Kela/FPA

Så här betjänar FPA sina samarbetspartner kring jul och nyår

Dela

Kring årsskiftet har de flesta av FPA:s telefontjänster för arbetsgivare och samarbetspartner öppet som vanligt, men det kan uppstå köer till dem. Läkarlinjen är stängd 23.12.2024–6.1.2025. De tjänster som är öppna på nyårsafton stänger senast kl. 13. Jouren för personer som behöver brådskande utkomststöd är dock öppen till kl. 16. Många FPA-ärenden kan också skötas i e-tjänsterna för samarbetspartner.

Årsskiftet och de första veckorna av året är ofta bråda på FPA, så det lönar sig att sköta sina FPA-ärenden i god tid före jul. Samarbetspartner kan använda FPA:s e-tjänster i många slags ärenden. För en del av tjänsterna behövs Suomi.fi-fullmakt.

Inloggningslänkar och anvisningar för e-tjänsterna finns samlade på vår webbplats fpa.fi:


Chatten för arbetsgivare och samarbetspartner är öppen på fpa.fi måndag–fredag kl. 9–15 och tisdag 31.12 kl. 9–13. I chatten får du råd på ett allmänt plan om FPA:s förmåner och tjänster, men på grund av integritetsskyddet besvaras inte frågor som gäller enskilda kunder.

Telefonservicen och chatten är stängda under julen 24–26.12, på nyårsdagen 1.1 och på trettondagen 6.1.

Telefontjänster för arbetsgivare – öppettider kring jul och nyår

FPA:s telefontjänster för arbetsgivare har öppet 27–31.12.2024 och 2–3.1.2025 enligt följande: 


De tjänster som har öppet på nyårsafton 31.12 stänger senast kl. 13. 

Telefontjänster för samarbetspartner – öppettider kring jul och nyår

FPA:s telefontjänster för samarbetspartner har öppet 27–31.12.2024 och 2–3.1.2025 enligt följande: 


De tjänster som har öppet på nyårsafton 31.12 stänger senast kl. 13. Jouren för personer som behöver brådskande utkomststöd är dock öppen till kl. 16.

Samarbetspartner kan boka telefontider för sina kunder 

Samarbetspartner kan boka telefontider för sina kunder på nätet om kundens livssituation är komplicerad eller om det finns många ärenden som behöver redas ut. I samband med bokningen kan man också meddela om kunden behöver tolkning. Läs här hur du bokar en telefontid för din kund.

Användningen av förmånsdatatjänsten Kelmu utvidgas i december

FPA:s samarbetspartner kan exempelvis kontrollera uppgifter om sina kunders förmåner i förmånsdatatjänsten Kelmu. Tjänsten är avsedd för yrkespersoner som har lagstadgad rätt att få uppgifter från FPA.  

Från och med december begär FPA att socialservicen i välfärdsområdena använder Kelmu för att lämna in de uppgifter som behövs vid handläggningen av utkomststöd. Målet är att underlätta samarbetet mellan FPA och välfärdsområdena och att göra handläggningen av kundernas ansökningar om utkomststöd snabbare.

Om du stöter på problem med att logga in eller se uppgifter i Kelmu kontrollera först att du har de Suomi.fi-fullmakter som behövs. Läs anvisningarna på vår webbplats: 

 

Vi önskar våra samarbetspartner en fridfull jul och ett gott nytt år 2025!

Läs mer

Kontakter

FPA:s kommunikationsenhetVi tar emot samtal från medierna på numret vardagar kl. 9–16. På det här numret förmedlar vi intervjuförfrågningar till våra sakkunniga. Du kan också kontakta oss per e-post.

Tel:020 634 7745viestinta@kela.fi

Andra språk

Följ Kela/FPA

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Kela/FPA

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye