FPA redo för reformen av sysselsättningstjänsterna
Sysselsättningstjänsterna överförs från staten till kommunerna 1.1.2025. Också FPA har förberett sig inför reformen. Det gemensamma målet är att övergången ska vara smidig för kunderna, men stora reformer medför alltid en viss risk för störningar och dröjsmål.
Reformen av sysselsättningstjänsterna innebär att de statliga arbets- och näringsbyråerna läggs ner vid utgången av 2024. Också kommunförsöken med sysselsättning upphör. FPA:s nya samarbetspartner i stället för arbets- och näringsbyråerna blir 45 sysselsättningsområden som bildas av kommunerna och som i fortsättningen ansvarar för att ordna arbetskraftsservicen.
Jämsides med sysselsättningsområdena finns UF-centret, som även i fortsättningen upprätthåller servicekanalen Jobbmarknaden för arbetssökande samt det centraliserade kundinformationssystemet.
Reformen medför inga ändringar i FPA:s tjänster för arbetslösa kunder. FPA:s uppgift är att trygga kundernas försörjning när de är arbetslösa. FPA anvisar som hittills kunderna att anmäla sig som arbetslösa arbetssökande på Jobbmarknaden (www.jobbmarknaden.fi). Om en kund har frågor om t.ex. jobbsökning eller karens, uppmanas hen att kontakta sysselsättningstjänsterna i sin hemkommun.
Läs mer: AN-tjänsterna överförs till kommunerna – så här inverkar reformen på hur man kan sköta sina ärenden
Även om reformen av sysselsättningstjänsterna inte påverkar FPA:s tjänster, har den många konsekvenser för FPA:s verksamhet. FPA fattar beslut om arbetslöshetsförmåner utifrån arbetskraftspolitiska utlåtanden. Hittills har FPA fått utlåtandena från AN-byråerna och från kommunförsöken med sysselsättning. Efter reformen får FPA utlåtandena från sysselsättningsområdena och från UF-centret. Om de arbetskraftspolitiska utlåtandena fördröjs kan också utbetalningen av arbetslöshetsförmåner bli fördröjd.
Läs mer: Inlägg: En av sysselsättningsområdenas viktigaste uppgifter är att ge FPA arbetskraftspolitiska utlåtanden
Driftsavbrott i Jobbmarknadens e-tjänst vid årsskiftet
Överföringen av sysselsättningstjänsterna till kommunerna har också en omfattande inverkan på personalresurser och informationssystem. Användarna har förvarnats om att det kan uppstå problem med överföringen av kunduppgifter från staten till kommunerna eller då de nya informationssystemen ska tas i bruk. I början kan det förekomma störningar, avbrott och förseningar i servicen.
UF-centret har meddelat att Jobbmarknadens e-tjänst är ur bruk vid årsskiftet på grund av reformen. Driftsavbrottet har börjat 30.12 kl. 8.00 och ska upphöra torsdagen 2.1 kl. 8.00. Under den tiden går det inte att anmäla sig som arbetslös arbetssökande. Samtidigt är det också avbrott i förmedlingen av arbetskraftspolitiska utlåtanden till FPA, och FPA kan inte kontakta sysselsättningstjänsterna under denna tid.
Pressmeddelande på Jobbmarknaden: Driftavbrott i arbetskraftsservicens datasystem vid årsskiftet
Läs mer:
Pressmeddelande från Kommunförbundet 25.11.2024: Historiskt stor AN-reform överför arbetskraftsservicen till kommunerna vid årsskiftet – smidiga tjänster ska tryggas under övergångsperioden (kommunforbundet.fi)
Kontakter
Sarita Alarotuchef för handläggningscentret för arbetslöshetsförmånerFPA
Tel:020 635 6041fornamn.efternamn@fpa.fiPasi Pajulachef för kompetenscentret för utkomstskyddsärendenFPA
Tel:020 634 4218fornamn.efternamn@fpa.fiFPA:s kommunikationsenhetVi tar emot samtal från medierna på numret vardagar kl. 9–16. På det här numret förmedlar vi intervjuförfrågningar till våra sakkunniga. Du kan också kontakta oss per e-post.
Tel:020 634 7745viestinta@kela.fiFPA har i uppgift att sköta grundtryggheten i livets olika skeden för alla dem som omfattas av den finländska sociala tryggheten.

Andra språk
Följ Kela/FPA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Kela/FPA
Resultat från enkäten om FPA:s lättlästa sidor: Beröm för tydlighet, önskemål om mer illustrationer24.4.2025 10:15:00 EEST | Pressmeddelande
84 personer svarade på enkäten om FPA:s lättlästa sidor på webben. De flesta ansåg att sidornas språk och layout var tydliga. Bland förbättringsförslagen betonades önskemål om fler illustrationer.
Kelan selkosivujen kävijäkyselyn tulokset: Selkeydestä kiitosta, kuvitusta kaivataan lisää24.4.2025 10:15:00 EEST | Tiedote
Kelan selkokielisten verkkosivujen kävijäkyselyyn vastasi 84 henkilöä, joista suurin osa piti sivuston kieltä ja ulkoasua selkeinä. Parannusehdotuksissa korostui toive kuvituksen lisäämisestä.
Kelan palvelupiste Outokummussa muuttaa24.4.2025 08:15:00 EEST | Tiedote
Kelan Outokummun palvelupiste muuttaa osoitteeseen Hovilankatu 2. Lähes kaikki Kela-asiat voi hoitaa myös verkossa tai puhelimessa.
Kelan palvelupiste Varkaudessa palvelee jatkossa ajanvarauksella24.4.2025 08:15:00 EEST | Tiedote
Kelan palvelupiste Varkaudessa on avoinna vain ajanvarauksella 1.5.2025 alkaen. Lähes kaikki Kela-asiat voi hoitaa myös verkossa tai puhelimessa.
Öppettiderna för FPA:s serviceställe i Torneå ändras23.4.2025 10:00:00 EEST | Pressmeddelande
FPA:s serviceställe i Torneå har ändrade öppettider under perioden 1.5–31.8.2025. Rådgivning ges på bokad tid och kunderna kan sköta ärenden på egen hand på servicestället. Nästan alla FPA-ärenden kan också skötas på nätet eller per telefon.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum