Ovatko joulupukin talvirenkaat kunnossa vai eivät?
Mahdollisuus on 50–50, sanoo Autonrengasliiton tuore kuluttajakysely. Joka toinen autoilija ajaa renkaansa ennen uusimista sakkorajalle asti. Joululiikenteessä tarvitaankin maltin lisäksi myös tuntemusta omista renkaista, jotta niiden kulumisen ja mahdolliset puutteet voi ottaa ajotavassa huomioon.
Kun joulupukki lähtee tiistaina matkaan, hänen talvirenkaansa eivät välttämättä kestäisi tonttujen tarkastelua. Joulukuussa julkaistun Autonrengasliiton kuluttajakyselyn mukaan nimittäin 49 prosenttia suomalaisista ajaa tai aikoo ajaa renkaansa sakkorajalle ennen niiden uusimista.
”Jos pukki kuuluu tähän porukkaan, on ehdottomasti syytä lähteä vain rekipelillä jakamaan lahjoja ja jättää auto Korvatunturille”, Autonrengasliiton puheenjohtaja Teemu Tuuri sanoo.
Tuurilla on joulumieltä ja kieli poskessa, mutta itse asia on vakava.
Tieliikennelaki edellyttää talvirenkaalta 3 mm urasyvyyttä, mutta yleisenä turvarajana pidetään noin 5 mm urasyvyyttä. Silloin rengas toimii vielä luotettavasti, kun taas ”sakkorajaa” lähestyttäessä pito-ominaisuudet alkavat heikentyä merkittävästi.
”Turvarajan ja lain edellyttämän vähimmäisurasyvyyden väliin jää tuhansia kilometrejä, jolloin rengas ei itse asiassa toimi enää kovin hyvin. Liikenneturvallisuuden näkökulmasta olisi vastuullisinta alkaa suunnitella uuden rengassarjan hankkimista, kun 5 mm turvaraja on tullut vastaan.”
Turvallisuus alkaa omien renkaiden tuntemisesta – usein tuntemus heikkoa
Toinen kuluttajakyselyssä esiin nouseva huolestuttava piirre on autoilijoiden puutteellinen rengastietämys. Talvirenkaiden lain vaatiman pääurien minimisyvyyden 3,0 mm tietää 31 % vastaajista (viimeksi 33 %) ja 25 % sanoo kesärenkaiden turvallisen urasyvyyden sadekelillä olevan ainakin 4 mm tai enemmän (viimeksi 24 %).
”Tilanne on siksi erikoinen, että asiasta on tiedotettu vuosikausia. Samalla kuitenkin pitkin matkaa hyväkuntoisten renkaiden määrä tutkimuksissa on kasvanut, joten onkin luultavaa, että puutteet ajoneuvossa, renkaissa ja rengastietämyksessä kasautuvat tietylle joukolle autoilijoita”, Tuuri sanoo.
Omat renkaat olisi kuitenkin syytä tuntea. Vain noin kämmenen kokoinen alue pitää auton vakaasti tiessä. Mikäli renkaat ovat kuluneet, on puutteita vuodenajasta riippumatta kompensoitava tavallista rauhallisemmalla ajotavalla.
”Edellytyksenä on kuitenkin se, että renkaan turvarajat ja myös omien renkaiden kunto olisi tunnettava, tai muuten asiaa ei osata huomioida.”
Kuluttajatutkimuksen mukaan 62 % autoilijoista tarkistaa renkaidensa urasyvyyden vain keväällä ja syksyllä renkaanvaihdon yhteydessä, 8 % ei tarkista urasyvyyttä koskaan.
Säästö renkaanvaihdossa vaarantaa turvallisuuden
Kuluttajakyselyn mukaan suomalaiset ovat oppineet vuonna 2020 tulleen tieliikennelain muutoksen. Merkittävin asia on ollut se, että autossa on käytettävä talvirenkaita 1.11.–31.3. välisenä aikana aina keliolosuhteiden niin vaatiessa. Peräti kolme kymmenestä siirtää talvirenkaiden vaihtoa niin pitkälle kuin mahdollista.
Kun tämä suhteutetaan Suomen noin 3,7 miljoonaan rekisteröityyn henkilöautoon, talven kynnyksellä noin 1,1 miljoonaa autoa on vaarassa liikkua keliin nähden väärillä ja muille tienliikkujille vaarallisilla renkailla.
”Optimoinnin sijaan olisi järkevintä vaihtaa talvirenkaat alle ajoissa. Säästää ei kannata, sillä joku rengas siellä auton alla kuluu joka tapauksessa.”
Kun renkaita uusitaan, suomalaiset luottavat ammattitaitoisiin ja tuttuihin rengasliikkeisiin.
Noin neljä kymmenestä on ostanut renkaansa autonrenkaiden erikoisliikkeestä siten, että on käynyt itse liikkeessä paikan päällä, ostanut renkaat ja asennuttanut ne liikkeessä. Tärkeimpiä syitä valintaan ovat ammattitaitoinen henkilökunta, hyvät kokemukset ja sijainti.
”Eli jos pukkia nyt epäilyttää, niin vielä ehtii tarkastaa renkaat ja tarvittaessa vaihtaakin ne. Nyt kelit ovat sen verran vaihtelevat ja hankalat, ettei lahjakierrokselle kuluneilla renkailla ole asiaa. Toivotamme rauhallista joulua koko Suomelle.”
Aja rauhassa ja nauti joulusta!
Huolla auto. Jos autoa ei ole huollettu, huollata auto ennen pitempää matkaa. Tarkasta renkaiden kunto, urien syvyys (talvirenkaassa suositus vähintään 5 mm) ja nastojen määrä sekä kunto.
Lasit kirkkaaksi. Tarkasta lasinpesunesteen määrä ja soveltuvuus talviolosuhteisiin. Vaihda hiemankin kuluneet pyyhkijänsulat, sillä viirut tuulilasissa aiheuttavat pimeässä vaarallisia valoheijastumia.
Pakkaa huolella. Painavimmat tavarat sijoitetaan tavaratilan perälle. Älä pakkaa tavaratilaa takapenkin ylitse, sillä irtotavarat jatkavat kolarissa tai äkkijarrutuksessa matkaansa ja ovat vaarallisia.
Varaudu. Moottori- tai rengasvian sattuessa apua voivat antaa oma vakuutusyhtiö tai automerkin tiepalvelu. Luotettavaa apua sekä arvion korjaustarpeista saa Autoliiton tiepalvelusta (0200 8080). Numerot kannattaa tallettaa puhelimeen tai tulostaa yhdelle A4-paperille ennen matkaa.
Evästä mukaan. Etenkin moottorivian sattuessa auto menettää sähkönsä ja kylmenee nopeasti. Pitkälle matkalle on aina varattava evästä, juotavaa sekä lämmintä vaatetta. Varaudu kylmään!
Joulumielellä liikkeelle. Tärkeämpää kuin päästä nopeasti perille on se, että kaikki pääsevät perille. Pyri ajamaan ruuhka-aikojen ulkopuolella. Varaa aikaa sekä rentoa ja anteeksiantavaa asennetta.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Teemu TuuriPuheenjohtaja
Puh:+358407231275Teemu.Tuuri@vianor.comLiitteet
Autonrengasliitto ry on yrittämistä ja yhteistyötä arvostava rengasalan toimialajärjestö, joka perustettiin vuonna 1944. Sen tehtävänä on rengasliikkeiden ja pinnoitusyritysten elinkeino- ja työmarkkinapoliittinen edunvalvonta. Liitolla on 70 jäsenyritystä, joilla on yhteensä noin 250 toimipaikkaa. Yhteisen vision mukaan renkaat hankitaan ja huolletaan Suomessa jatkossakin ensisijaisesti rengasalan erikoisliikkeissä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Autonrengasliitto ry - Bildäcksförbundet rf
Talviajo väärillä renkailla voi käydä sielun ja kukkaron päälle24.10.2024 05:12:00 EEST | Tiedote
Huonokuntoisen tai väärän rengastuksen suurin hinta talvikeleillä on vakavan kolarin aiheuttaminen pidon loppuessa. Onnettomuuden sattuessa renkaiden laiminlyönti voi alentaa myös kaskovakuutuksen korvauksia ja tehdä oman auton korjaamisesta kallista.
Riittävät rengaspaineet ja huolellinen jälkikiristys ovat resepti turvalliseen juhannusliikenteeseen18.6.2024 11:59:02 EEST | Tiedote
Renkaiden jälkikiristys on nopea toimenpide, joka säästää isolta vahingolta. Lomaliikenteeseen lähtiessä on syytä tarkastaa myös renkaiden urasyvyys, sillä kesärenkaiden on pysyttävä turvallisina paitsi aurinkoisella säällä myös sadekelissä.
Sujuvat rengasvaihdot vaativat lisää uusia ammattilaisia22.5.2024 04:31:00 EEST | Tiedote
Teemu Tuuri on Autonrengasliiton tuore puheenjohtaja. Hän haluaa kehittää rengasalaa parantamalla työnantajamielikuvaa ja edistää liikenneturvallisuutta etenkin niiden autoilijoiden parissa, jotka tietämättään ajavat vaarallisiksi kuluneilla renkailla.
Myöhästynyt kevät luo ruuhkaa rengasliikkeisiin26.4.2024 04:31:00 EEST | Tiedote
Takatalvi pysäytti vauhdilla alkaneen rengassesongin, ja jo aiemmin alle vaihdettuja kesärenkaita vaihdettiin takaisin talvirenkaiksi. Kun rengassesonki pyörähtää jälleen vappuviikolla käyntiin, tarvitaan renkaanvaihdossa malttia ja rauhallista mieltä.
Kesärenkaat alle vasta pääsiäisen jälkeen27.3.2024 14:39:19 EET | Tiedote
Talviset kelit jatkuvat pääsiäisen yli lähes koko maassa, eikä lomaliikenteseen ole asiaa ilman hyväkuntoisia talvirenkaita. Vaihtosesonki alkaa koko maassa asteittain pääsiäisen jälkeen, jolloin kuluneet renkaat kannattaa uusia saman tien.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme