Helsingin hovioikeus tuomitsi yhdistyksen hallituksen puheenjohtajalle sakkoja työsyrjinnästä
Toisin kuin käräjäoikeus, Helsingin hovioikeus tuomitsi yhdistyksen hallituksen puheenjohtajan 40 päiväsakon suuruiseen yhteiseen rangaistukseen työsyrjintärikoksesta ja kunnianloukkauksesta. Hovioikeus antoi ratkaisunsa 20.12.2024.
Yhdistyksen toiminnanjohtajan esihenkilönä toiminut yhdistyksen hallituksen puheenjohtaja oli toistuvasti ja pitkäkestoisesti muun muassa solvannut, pilkannut ja mustamaalannut yhdistyksen toiminnanjohtajaa tämän vammaisuuden perusteella yhdistyksen työntekijöille, hallituksen jäsenille ja entisille hallituksen jäsenille toiminnanjohtajan olematta paikalla. Puheenjohtaja oli myös syyllistänyt perusteettomasti toiminnanjohtajaa erään työntekijän lähtemisestä.
Hovioikeuden mukaan hallituksen puheenjohtajan menettelyn tarkoituksena on ollut luoda hallitukselle ja työyhteisön jäsenille valheellinen käsitys siitä, ettei toiminnanjohtaja vammansa vuoksi selviytyisi työstään. Hovioikeuden mukaan kysymys on ollut myös halventavan ja nöyryyttävän ilmapiirin luomisesta, mitä itsessään voidaan pitää työntekijän asettamisena epäedulliseen asemaan.
Menettelylle ei ollut asiallista ja painavaa syytä
Hovioikeus katsoi, että toiminnanjohtaja on epäasiallisella kohtelulla asetettu objektiivisesti arvioiden epäedulliseen asemaan verrattuna muihin yhdistyksen palveluksessa olleisiin henkilöihin ja niihin työntekijöihin, joita muut työnantajat kohtelevat lainmukaisesti ja tasapuolisesti. Tapauksessa ei ole jäänyt varteenotettavaa epäilyä siitä, etteikö pilkkaaminen, solvaaminen ja mustamaalaaminen olisi osaltaan johtunut toiminnanjohtajan vammasta. Mitään asiallista, painavaa syytä tällaiselle menettelylle ei esitetty.
Toiminnanjohtaja on tehnyt häirintäilmoituksen hallituksen puheenjohtajan menettelystä, minkä jälkeen yhdistyksen hallitus on päättänyt ottaa toiminnanjohtajalta pois esihenkilötehtävät. Johtosääntöön on myös tehty muutoksia, jotka hovioikeuden mukaan ovat nimellisesti olleet samoja kaikille, mutta muutokset ovat tosiasiallisesti kohdistuneet toiminnanjohtajan tehtäviin eväten toiminnanjohtajalta osallistumisen yhdistyksen hallituksen kokouksiin ja esityslistojen tekemisen.
Hovioikeuden mukaan hallituksen puheenjohtaja on ammatillisen toiminnan tai siihen rinnastettavan seikan perusteella tältä osin asettanut toiminnanjohtajan epäedulliseen asemaan verrattuna sellaisiin työntekijöihin, joita muut työnantajat kohtelevat lainmukaisesti ja tasapuolisesti. Hovioikeus on katsonut, että toiminnanjohtajan tekemä häirintäilmoitus hallituksen puheenjohtajan menettelystä on ollut vähintäänkin osasyynä tehtävien poistamiseen.
Hovioikeuden mukaan, vaikka työtehtävien pois ottaminen olisikin perustunut hallituksen puheenjohtajan vetoamalla tavoin työnantajan direktio-oikeuden käyttöön, ei toiminnanjohtajan ole näytetty kuormittuneen työtehtäviensä vuoksi niin, että käsillä olisi sen perusteella ollut asiallinen, painava syy ottaa työtehtäviä pois. Esihenkilötehtävien pois ottamisella ei voisi olla myöskään työturvallisuusvelvoitteista johtuvaa asiallista ja painavaa syytä ottaen huomioon, että hallitukselle tehty ilmoitus on koskenut hallituksen puheenjohtajan toiminnanjohtajaan kohdistamaa häirintää.
Hallituksen puheenjohtaja vastuuasemassa työnantajan edustajana
Häirintäilmoituksen tekemisen jälkeen yhdistyksen hallitus on päättänyt, ettei hallituksen puheenjohtaja enää ole toiminnanjohtajan esihenkilö. Hovioikeus katsoi, että yhdistyksen hallituksen puheenjohtaja on hallituksen jäsenenä ja hallituksen puheenjohtajana toiminut rikoslain 47 luvun 7 pykälän mukaisessa vastuuasemassa työnantajan edustajana myös sinä aikana, kun hän ei enää ole ollut toiminnanjohtajan esihenkilö.
Hovioikeus katsoi tulleen näytetyksi hallituksen puheenjohtajan osallistuneen hallituksen päätöksentekoon siten, että rikosvastuu voidaan kohdistaa hallituksen puheenjohtajaan.
Hovioikeus on katsonut kysymyksen olleen yksi tekokokonaisuus ja näin ollen yksi työsyrjintärikos. Lisäksi hovioikeus on katsonut hallituksen puheenjohtajan syyllistyneen kunnianloukkaukseen.
Työsuojelun juristi Lotta Lax Etelä-Suomen aluehallintovirastosta toteaa, että yhdistyksen toimiessa työnantajana yhdistyksellä on samat vastuut ja velvoitteet työnantajana kuin muillakin työnantajilla. Työnantajana toimivan yhdistyksen hallituksen jäsenet ovat rikoslain 47 luvun 7 pykälän mukaisessa vastuuasemassa työnantajan edustajana.
Helsingin hovioikeuden tuomio, asianumero R 22/1901. Tuomio ei ole lainvoimainen.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Juristi Lotta LaxTyösuojelun vastuualue, Etelä-Suomen aluehallintovirasto
Puh:0295 016 000etunimi.sukunimi@avi.fiTyösuojeluhallinto
Työsuojelu − tervettä työtä!
Työsuojeluviranomaisena huolehdimme siitä, että työ Suomessa on terveellistä, turvallista ja reilua. Valvomme työn tekemistä työpaikoilla. Annamme myös ohjausta ja neuvontaa sekä kannustamme työpaikkoja omaehtoiseen, ennaltaehkäisevään työsuojelutyöhön.
Työsuojeluhallinnon verkkopalvelu Tyosuojelu.fi.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Aluehallintovirasto/Regionförvaltningsverket
Katolla työskennellyt työntekijä putosi – sakkoja toimitusjohtajalle ja asennuspäällikölle20.12.2024 16:01:45 EET | Tiedote
Satakunnan käräjäoikeus on 20.12.2024 tuominnut kattoremontteja tekevän yrityksen toimitusjohtajan ja asennuspäällikön molemmat 30 päiväsakon sakkorangaistukseen työturvallisuusrikoksesta. Kyse oli huhtikuussa 2023 Raumalla tapahtuneesta työtapaturmasta, jossa omakotitalon kattoasennuksen viimeistelyä tehnyt työntekijä putosi katolta. Työtapaturman syitä selvitettiin työsuojelutarkastuksella, jolla havaittiin puutteita muun muassa työtelineissä, putoamissuojauksessa sekä putoamissuojauksen suunnittelussa.
Antalet blanketter för anmälan och tillstånd gällande djurhållning i regionförvaltningsverkets e-tjänst har ökat20.12.2024 12:00:00 EET | Pressmeddelande
För djurhållning och annan verksamhet som omfattar djur finns många olika anmälnings- och tillståndsförfaranden. Dessa omfattar bland andra anmälan om djurhållning, till exempel anmälan om yrkesmässig och storskalig djurhållning eller avslutande av sådan verksamhet samt ansökan om intyg och tillstånd för viss verksamhet.
Eläintenpidon ilmoituksiin ja lupiin liittyvä sähköisen palvelun valikoima on laajentunut aluehallintovirastossa20.12.2024 12:00:00 EET | Tiedote
Eläintenpitoon ja eläinsektorilla toimimiseen liittyy monenlaisia ilmoitus- ja lupamenettelyjä. Näihin kuuluvat esimerkiksi eläintenpitoon liittyvät ilmoitukset, kuten ammattimaiseen tai laajamittaiseen eläinten pitoon tai sen lopettamiseen liittyvä ilmoitus sekä todistusten ja lupien hakemien tiettyihin toimintoihin.
Satakunta välfärdsområde ålades att se till att det finns tillräckligt med socialarbetare inom barnskyddet19.12.2024 09:00:25 EET | Pressmeddelande
Regionförvaltningsverket i Sydvästra Finland har ålagt Satakunta välfärdsområde att se till att antalet klienter per socialarbetare som ansvarar för barnens angelägenheter senast den 20 maj 2025 överensstämmer med lagen. Om välfärdsområdet inte fullgör detta kan regionförvaltningsverket meddela ett nytt föreläggande som förenas med vite.
Satakunnan hyvinvointialue määrätty huolehtimaan lastensuojelun sosiaalityöntekijöiden riittävästä määrästä19.12.2024 08:59:10 EET | Tiedote
Lounais-Suomen aluehallintovirasto on määrännyt Satakunnan hyvinvointialueen saattamaan lapsen asioista vastaavien sosiaalityöntekijöiden asiakasmäärät lain mukaiseksi 20.5.2025 mennessä. Jos hyvinvointialue ei noudata määräystä, aluehallintovirasto voi sakon uhalla antaa uuden määräyksen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme