Osuuskauppa Varuboden-Osla Handelslag

Varuboden-Osla stödjer lek och rörelse bland åländska lågstadiebarn

Dela

I höst ordnade handelslaget Varuboden-Osla kampanjen Det egna området till godo för sjätte gången. Den här gången ville man med kampanjen stödja verksamhet för lågstadieelever och trivsel i skolan. Det kom in ansökningar från nästan alla lågstadier i området.

Kampanjen Det egna området till godo ordnas för sjätte gången.
Kampanjen Det egna området till godo ordnas för sjätte gången.

Donationsmål för kampanjen Det egna området till godo 2024 har valts ut. Bland 143 ansökningar valde Varuboden-Oslas förvaltningsråd 70 lågstadieskolor som får en donation. Syftet med donationerna är att främja barns delaktighet och gemenskap i regionen.

I kampanjen har skolan eller dess föräldraförening kunnat söka bidrag för aktiviteter under skoltid eller investeringar på skolgården. Sökandena uppmuntrades till kreativitet.

– Ansökningarna utstrålar föräldrarnas och pedagogernas kreativitet och omsorg om barnen. Det har varit en glädje att se vilka fantastiska idéer som har kommit fram från området. Skolan är en stor del av barnets liv, och vi stödjer gärna verksamhet som förenar elever även utanför lektionstid. Föräldraföreningarna gör ett värdefullt frivilligarbete som bidrar till samarbete och känsla av samhörighet, säger styrelsens ordförande Leena Munter.

Donationer görs i första hand till projekt som på ett innovativt sätt svarar på kampanjens mål att främja barns delaktighet och gemenskap. På Åland kom det in sammanlagt 24 ansökningar. Av dessa har handelslagets förvaltningsråd valt ut 11 donationsmottagare, varav 10 fick en så kallad "redskapspeng" för att skaffa utrustning till skolgården och gympalektioner.

– En stor del av ansökningarna gällde inköp av olika sportutrustning, spel och musikinstrument. Utöver de egentliga projekten beslutade vi också att stödja dessa anskaffningar med en separat ”redskapspeng”. För att så många sökande som möjligt ska få en donation beslutade vi att stödja inköp av utrustning med samma belopp på 500 euro i totalt 44 skolor i vår region. Vi tror att även denna redskapspeng möjliggör stunder av samhörighet, förklarar Munter.

I ansökningarna betonas motion, kultur och natur. Förutom utflykter, trollkarlsshower och teaterbesök fanns det idéer om allt från trädplantering till att bygga ett rymningsspel.

Barn och unga är en viktig målgrupp för Varuboden-Osla. Handelslaget sponsrar årligen verksamhet som engagerar barn, unga och familjer inom både idrott, kultur och civilsamhället med totalt 200 000 euro. Även tidigare omgångar av Det egna området till godo har fokuserat på att stödja barn och unga. Kampanjen genomfördes 2015–2017 och fortsatte under coronaåren 2021 och 2022.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Kampanjlogo för Det egna området till godo
Kampanjlogo för Det egna området till godo
Ladda ned bild

Länkar

Varuboden-Osla

Varuboden-Osla är ett tvåspråkigt handelslag som ägs av sina 70 000 ägarkunder och har verksamhet längs den nyländska kusten och på Åland. Vi betjänar våra kunder på mer än 60 verksamhetsställen inom dagligvaru- och specialvaruhandeln, trafikbutiks- och bränslehandeln och restaurangbranschen. Vi är en del av S-gruppen.

Följ Osuuskauppa Varuboden-Osla Handelslag

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Osuuskauppa Varuboden-Osla Handelslag

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye