Kela/FPA

Kela julkaisi oppaat omakuntoutuksen käytännön toteutuksesta ja Tules-etäkuntoutuskurssin laatutavoitteista

Jaa

Läs meddelandet på svenska (fpa.fi)

Kela julkaisi kuntoutuksen ammattilaisille kaksi uutta opasta. Ne sisältävät tietoa omakuntoutuksen lähtökohdista ja käytännön toteutuksesta sekä Tules-etäkuntoutuskurssin laatutavoitteista.

Kelalta ilmestyi joulukuussa kaksi opasta kuntoutuksen ammattilaisille. Kuntoutus nyt (Rehabilitering i dag) -sarjassa julkaistut oppaat on laadittu Kelan järjestämän kuntoutuksen näkökulmasta. Ne on suunnattu erityisesti Kelan järjestämän kuntoutuksen palveluntuottajille, mutta niitä voi hyödyntää kuntoutuksessa laajemminkin.

Suomenkieliset oppaat julkaistiin omakuntoutusta ja Tules-etäkuntoutuskurssien kehittämistä käsittelevässä seminaarissa 17.12.2024. Ruotsinkieliset oppaat julkaistaan vuonna 2025.

Opas omakuntoutuksen käytännön toteutukseen

Opas omakuntoutuksen käytännön toteutukseen perustuu Omakuntoutus Kelan järjestämissä kuntoutuspalveluissa -tutkimukseen (tietotarjotin.fi). Tutkimus on osa Kelan Muutos III -hanketta. Oppaan laatimisessa on hyödynnetty erityisesti tutkimuksen haastatteluja. Haastateltavana oli Kelan kuntoutuksen palveluntuottajia, järjestötoimijoita ja Kelan kuntoutuksen asiantuntijoita.

Oppaassa kerrotaan omakuntoutuksen lähtökohdista ja omakuntoutuksesta osana asiakkaan kuntoutumisen prosessia. Lisäksi siinä kuvataan omakuntoutuksen suunnittelua, seurantaa ja dokumentointia. Oppaassa tuodaan esille käytännön esimerkkejä omakuntoutuksesta ja vinkkejä sen toteutuksesta.

– Opas on tarkoitettu kuntoutuksen ammattilaisten käyttöön. Ammattilaiset voivat käyttää sitä yhteistyössä asiakkaan ja hänen läheistensä kanssa, sanoo erikoistutkija Maarit Karhula Kelasta.

Opas Tules-etäkuntoutuskurssin laatutavoitteista

Etäkuntoutuksen laatutavoitteet. Tules-etäkuntoutuskurssin kehittäminen laadittiin osana Kelan TULES kuntoon -projektia, jonka tavoitteena on edistää etäkuntoutuksen hyödyntämistä tuki- ja liikuntaelinsairaiden kuntoutuksessa sekä varmistaa etäkuntoutuksen laadukkuus.

Oppaassa käsitellään Kelan ensimmäisen kokonaan etäkuntoutuksena toteutettavan moniammatillisen kuntoutuspalvelun laatutavoitteita ja keinoja niiden saavuttamiseksi. Oppaassa nostetaan esille esimerkkejä mittareista, joilla palveluntuottaja voi seurata laatutavoitteiden saavuttamista.

Oppaan tarkoituksena on toimia työkaluna Kelan kuntoutuksen palveluntuottajille, jotka toteuttavat kuntoutuspalveluja osittain tai kokonaan etäkuntoutuksena.

– Tules-etäkuntoutuskurssin palveluntuottajat laativat oppaan, kun he valmistautuivat uuden palvelun toteuttamiseen ja sen laadun varmistamiseen, kertoo projektipäällikkö Laura Jokiranta Kelasta.

– Palveluntuottajat ideoivat laatutavoitteita ja keinoja niiden saavuttamiseksi kehittämisen työpajoissa ja aikaisemman tiedon pohjalta. He hyödynsivät työssään myös projektin aiempaa julkaisua Opas etäkuntoutuksen käytännön toteutukseen (helsinki.helda.fi), Jokiranta jatkaa.

Lisäksi projektissa on julkaistu opas Teknologia Kelan järjestämässä etäkuntoutuksessa (helsinki.helda.fi).

Yhteyshenkilöt

Kelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.

Puh:020 634 7745viestinta@kela.fi

Kansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Muut kielet

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA

FPA:s service för samarbetspartners i ärenden som gäller utkomststöd förändras den 19.5.2025 – de regionala servicenumren ersätts med ett nationellt nummer29.4.2025 09:19:51 EEST | Pressmeddelande

Servicen för socialtjänsten och serviceproducenter i ärenden som gäller utkomststöd förändras. De regionala servicenumren ersätts med ett nationellt nummer från och med den 19.5.2025. Tjänsten kommer att vara öppen vardagar kl. 9–15. I brådskande utkomststödsärenden är tjänsten öppen till kl. 16.

Kelan toimeentulotuen palvelu kumppaneille muuttuu 19.5.2025 – alueelliset palvelunumerot korvataan yhdellä valtakunnallisella numerolla29.4.2025 09:19:51 EEST | Tiedote

Toimeentulotuen palvelu sosiaalitoimelle ja palveluntuottajille muuttuu. Aiemmin käytössä olleet alueelliset palvelunumerot korvataan yhdellä valtakunnallisella numerolla 19.5.2025 alkaen. Palvelua saa jatkossa arkipäivisin klo 9–15. Kiireelliseen toimeentulotukeen liittyvissä asiakastilanteissa palvelua saa klo 16 asti.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye