FPA:s serviceställen i St Karins och Letala ersätts med andra tjänster
FPA:s serviceställe i St Karins och Letala ersätts med andra tjänster från och med årets början. FPA-ärenden kan från och med 1.1.2025 skötas i MittFPA, per telefon eller på FPA:s andra serviceställen i närområdet.
FPA:s serviceställen i St Karins och Letala har betjänat kunder på bokad tid, och kundbesöken har varit få. Största delen av kunderna har skött sina ärenden på nätet, per telefon, per post eller på FPA:s andra serviceställen.
Från St Karins är det närmast till servicestället i Åbo på adressen Auragatan 8. Det är öppet måndag till fredag kl 9–12.
I Letala kan man också i fortsättningen sköta sina FPA-ärenden vid stadshusets servicepunkt via distansservice. Där får kunden kontakt med en FPA-anställd via en video- och ljudförbindelse. FPA:s närmaste egna servicepunkt finns i Nystad på adressen Vakka-Suomenkatu 7. Servicesstället är öppet tisdagar kl 12–15.
De flesta FPA-ärenden kan skötas per telefon och på nätet
I e-tjänsten MittFPA, avsedd för personkunder, kan man ansöka om förmåner, skicka bilagor och meddela förändringar. Man kan också se i vilket skede handläggningen av en förmånsansökan är och kontrollera vilka dagar förmånen betalas ut. Man loggar in i MittFPA med nätbankskoder, mobilcertifikat eller certifikatkort.
I telefontjänsten ges personlig rådgivning om hur man sköter ärenden på nätet och hur man gör en ansökan. FPA:s telefontjänst är öppen alla vardagar kl. 9–16. Vid behov kan en ansökan också lämnas muntligt per telefon, om ärendet inte kan skötas på något annat sätt.
Kontakter
Kaisa MäkitaloKaisa Mäkitalo Direktör FPA:s västra kundserviceenhet
Tel:040 829 0120fornamn.efternamn@fpa.fiFPA:s kommunikationsenhetVi tar emot samtal från medierna på numret vardagar kl. 9–16. På det här numret förmedlar vi intervjuförfrågningar till våra sakkunniga. Du kan också kontakta oss per e-post.
Tel:020 634 7745viestinta@kela.fiFPA har i uppgift att sköta grundtryggheten i livets olika skeden för alla dem som omfattas av den finländska sociala tryggheten.
Andra språk
Följ Kela/FPA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Kela/FPA
Serviceproducenterna för FPA-taxi fortsätter 2025–20263.1.2025 10:26:23 EET | Pressmeddelande
De serviceproducenter som sköter FPA-ersatta taxiresor fortsätter att tillhandahålla taxitjänster till utgången av år 2026.
Kela-taksin palveluntuottajat jatkavat vuosina 2025–20263.1.2025 10:26:23 EET | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Kelan korvaamien taksimatkojen palveluntuottajat jatkavat taksipalvelun tarjoamista vuoden 2026 loppuun saakka.
Kela-asioita voi hoitaa Parkanossa ja Virroilla etäpalveluna30.12.2024 12:30:00 EET | Tiedote
Parkanossa ja Virroilla Kelan kanssa voi asioida etäyhteydellä kaupungin asiointipisteessä. Etäpalvelussa saa henkilökohtaista neuvontaa ja voi hoitaa kaikkia Kela-asioita. Lisäksi Kela-asiat hoituvat myös OmaKelassa tai puhelimitse.
FPA redo för reformen av sysselsättningstjänsterna30.12.2024 11:40:00 EET | Pressmeddelande
Sysselsättningstjänsterna överförs från staten till kommunerna 1.1.2025. Också FPA har förberett sig inför reformen. Det gemensamma målet är att övergången ska vara smidig för kunderna, men stora reformer medför alltid en viss risk för störningar och dröjsmål.
Kela valmiina työllisyyspalvelujen uudistukseen30.12.2024 11:40:00 EET | Tiedote
Läs meddelandet på svenska (fpa.fi). Työllisyyspalvelut siirtyvät valtiolta kuntien vastuulle 1.1.2025. Muutokseen on varauduttu myös Kelassa. Yhteisenä tavoitteena on turvata sujuva siirtymä asiakkaille, mutta isossa uudistuksessa myös häiriöt ja viivästykset ovat mahdollisia.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum