Kela/FPA

Sidorna om utkomststöd på fpa.fi förnyas utifrån kundernas och samarbetspartnernas önskemål

Dela

FPA har under årets lopp förnyat de sidor på fpa.fi som riktar sig till privatpersoner. Nu är det dags för publicering av de nya sidorna om utkomststöd. Innehållet på de nya sidorna har förkortats och förtydligats. Det som kunderna upplevt som svårt förklaras nu tydligare än förr.

De nya sidorna om utkomststöd på fpa.fi publiceras 16.12.2024. De viktigaste målen med förnyelsen är att göra det lättare för kunderna att hitta den information de behöver och att hjälpa dem att förstå sina rättigheter och skyldigheter i samband med utkomststödet.

– Innehållet på webbplatsen är nu kortare och tydligare, och svåra saker och termer förklaras. Sidorna har blivit färre, men vissa av dem är längre än tidigare. Fördelen med detta är att kunden kan se allt som gäller en viss helhet på en och samma sida, säger Reetta Kyyrö, webbkommunikationsspecialist vid FPA.

På sidorna används nu i högre grad element som hjälper till att organisera texten, till exempel dragspelselement, listor och tydliga underrubriker.

– Detta bidrar till att göra innehållet lättare att överblicka. Särskild uppmärksamhet har också ägnats åt språk och tonfall: texterna är klara, entydiga och sakliga. Alla texter är också språkvårdade, säger Kyyrö.

Kunderna hamnar inte i återvändsgränder utan hittar rätt

Som underlag för förnyelsen genomfördes användbarhetstester med kunder som får utkomststöd. De fick leta upp information på de dåvarande fpa.fi-webbsidorna för utkomststöd och förklara hur de förstod den.

Testerna visade bland annat att begreppet grunddel inte uppfattades korrekt. Andra svåra saker var kontoutdrag, bilagor och att skicka fakturor i efterhand.

Å andra sidan tyckte kunderna att det var lätt att hitta räknaren och kontaktuppgifterna. Kunderna ombads också att ta reda på för vilka utgifter man kan få utkomststöd – även detta var en enkel uppgift.

– Vi fann att kunderna navigerade med hjälp av länkarna i texten och länkstigen. Navigeringen i vänsterspalten användes i liten utsträckning. Den här observationen stöder ett av målen med förnyelsen: att tillhandahålla länkar på lämpliga ställen i textinnehållet, säger Reetta Kyyrö.

I testerna ombads kunderna också att leta efter information om den kommunspecifika maximigränsen för boendeutgifter i samband med utkomststöd.

– Kunderna hittade informationen, men med vissa svårigheter. En av kunderna efterfrågade ett sökfält där man kunde skriva in sin hemkommun. Detta önskemål har framförts även vid andra tillfällen och har nu förverkligats, säger Kyyrö.

Fpa.fi är också samarbetspartnernas huvudsakliga kanal för information om FPA-ärenden

Partnernas önskemål klargjordes genom separata intervjuer. I intervjuerna med yrkesutbildade personer inom socialvården och AN-tjänsterna framkom det att fpa.fi är samarbetspartnernas huvudsakliga kanal för att hitta information om FPA-ärenden.

Samarbetspartnerna önskade mer visuellt och illustrerande material samt livssituationsspecifikt innehåll som skulle hjälpa kunden att identifiera sin situation bättre. Å andra sidan ville de ha ett mycket mer kortfattat innehåll.

– I intervjuerna framhölls att de lättlästa fpa.fi-sidorna har en central roll. Samarbetspartnerna berättade att de ofta använder de lättlästa sidorna i kundrådgivningen och att de också vägleder kunderna att självständigt använda det lättlästa innehållet, säger Reetta Kyyrö.

Samarbetspartnerna och kunderna bör notera att adresserna till vissa sidor har ändrats i samband med förnyelsen. Detta är särskilt viktigt om man har sparat sidor i webbläsarens bokmärken eller länkat till dem på sin webbplats.

– De gamla adresserna kommer dock att automatiskt omdirigera besökaren till de nya sidorna under ett års tid, så det finns tid att uppdatera bokmärken och annat material, säger Kyyrö.

Det här är också ett bra tillfälle att kontrollera att informationen om FPA är uppdaterad på den egna webbplatsen. Det enklaste är att skriva kort om FPA:s förmåner och länka direkt från texten till fpa.fi, där informationen alltid är aktuell.

Kolla in de förnyade sidorna: www.kela.fi/utkomststod

Kontakter

FPA:s kommunikationsenhetVi tar emot samtal från medierna på numret vardagar kl. 9–16. På det här numret förmedlar vi intervjuförfrågningar till våra sakkunniga. Du kan också kontakta oss per e-post.

Tel:020 634 7745viestinta@kela.fi

Andra språk

Följ Kela/FPA

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Kela/FPA

FPA återupptar upphandlingen av ett nytt förmedlingssystem för tolktjänsten för personer med funktionsnedsättning19.12.2024 12:17:17 EET | Pressmeddelande

FPA offentliggjorde 19.12.2024 en ny anbudsförfrågan gällande ett förmedlingssystem för tolktjänsten för personer med funktionsnedsättning. Det nya systemet introducerar nya funktioner. och kommer att betjäna en bredare kundkrets än det tidigare. I framtiden ska även tolkning av främmande språk i samband med rehabilitering förmedlas via systemet.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye