Näin Kela palvelee yhteistyökumppaneita joulun ja uudenvuoden aikaan
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi).
Vuodenvaihteessa useimmat Kelan puhelinpalvelut työnantajille ja kumppaneille ovat avoinna normaalisti, mutta palveluissa voi olla ruuhkaa. Lääkärilinja on kiinni 23.12.2024–6.1.2025. Uudenvuodenaattona avoinna olevat palvelut menevät kiinni viimeistään klo 13, paitsi toimeentulotuen päivystys, joka on avoinna klo 16:een. Monia Kela-asioita voi hoitaa myös verkossa yhteistyökumppanien asiointipalveluissa.
Vuodenvaihde ja vuoden ensimmäiset viikot ovat Kelassa usein kiireisiä, ja Kela-asiat kannattaakin hoitaa hyvissä ajoin ennen joulua. Yhteistyökumppanit voivat hoitaa monia asioita verkossa Kelan asiointipalveluissa. Osaan palveluista tarvitaan Suomi.fi-valtuudet.
Löydät asiointipalveluiden kirjautumislinkit ja ohjeet koottuina kela.fi-sivuiltamme:
Työnantajien ja kumppanien chatti on auki kela.fi-sivustolla ma–pe klo 9–15 ja ti 31.12. klo 9–13. Chatissä saa yleistä neuvontaa Kelan tuista ja palveluista, mutta siellä ei voida tietosuojasyistä vastata yksittäistä asiakasta koskeviin kysymyksiin.
Puhelinpalvelut ja chatti ovat kiinni jouluna 24.–26.12., uudenvuodenpäivänä 1.1. sekä loppiaisena 6.1.
Työnantajien puhelinpalvelujen aukioloajat joulun ja uudenvuoden aikaan
Kelan puhelinpalvelut työnantajille ovat avoinna 27.–31.12.2024 ja 2.–3.1.2025 seuraavasti:
- Työnantajalinja ma–pe klo 9–15 numerossa 020 692 241
- Työterveyshuollon korvaukset ma klo 12–16 ja ti–pe klo 9–12 numerossa 020 634 4907
- Kansainväliset tilanteet ma–pe klo 10–15 numerossa 020 634 0200
Uudenvuodenaattona 31.12. avoinna olevat palvelut menevät kiinni viimeistään klo 13.
Kumppaneiden puhelinpalveluiden aukioloajat joulun ja uudenvuoden aikaan
Kelan puhelinpalvelut kumppaneille ovat avoinna 27.–31.12.2024 ja 2.–3.1.2025 seuraavasti:
- Kelan viranomaislinja ma–pe klo 9–15 numerossa 020 692 235
- Lääkärilinja on kiinni 23.12.2024–6.1.2025. Loppiaisen jälkeen lääkärilinja palvelee
ma–pe klo 12–15 numerossa 020 371 015. - Apteekkien alueelliset palvelunumerot ma–pe klo 9–16
- Toimeentulotuen alueelliset palvelunumerot sosiaalitoimelle ja palveluntuottajille ma–pe klo 9–12. Kiireellisissä asiakastilanteissa palvelemme ma–pe klo 9–16.
Uudenvuodenaattona 31.12. avoinna olevat palvelut menevät kiinni viimeistään klo 13, paitsi toimeentulotuen päivystys, joka on avoinna klo 16:een.
Kumppanit voivat myös varata asiakkaalleen puhelinajan
Kumppanit voivat varata asiakkaalleen Kelaan puhelinajan verkossa, jos asiakkaan elämäntilanne on monimutkainen tai selvitettäviä asioita on paljon. Varauksen yhteydessä voi myös ilmoittaa, jos asiakas tarvitsee tulkkausta. Lue, miten voit varata puhelinajan asiakkaallesi.
Etuustietopalvelu Kelmun käyttö laajenee joulukuussa
Kelan yhteistyökumppanit voivat esimerkiksi tarkistaa tiedot asiakkaansa etuuksista etuustietopalvelu Kelmusta. Palvelua voivat käyttää ammattilaiset, joilla on lakiin perustuva oikeus saada tietoja Kelasta.
Joulukuusta alkaen Kela pyytää hyvinvointialueiden sosiaalipalveluilta toimeentulotuen ratkaisutyössä tarvittavat tiedot sähköisesti Kelmussa. Tavoitteena on sujuvoittaa Kelan ja hyvinvointialueiden välistä yhteistyötä sekä nopeuttaa asiakkaiden toimeentulotukihakemusten ratkaisemista.
Jos Kelmun käyttäjällä on ongelmia kirjautumisessa tai tietojen näkymisessä, käyttäjän kannattaa tarkistaa, onko hänellä tarvittavat Suomi.fi-valtuudet. Tutustu ohjeisiin kela.fi-sivuillamme:
Toivotamme yhteistyökumppaneillemme hyvää joulua ja onnellista uutta vuotta 2025!
Lue lisää
Yhteyshenkilöt
Kelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.
Puh:020 634 7745viestinta@kela.fiKansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA
Resultat från enkäten om FPA:s lättlästa sidor: Beröm för tydlighet, önskemål om mer illustrationer24.4.2025 10:15:00 EEST | Pressmeddelande
84 personer svarade på enkäten om FPA:s lättlästa sidor på webben. De flesta ansåg att sidornas språk och layout var tydliga. Bland förbättringsförslagen betonades önskemål om fler illustrationer.
Kelan selkosivujen kävijäkyselyn tulokset: Selkeydestä kiitosta, kuvitusta kaivataan lisää24.4.2025 10:15:00 EEST | Tiedote
Kelan selkokielisten verkkosivujen kävijäkyselyyn vastasi 84 henkilöä, joista suurin osa piti sivuston kieltä ja ulkoasua selkeinä. Parannusehdotuksissa korostui toive kuvituksen lisäämisestä.
Kelan palvelupiste Outokummussa muuttaa24.4.2025 08:15:00 EEST | Tiedote
Kelan Outokummun palvelupiste muuttaa osoitteeseen Hovilankatu 2. Lähes kaikki Kela-asiat voi hoitaa myös verkossa tai puhelimessa.
Kelan palvelupiste Varkaudessa palvelee jatkossa ajanvarauksella24.4.2025 08:15:00 EEST | Tiedote
Kelan palvelupiste Varkaudessa on avoinna vain ajanvarauksella 1.5.2025 alkaen. Lähes kaikki Kela-asiat voi hoitaa myös verkossa tai puhelimessa.
Öppettiderna för FPA:s serviceställe i Torneå ändras23.4.2025 10:00:00 EEST | Pressmeddelande
FPA:s serviceställe i Torneå har ändrade öppettider under perioden 1.5–31.8.2025. Rådgivning ges på bokad tid och kunderna kan sköta ärenden på egen hand på servicestället. Nästan alla FPA-ärenden kan också skötas på nätet eller per telefon.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme