GRK on valittu toteuttamaan Viron rautateiden sähköistämistä – hankkeen arvo noin 84 miljoonaa euroa
Virossa on tavoitteena sähköistää suurin osan maan rataverkosta vuoden 2028 loppuun mennessä. Eesti Raudtee (Estonian Railways) on valinnut GRK:n toteuttamaan Tapasta Narvaan kulkevan rataosuuden sähköistämistä. Hankkeen kokonaisarvo on noin 84 miljoonaa euroa. Kyseessä on merkittävä osuus Viron rautateiden sähköistämisessä, sillä hankkeen aikana sähköistetään noin 150 kilometriä rataa. GRK saa näin yhä vahvemman jalansijan Virossa.

Eesti Raudtee valitsi tarjouskilpailun perusteella GRK Suomi Oy:n ja GRK Eesti AS:n toteuttamaan hanketta, jossa Tapasta Narvaan kulkevaa pääraidetta sähköistetään noin 150 kilometrin verran.
Virossa on noin 1 200 kilometrin rataverkosto, josta aiemmin vain Tallinnan ympäristön rataosuudet ovat olleet sähköistettyjä. Rautateiden sähköistäminen on osa Viron vihreää siirtymää, sillä sen myötä dieselillä kulkeva junaliikenne voidaan korvata ympäristöystävällisemmällä kalustolla.
Hanke siirtyi GRK:n tilauskantaan sopimuksen allekirjoituksen yhteydessä 10. joulukuuta 2024. Urakan pitää olla kokonaisuudessaan valmis kesään 2027 mennessä.
”Olemme ylpeitä saadessamme toteuttaa tätä merkittävää sähköistämisprojektia, joka tukee kestävää kehitystä ja modernisoi raideliikennettä. Virossa raideliikenteen kehittäminen ja siihen tehdyt investoinnit tarjoavat erinomaiset mahdollisuudet hyödyntää osaamistamme. Aiempi kokemuksemme Aegvidu–Tapa–Tartto-rataosuuden sähköistämisestä on antanut meille vahvan pohjan onnistua myös tässä hankkeessa”, GRK:n Viron maayhtiön toimitusjohtaja Roben Tiit sanoo.
Sähköradan suunnittelun ja toteutuksen lisäksi GRK vastaa kunnossapidosta
Hankkeen aikana GRK vastaa sähköistysjärjestelmän suunnittelusta ja rakentamisesta. Tämän lisäksi kokonaisuuteen kuuluu kunnossapitosopimus, jonka perusteella GRK vastaa rakentamisen jälkeen vähintään viiden vuoden ajan (2025–2030) sähköraiteen viankorjauksesta ja huollosta.
Tapa-Narva välinen rataosuus on henkilö- ja tavaraliikenteen käytössä. Urakka vaatii erityisosaamista sekä erikoiskalustoa ja -materiaaleja, ja yhteensä rakennusvaiheessa hanke työllistää GRK:n ammattilaisia Virosta ja Suomessa.
Hanke on monipuolinen. Suunnittelutyö sisältää mm. pohjatutkimukset, geosuunnittelun, pylvässijoittelun, sähkörata- ja rakennesuunnittelun sekä maadoitukset. Sähköradan rakentaminen pitää sisällään perustukset, pylväät, portaalit ja ajojohdinjärjestelmät. Lisäksi urakkaan kuuluu rataosan sähkönsyötön suunnittelu ja rakentaminen.
”Virossa sähköradalle tulee 2x25 kV- sähköistysjärjestelmä, joka on käytössä osalla rataosia myös Suomessa. Suurin osa Suomen henkilöliikenteestä kulkee sähkövetoisesti, joten meille on kertynyt runsaasti kokemusta kyseisestä sähköratajärjestelmästä sekä Suomesta että Virosta,” sanoo GRK Suomi Oy:n rataliiketoiminnan johtaja Mikko Nyhä .
Sopimuksessa merkittävää on myös se, että rakentamisen jälkeen kunnossapito siirtyy GRK:lle. Virossa rataverkon kunnossapitoa ei ole aiemmin merkittävästi ulkoistettu. Tilaajalla on mahdollisuus uusia kunnossapitosopimus neljä kertaa, ja jokainen kunnossapitojakso voi kestää viisi vuotta kerrallaan.
”Meillä on hyvää kokemusta Suomesta, jossa olemme vastanneet ratojen kunnossapidosta pääkaupunkiseudulla ja Lounais-Suomessa sekä sähköratakunnossapidosta Tampereen käyttökeskusalueella. Käytännössä GRK vastaa siitä, että rataverkko pidetään liikennekelpoisena koko ajan. GRK:n kunnossapitoon kuuluu mm. ympärivuorokautinen päivystys, tarkastukset, määräaikaishuollot ja viankorjaukset”, Nyhä kertoo.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Juha ToimelaToimitusjohtajaGRK Infra Oyj
Puh:+358 40 594 5473juha.toimela@grk.fiMikko NyhäVaratoimitusjohtaja, liiketoimintajohtajaGRK Suomi Oy
Puh:+358 40 863 0450mikko.nyha@grk.fiTiit RobenToimitusjohtajaGRK Eesti AS
Puh:+372 5680 5407tiit.roben@grk.eeKuvat



GRK
GRK rakentaa väyliä, teitä, raiteita ja siltoja. GRK on Suomessa, Ruotsissa ja Virossa toimiva rakennusalan konserni. Liikevaihtomme vuonna 2023 oli 546 miljoonaa euroa. Työllistämme noin 1 100 ammattilaista.
GRK-konserniin kuuluvat emoyhtiö GRK Infra Oyj:n lisäksi tytäryhtiöt GRK Suomi Oy Suomessa, GRK Sverige AB Ruotsissa ja GRK Eesti AS Virossa.
GRK:n ydinosaamiseen kuuluvat vaativien infrarakennushankkeiden toteutus, suurten hankkeiden projektinjohto sekä laaja-alainen radanrakennusosaaminen. Väylä-, taito- ympäristö- ja teollisuusrakentamisessa GRK tarjoaa kaikki tarvittavat palvelut suunnittelusta rakentamiseen ja kunnossapitoon.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta GRK Infra Oyj
Finanssivalvonta on hyväksynyt GRK Infra Oyj:n suomenkielisen esitteen20.3.2025 19:00:00 EET | Tiedote
EI JULKISTETTAVAKSI TAI LEVITETTÄVÄKSI, KOKONAAN TAI OSITTAIN, SUORAAN TAI VÄLILLISESTI YHDYSVALLOISSA, AUSTRALIASSA, KANADASSA, HONGKONGISSA, JAPANISSA, UUDESSA-SEELANNISSA, ETELÄ-AFRIKASSA TAI SINGAPORESSA TAI MISSÄÄN MUUSSA MAASSA, JOSSA JULKISTAMINEN TAI LEVITTÄMINEN OLISI LAINVASTAISTA.
The Finnish Financial Supervisory Authority has approved GRK Infra Plc's Finnish language prospectus20.3.2025 19:00:00 EET | Press release
NOT FOR PUBLICATION, DISTRIBUTION OR RELEASE, IN WHOLE OR IN PART, DIRECTLY OR INDIRECTLY, IN OR INTO THE UNITED STATES, AUSTRALIA, CANADA, HONG KONG, JAPAN, NEW ZEALAND, SOUTH AFRICA OR SINGAPORE, OR ANY OTHER JURISDICTION IN WHICH PUBLICATION OR DISTRIBUTION WOULD BE UNLAWFUL.
GRK Infra Oyj julkistaa suunnitellun listautumisantinsa merkintähinnan ja lisätietoa sen osakkeiden listaamisesta Nasdaq Helsingin pörssilistalle20.3.2025 15:15:06 EET | Tiedote
EI JULKISTETTAVAKSI TAI LEVITETTÄVÄKSI, KOKONAAN TAI OSITTAIN, SUORAAN TAI VÄLILLISESTI YHDYSVALLOISSA, AUSTRALIASSA, KANADASSA, HONGKONGISSA, JAPANISSA, UUDESSA-SEELANNISSA, ETELÄ-AFRIKASSA TAI SINGAPORESSA TAI MISSÄÄN MUUSSA MAASSA, JOSSA JULKISTAMINEN TAI LEVITTÄMINEN OLISI LAINVASTAISTA.
GRK Infra Plc announces the subscription price for its contemplated initial public offering and further information on the listing of its shares on the official list of Nasdaq Helsinki20.3.2025 15:15:06 EET | Press release
NOT FOR PUBLICATION, DISTRIBUTION OR RELEASE, IN WHOLE OR IN PART, DIRECTLY OR INDIRECTLY, IN OR INTO THE UNITED STATES, AUSTRALIA, CANADA, HONG KONG, JAPAN, NEW ZEALAND, SOUTH AFRICA OR SINGAPORE, OR ANY OTHER JURISDICTION IN WHICH PUBLICATION OR DISTRIBUTION WOULD BE UNLAWFUL.
GRK on valittu mukaan tähän mennessä suurimpaan Rail Baltica -rataprojektiin Virossa13.3.2025 15:33:58 EET | Tiedote
Rail Baltic Estonia OÜ on valinnut GRK Eesti AS:n, GRK Suomi Oy:n, NGE Contractingin, TSO SAS:n, AS Merko Ehitus Eestin, Sweco Finland Oy:n ja Sweco Sverige AB:n muodostaman ryhmittymän suunnittelemaan ja rakentamaan Rail Baltican päärata Viroon. Kyseessä on allianssihanke, jonka arvo GRK:lle on alustavasti noin 158–216 miljoonaa euroa. Urakan arvo tarkentuu myöhemmin kehitysvaiheen perusteella.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme