Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy

Kalasatamasta Pasilaan -hankkeen onnistuminen ja opit koottu Arvoa rahalle -raporttiin

Jaa

Kalasatamasta Pasilaan -hanke saavutti sille asetetut tavoitteet ja valmistui sekä aikataulussa että budjetissa. Hanke tuotti merkittävää arvoa tilaajilleen, Kaupunkiliikenne Oy:lle ja Helsingin kaupungille. Hankkeen opit on koottu Arvoa rahalle -raporttiin.

Kaksi linjan 13 raitiovaunua Nihdissä.
Linja 13 kulkee Kalasataman eteläkärjestä Nihdistä Länsi-Pasilaan. Sami Perttilä / Kaupunkiliikenne Oy

Kalasatamasta Pasilaan -hankkeessa suunniteltiin ja rakennettiin vuosina 2020–2024 Helsingin uusin raitiolinja 13. Elokuussa 2024 liikennöinnin aloittanut linja kulkee Kalasataman eteläkärjestä Nihdistä Länsi-Pasilaan. Uuden raitiotien lisäksi hankkeessa perusparannettiin katuja ja kunnallistekniikkaa sekä rakennettiin uutta kaupunkiympäristöä.  Myös pyöräilyn ja kävelyn järjestelyitä parannettiin, ja kaupunkiluonnon monimuotoisuutta lisättiin.

Hankkeen onnistumiset, kehityskohteet ja opit on koottu Arvoa rahalle -raporttiin, joka on julkaistu Kaupunkiliikenteen verkkosivuilla. Uudenlaiseen ja helposti lähestyttävään muotoon tehty raportti tuotettiin yhdessä allianssiosapuolten kanssa.

– Saimme kehitettyä koko alaa vahvalla kaikkien toimijoiden integroinnilla, jossa painotimme vastuullisuutta sekä työmaan roolia arvon tuottajana. Työmaamme vähäpäästöisyys on ensiluokkainen esimerkki päästövähennysten saavuttamisesta melko pienellä rahallisella panoksella. Lisäksi LCA-laskennan tekeminen on yksi suuri edistysaskel,  sanoo Kaupunkiliikenne Oy:n suuret kaupunkiraidehankkeet -yksikön johtaja Artturi Lähdetie.

Arvoa rahalle -raportti kuvaa läpinäkyvästi hankkeen tilaajille ja rahoittajille, vaikutusalueella asuville ja työskenteleville sekä hankkeessa mukana olleille työntekijöille, miten Arvoa rahalle -ajattelun teemat ovat hankkeessa toteutuneet ja miten sijoitetuista rahoista on saatu mahdollisimman paljon arvoa. Taloudellisen näkökulman lisäksi raportissa käsitellään muun muassa sosiaalisia ja ympäristöllisiä tavoitteita.

Hankkeen tavoitteena oli tukea kaupunkikehitystä

Kalasatamasta Pasilaan -hankkeen keskeisenä tavoitteena oli tukea Kalasataman kaupunginosan kehittymistä. Hankkeen runkona toimiva raitiotieyhteys yhdistää toisiinsa Helsingin kaksi nopeimmin kasvavaa aluetta, Kalasataman ja Pasilan.

Hankkeessa parannettiin kävelyn ja pyöräilyn järjestelyitä muun muassa rakentamalla uusia pyöräliikenteen baanayhteyksiä. Katuja ja kunnallistekniikkaa peruskorjattiin ja uudisrakennettiin merkittävä määrä. Nihtiin rakennettiin uusia katuja ja kunnallistekniikkaa mahdollistamaan alueen rakentumista ja kehittymistä.

– Raitiotie Kalasataman ja Pasilan välillä on askel kohti kestävää liikennejärjestelmää ja raideliikenteen verkostokaupunkia. Yhteydet monipuolistuvat jatkossa lisää, kun raitiotie Nihdissä yhdistyy Kruunusillat -hankkeessa toteutettavaan Laajasalon ja Hakaniemen väliseen raitiotiehen, sanoo Helsingin kaupungin liikenne- ja katusuunnittelupäällikkö Reetta Putkonen. 

Vastuullisuus oli hankkeen kärkiteemana

Hankkeen toteuttamisessa korostui vastuullisuus, joka tarkoittaa YK:n kestävän kehityksen tavoitteiden mukaista ympäristön, hallinnon ja sosiaalisen kestävyyden varmistamista. Hankkeessa tehtiin vastuullisuussertifiointi, jossa riippumaton taho todensi vastuullisuuden tason. Hanke sai toiseksi parhaan arvosanan arvioinnista. Sertifioinnissa korostuvat muun muassa kiertotalous, luonnon monimuotoisuus ja päästöjen hallinta.

Liikenneyhteyksien lisäksi hankkeen tavoitteena oli kehittää laadukasta kaupunkiympäristöä sekä luoda edellytyksiä Kalasataman alueen jatkorakentamiselle. Hulevesien käsittelyä ja tulvatilanteisiin varautumista parannettiin sekä puistoalueita peruskorjattiin. Vallilanlaaksossa tavoitteena oli turvata virkistysmahdollisuudet kaupungin kasvaessa.

Kahden allianssin yhteinen hanke

Kalasatamasta Pasilaan -hanke oli Suomessa ensimmäinen hanke, jonka toteuttivat kaksi allianssia yhdessä. Kaupunkiliikenne Oy ja Helsingin kaupunki tilasivat allianssihankkeen.

Sörkan spora -allianssissa työskentelivät Destia Oy, Destia Rail Oy, Sweco Finland Oy ja WSP Finland Oy. Karaatti-allianssissa mukana olivat AFRY Finland Oy ja GRK Suomi Oy, joiden nimettyinä alihankkijoina toimivat Flou Oy ja maisema-arkkitehtitoimisto Näkymä Oy.

Tutustu Kalasatamasta Pasilaan -hankkeen Arvoa rahalle -raporttiin.

Myös Raide-Jokeri-hankkeesta on julkaistu vastikään  Arvoa rahalle -raportti. 

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Linkit

Me Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:ssä mahdollistamme pääkaupunkiseudun kestävän kasvun rakentamalla tulevaisuuden raideverkostokaupunkia ja pitämällä sen liikkeessä. Vastaamme joukkoliikenneinfran rakentamisesta sekä metrojunien ja raitiovaunujen liikennöinnistä, kunnossapidosta ja kehittämisestä laadukkaasti ja kustannustehokkaasti. Järjestämme kaupunkipyöräpalvelun ja liikennöimme Suomenlinnan lauttoja tytäryhtiömme kautta. Kannamme vastuun koko toimintamme elinkaaren päästöistä ja teemme valintoja, jotka muuttavat koko alan toimintaa, koska haluamme olla kestävien kaupunkien paras liikuttaja ja kehittäjä ­­­­­­­­­­­ ̶­  nyt ja tulevaisuudessa. 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy

Itäkeskuksen liityntäpysäköinnin ulosajoväylä suljetaan18.12.2024 16:32:18 EET | Tiedote

Kaupunkiliikenne Oy sulkee ajoneuvoliikenteeltä Itäkeskuksen liityntäpysäköintihallin ulosajorampin Itäkadun ylemmältä pysäköintitasolta ulos 19.12. alkaen. Syynä sulkemiseen ovat rampille tehtävät tuentatyöt. Ulosajo hallista on jatkossa Itäkeskuksen poistumisreittiä pitkin. Autoilijat ohjataan paikalla olevin opastein uudelle ulosajoreitille. Jalankululle varataan suljettavasta ajorampista poistumisväylä.

Koskelan varikon toteutusvaihe käynnistyy3.12.2024 09:00:00 EET | Tiedote

Koskelan uutta varikkoa rakennuttava Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy on tehnyt päätöksen edetä hankkeessa toteutusvaiheeseen. Toteutusvaiheen allianssisopimus allekirjoitettiin maanantaina 2.12.2024 Helsingissä. Allianssisopimuksen mukainen tavoitekustannus on 282,4 M€. Sopimuksen myötä hankkeen kehitysvaihe päättyy ja rakennustyöt alkavat. Rakentaminen käynnistyy tammikuussa 2025 vanhan varikkorakennuksen purkamisella.

Vuosaaren metroaseman turvallisuutta ja viihtyisyyttä parannetaan28.11.2024 12:55:31 EET | Tiedote

Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy hyödyntää Vuosaaren metrosillan korjaustyön aiheuttaman metron liikennöintikatkon toteuttamalla toukokuusta syyskuuhun 2025 erilaisia parannushankkeita Vuosaaren metrohaaralla. Vuosaaren metroaseman laiturialuetta kohennetaan korjaamalla sulanapitojärjestelmä ja uusimalla laatoitus esteettömyysopastuksineen. Lisäksi aseman liukuportaat, laiturin vedeneristys, valaistusta ja teknisiä järjestelmiä uusitaan.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye