hallinonalalla toimiva virasto, joka vastaa koulutuksen, varhaiskasvatuksen ja jatkuvan oppimisen kehittämisestä sekä kansainvälisyyden edistämisestä. Opetushallituksen mediapalvelu palvelee maanantaista torstaihin klo 9–16 ja perjantaisin sekä juhlapyhien aattoina 9–15.
- puh. 0295 331 703 media@oph.fi
- Opetushallituksen verkkopalvelu: Medialle
- Tietosuojaseloste
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Opetushallitus / Utbildningsstyrelsen
I vårens andra gemensamma ansökan till högskolor fanns 148 000 sökande26.3.2025 10:50:00 EET | Pressmeddelande
Antalet sökande till yrkeshögskolor och universitet i vårens andra gemensamma ansökan var 148 000, vilket är 3 700 flera än förra året. Det fanns nästan 55 000 nybörjarplatser att söka till inom finsk- och svenskspråkiga högskoleutbildningar som inleds på hösten.
Korkeakouluihin 148 000 hakijaa kevään toisessa yhteishaussa26.3.2025 10:50:00 EET | Tiedote
Ammattikorkeakouluihin ja yliopistoihin haki kevään toisessa yhteishaussa 148 000 hakijaa, mikä on noin 3 700 enemmän kuin viime vuonna. Korkeakoulujen syksyllä alkaviin suomen- ja ruotsinkielisiin koulutuksiin oli tarjolla 55 000 aloituspaikkaa.
Finnish general upper secondary school can be completed in English as of autumn 202624.3.2025 14:02:02 EET | Press release
The Finnish National Agency for Education has issued a regulation on the National Core Curriculum for English-language General Upper Secondary Education. English-language general upper secondary education can be started in August 2026.
Möjligt att avlägga finsk gymnasieutbildning på engelska från hösten 202624.3.2025 14:01:21 EET | Pressmeddelande
Utbildningsstyrelsen har utfärdat läroplansgrunder för engelskspråkig gymnasieutbildning. Engelskspråkig gymnasieutbildning kan inledas i augusti 2026.
Suomalaisen lukion voi suorittaa englanniksi syksystä 2026 alkaen24.3.2025 14:00:47 EET | Tiedote
Opetushallitus on antanut määräyksen englanninkielisistä lukiokoulutuksen opetussuunnitelman perusteista. Englanninkielinen lukiokoulutus on mahdollista aloittaa elokuussa 2026.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme