Mainonnan eettinen neuvosto antoi huomautuksen tekoälyllä toteutetulle mainokselle

Jaa

Mainonnan eettinen neuvosto (MEN) on ensimmäistä kertaa antanut lausunnon yksinomaan tekoälyllä toteutetusta mainoksesta. Tekoäly oli paitsi tehnyt mainoksen niin myös valinnut mainoksen mainospaikan, joka oli Tinder-seuranhakupalvelualusta.

Lastenlehden mainos oli hyvän tavan vastainen Tinder-alustalla esitettynä, kun otettiin huomioon mainoksen kuva, teksti ja sen sijoittelu sekä esittämisympäristö. Mainoksen ilmaisu ”Ajanvietettä 7-12v…” yhdistyi Tinder-alustalla esitettynä hämmentävästi lapsen kuvaan. Alustan teksti ”X Pitkäaikaista kumppania” mainoksen yläpuolella loi osaltaan mainosta nopeasti silmäilemällä mielikuvan siitä, että kysymys olisi seuranhakuilmoituksesta. Mainostaja sai huomautuksen. MEN painotti, että markkinoijan huolellisuusvelvoitekorostuu, kun se käyttää tekoälysovelluksia, mainosverkkoja ja algoritmeja.

Koululainen-lehden mainos oli julkaistu Tinder-seuranhakupalvelualustalla. Lausunnonpyytäjä katsoi, että mainos olihyvän tavan vastainen, koska mainos oli ikään kuin seuranhakuilmoitus. Mainos oli luotu tekoälypohjaisesti ja mainosta oli näytetty Google Ads -verkoston mainospaikoilla.

MEN katsoi, että mainos oli Tinder-alustalla esitettynä hyvän tavan vastainen, kun otettiin huomioon mainoksen kuva, teksti ja sen sijoittelu sekä esittämisympäristö. Asian arvioinnissa huomioitiin, että mainoksessa ilmaisu ”Ajanvietettä 7-12v…” yhdistyi Tinder-alustalla esitettynä hämmentävästi lapsen kuvaan. Kolme pistettä ilmaisun lopussa oli omiaan lisäämään hämmennystä. Lisäksi mainoksen yläpuolella näkyi Tinder-alustan teksti ”X Pitkäaikaista kumppania”, joka osaltaan loi mainosta nopeasti silmäilemällä mielikuvan siitä, että kysymys olisi seuranhakuilmoituksesta.

MEN on nyt ensimmäistä kertaa arvioinut tekoälyllä toteutettua ja kohdennettua mainossisältöä. MEN huomauttaa, että markkinoinnin suunnittelussa, kohdentamisessa, mediavalinnoissa ja itse mediasisällöissä tekoälysovellusten hyödyntäminen vaatii erityistä asiantuntemusta ja tarkkuutta. Tekoälysovellusten, mainosverkkojen ja algoritmien käyttäminen ei poista mainostajan vastuuta, vaan pikemminkin korostaa markkinoijan huolellisuusvelvoitetta. Tekoälysovelluksia käytettäessä järjestelmäriskien itsearviointi on yksi olennainen osa markkinoijan velvollisuuksia.

MEN on elinkeinoelämän itsesääntelytoimielin. Sen tehtävänä on antaa lausuntoja siitä, onko mainos tai muu menettely kaupallisessa markkinoinnissa hyvän tavan vastaista tai tunnistettavissa markkinoinniksi ottaen huomioon Kansainvälisen kauppakamarin (ICC) markkinointisäännöt. Markkinointia suunnitteleva taho voi pyytää MENiltäennakkolausuntoa halutessaan varmistaa menettelynsä asianmukaisuuden.

MENin toiminnasta vastaavat Mainonnan Neuvottelukunta ja Keskuskauppakamari. 

Lausunto on luettavissa kokonaisuudessaan MENin verkkosivustolla: täältä

Yhteyshenkilöt

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Keskuskauppakamari

Keskuskauppakamari: Yritykset tarttuvat ilmastotoimiin kun saavat konkreettista apua – energiansäästö, vihreämmät hankinnat, logistiikan järkevöittäminen tärkeimpiä tekoja31.12.2024 09:00:00 EET | Tiedote

Yritykset tarttuvat kyllä ilmastotoimiin, mutta etenkin pienet ja keskisuuret yritykset tarvitsevat konkreettisia neuvoa ja tukea aloittamiseen. Keskuskauppakamarin kyselyyn vastanneista yrityksistä 88 prosenttia vastasi tarttuneensa käytännön toimiin saatuaan oppia hiilijalanjäljen laskentaan.

Keskuskauppakamari: Naisten osuus pörssiyhtiöiden johtoryhmien jäsenistä nousi ensimmäisen kerran 30 prosenttiin30.12.2024 06:53:44 EET | Tiedote

Naisten osuus pörssiyhtiöiden johtoryhmien jäsenistä nousi tänä vuonna ensimmäisen kerran 30 prosenttiin, selviää Keskuskauppakamarin tuoreesta naisjohtajakatsauksesta. Uusia ennätyksiä saavutettiin myös naisten osuudessa toimitusjohtajista ja liiketoimintojen johdossa. First North ‑yhtiöissä naisten osuus johtoryhmien jäsenistä on 29 prosenttia.

Keskuskauppakamari: Näitä 5 kysymystä seuraamme ilmastopolitiikassa vuonna 202528.12.2024 06:56:00 EET | Tiedote

Trumpin presidenttikausi, Kiinan häämöttävä päästöhuippu, EU:n ilmastotoimet ja Venäjän fossiilienergiasta irtautuminen ja Brasilian tuleva ilmastokokous - kansainvälisessä ilmastopolitiikassa tapahtuu paljon vuonna 2025. Keskuskauppakamarin johtava elinkeino- ja ilmastoasiantuntija Teppo Säkkinen nimeää viisi kysymystä, joita seurata kansainvälisessä ilmastopolitiikassa vuonna 2025.

Keskuskauppakamari: EU:n tuotteiden nimisuoja uudistui – Suomen on syytä miettiä, mitä meillä voisi jatkossa suojata27.12.2024 13:00:00 EET | Tiedote

EU:n tuotteiden nimisuoja on muuttunut. Kuluvana vuonna EU uudisti nimisuojaa koskevaa lainsäädäntöä, missä yhteydessä maataloustuotteiden maantieteellisten merkintöjen suojaa parannettiin ja rekisteröintiä yksinkertaistettiin. Suomalaisilla tuotteilla on nyt entistä parempi mahdollisuus hakea maantieteellistä merkintää. Karjalanpiirakoiden, kalakukon ja muiden tuttuja makuja edustavien elintarvikkeiden lisäksi olisi syytä pohtia, mitä uusia tuotteita Suomesta voitaisiin rekisteröidä tuomaan lisäarvoa niin tuottajille kuin kuluttajille toteaa Keskuskauppamarin johtava asiantuntija Minna Aalto-Setälä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye