GRK on valittu toteuttamaan Viron rautateiden sähköistämistä – hankkeen arvo noin 84 miljoonaa euroa
Virossa on tavoitteena sähköistää suurin osan maan rataverkosta vuoden 2028 loppuun mennessä. Eesti Raudtee (Estonian Railways) on valinnut GRK:n toteuttamaan Tapasta Narvaan kulkevan rataosuuden sähköistämistä. Hankkeen kokonaisarvo on noin 84 miljoonaa euroa. Kyseessä on merkittävä osuus Viron rautateiden sähköistämisessä, sillä hankkeen aikana sähköistetään noin 150 kilometriä rataa. GRK saa näin yhä vahvemman jalansijan Virossa.
Eesti Raudtee valitsi tarjouskilpailun perusteella GRK Suomi Oy:n ja GRK Eesti AS:n toteuttamaan hanketta, jossa Tapasta Narvaan kulkevaa pääraidetta sähköistetään noin 150 kilometrin verran.
Virossa on noin 1 200 kilometrin rataverkosto, josta aiemmin vain Tallinnan ympäristön rataosuudet ovat olleet sähköistettyjä. Rautateiden sähköistäminen on osa Viron vihreää siirtymää, sillä sen myötä dieselillä kulkeva junaliikenne voidaan korvata ympäristöystävällisemmällä kalustolla.
Hanke siirtyi GRK:n tilauskantaan sopimuksen allekirjoituksen yhteydessä 10. joulukuuta 2024. Urakan pitää olla kokonaisuudessaan valmis kesään 2027 mennessä.
”Olemme ylpeitä saadessamme toteuttaa tätä merkittävää sähköistämisprojektia, joka tukee kestävää kehitystä ja modernisoi raideliikennettä. Virossa raideliikenteen kehittäminen ja siihen tehdyt investoinnit tarjoavat erinomaiset mahdollisuudet hyödyntää osaamistamme. Aiempi kokemuksemme Aegvidu–Tapa–Tartto-rataosuuden sähköistämisestä on antanut meille vahvan pohjan onnistua myös tässä hankkeessa”, GRK:n Viron maayhtiön toimitusjohtaja Roben Tiit sanoo.
Sähköradan suunnittelun ja toteutuksen lisäksi GRK vastaa kunnossapidosta
Hankkeen aikana GRK vastaa sähköistysjärjestelmän suunnittelusta ja rakentamisesta. Tämän lisäksi kokonaisuuteen kuuluu kunnossapitosopimus, jonka perusteella GRK vastaa rakentamisen jälkeen vähintään viiden vuoden ajan (2025–2030) sähköraiteen viankorjauksesta ja huollosta.
Tapa-Narva välinen rataosuus on henkilö- ja tavaraliikenteen käytössä. Urakka vaatii erityisosaamista sekä erikoiskalustoa ja -materiaaleja, ja yhteensä rakennusvaiheessa hanke työllistää GRK:n ammattilaisia Virosta ja Suomessa.
Hanke on monipuolinen. Suunnittelutyö sisältää mm. pohjatutkimukset, geosuunnittelun, pylvässijoittelun, sähkörata- ja rakennesuunnittelun sekä maadoitukset. Sähköradan rakentaminen pitää sisällään perustukset, pylväät, portaalit ja ajojohdinjärjestelmät. Lisäksi urakkaan kuuluu rataosan sähkönsyötön suunnittelu ja rakentaminen.
”Virossa sähköradalle tulee 2x25 kV- sähköistysjärjestelmä, joka on käytössä osalla rataosia myös Suomessa. Suurin osa Suomen henkilöliikenteestä kulkee sähkövetoisesti, joten meille on kertynyt runsaasti kokemusta kyseisestä sähköratajärjestelmästä sekä Suomesta että Virosta,” sanoo GRK Suomi Oy:n rataliiketoiminnan johtaja Mikko Nyhä .
Sopimuksessa merkittävää on myös se, että rakentamisen jälkeen kunnossapito siirtyy GRK:lle. Virossa rataverkon kunnossapitoa ei ole aiemmin merkittävästi ulkoistettu. Tilaajalla on mahdollisuus uusia kunnossapitosopimus neljä kertaa, ja jokainen kunnossapitojakso voi kestää viisi vuotta kerrallaan.
”Meillä on hyvää kokemusta Suomesta, jossa olemme vastanneet ratojen kunnossapidosta pääkaupunkiseudulla ja Lounais-Suomessa sekä sähköratakunnossapidosta Tampereen käyttökeskusalueella. Käytännössä GRK vastaa siitä, että rataverkko pidetään liikennekelpoisena koko ajan. GRK:n kunnossapitoon kuuluu mm. ympärivuorokautinen päivystys, tarkastukset, määräaikaishuollot ja viankorjaukset”, Nyhä kertoo.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Juha ToimelaToimitusjohtajaGRK Infra Oyj
Puh:+358 40 594 5473juha.toimela@grk.fiMikko NyhäVaratoimitusjohtaja, liiketoimintajohtajaGRK Suomi Oy
Puh:+358 40 863 0450mikko.nyha@grk.fiTiit RobenToimitusjohtajaGRK Eesti AS
Puh:+372 5680 5407tiit.roben@grk.eeKuvat
GRK
GRK rakentaa väyliä, teitä, raiteita ja siltoja. GRK on Suomessa, Ruotsissa ja Virossa toimiva rakennusalan konserni. Liikevaihtomme vuonna 2023 oli 546 miljoonaa euroa. Työllistämme noin 1 100 ammattilaista.
GRK-konserniin kuuluvat emoyhtiö GRK Infra Oyj:n lisäksi tytäryhtiöt GRK Suomi Oy Suomessa, GRK Sverige AB Ruotsissa ja GRK Eesti AS Virossa.
GRK:n ydinosaamiseen kuuluvat vaativien infrarakennushankkeiden toteutus, suurten hankkeiden projektinjohto sekä laaja-alainen radanrakennusosaaminen. Väylä-, taito- ympäristö- ja teollisuusrakentamisessa GRK tarjoaa kaikki tarvittavat palvelut suunnittelusta rakentamiseen ja kunnossapitoon.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta GRK Infra Oyj
GRK on valittu Helsingissä sijaitsevan eteläisen postipuiston uuden asuinalueen esirakentajaksi, urakan arvo noin 42 milj.euroa15.10.2024 09:37:19 EEST | Tiedote
GRK on valittu toteuttamaan Helsingin uuden asuinalueen maanrakennusurakkaa. Eteläisen Postipuiston urakkaan kuuluvat alueen katurakenteet, siltatöitä, kunnallistekniikka, pohjanvahvistukset, maankaivuut sekä kaatopaikan massanvaihto. Urakan arvo on noin 42 miljoonaa euroa. Tilaajana on Helsingin kaupunki.
GRK alkaa rakentaa merkittävää kaupunkikohdetta, Jätkäsaarenkannaksen siltaa Helsingissä4.10.2024 09:18:18 EEST | Tiedote
GRK on valittu rakentamaan Helsingin Jätkäsaareen uutta Jätkäsaarenkannaksen siltaa. Hankkeessa puretaan nykyinen Jätkäsaarenkannaksen silta ja tilalle rakennetaan uusi teräsputkisiltapari sekä rantamuurirakenne. Projektinjohtourakan arvo on noin 17 miljoonaa euroa. Työn tilaajana on Helsingin kaupunki.
Suomen johtavat infrarakentajat yhdistivät voimansa – Kreaten ja GRK:n ryhmittymä voitti Vantaan ratikan itäosan kilpailutuksen5.9.2024 08:31:00 EEST | Tiedote
Vantaan kaupunkitilalautakunta on päättänyt 4.9. kokouksessaan, että GRK Suomen ja Kreaten muodostama ryhmittymä valitaan rakentamaan Vantaan ratikan itäosa välillä Tikkurila-Länsimäki.
GRK on valittu mukaan Rail Baltican rakentamiseen, voitti yhteistyökumppaninsa kanssa vajaan 60 milj. euron arvoisen sopimuksen26.8.2024 11:40:27 EEST | Tiedote
GRK on voittanut merkittävän ratahankkeen Virossa. Rail Baltic Estonia on valinnut GRK:n virolaisen tytäryhtiön sekä Merko Ehitus Eestin toteuttamaan ratainfraa Sakun ja Harjumaan rajan sekä Raplamaan välillä. Hankkeen arvo on noin 59,9 miljoonaa euroa. Rail Balticaa on kutsuttu yhdeksi Euroopan mittavimmaksi infrahankkeeksi.
Ravinteet talteen ja kiertoon Lohjan Munkkaan tutkimus- ja kehityshankkeessa14.5.2024 11:12:14 EEST | Tiedote
GRK, Rosk’n Roll, Kiertoravinne ja Redono ovat aloittaneet yhdessä hankkeen, jonka päätavoitteena on luoda Lohjan Munkkaan jätekeskukseen erilaisten biomateriaalien kiertotalouden ekosysteemi. Yritykset testaavat muun muassa, miten biohiili soveltuu eri käyttötarkoituksiin jätevesien puhdistamisesta sienten viljelyyn ja peltojen maanparannukseen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme