Digi- ja väestötietovirasto

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata fyllde fem år – arbetet för att främja ett smidigt Finland fortsätter

Dela

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata fyllde den 1 januari 2025 fem år. Myndigheten som inledde sin verksamhet 2020 har främjat samhällets digitalisering, tryggat tillgången till information och erbjudit tjänster för medborgarna i olika livssituationer.

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, Helsingfors
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, Helsingfors Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata

– Under myndighetens första år har vår viktigaste uppgift varit att förenhetliga och digitalisera tjänsterna för våra privatpersoner. De har tidigare varierat regionalt och processerna har varit pappersdominerade. Moderniseringen av processerna har varit ett långsiktigt arbete. Nu kan medborgarna sköta en stor del av sina ärenden via flera kanaler antingen elektroniskt, per telefon eller som besök. Den största satsningen har varit att elektronisera ärendehanteringen och bakgrundsprocesserna, vilket har försnabbat servicen och minskat det manuella arbetet, berättar Janne Viskari, generaldirektör för Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.

Janne Viskari, generaldirektör för Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, utnämnde i augusti 2024 överdirektörerna för de följande fem åren 1.1.2025–31.12.2029. Överdirektörerna lyder under generaldirektören och medlemmar i myndighetens ledningsgrupp. Uppgifterna som överdirektör för alla avdelningar utlystes offentligt i april 2024.

Timo Salovaara fortsätter som överdirektör för avdelningen Tjänster

FM Timo Salovaara fortsätter som överdirektör för avdelningen Tjänster Han har arbetat vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata ända från början.

– Det är viktigt för oss att söka lösningar för att minska mängden papperspost som myndigheten skickar. Målsättningen är att medborgare som uträttar ärenden digitalt framöver i första hand ska få myndighetsposten digitalt. Detta är en betydande samhällelig förändring, berättar Timo Salovaara.

Noora Kallio börjar som överdirektör för avdelningen Processer

JM Noora Kallio börjar som överdirektör för avdelningen Processer. Hon har arbetat som direktör för enheten Juridiska ärenden vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata ända från början. Aino Jalonen, som under de senaste fem åren varit överdirektör för avdelningen Processer, sökte inte tjänsten som överdirektör i april.

– Under de närmaste åren producerar vi ett nytt delägarregister som minskar pappersärenden med olika myndigheter och organisationer efter att en närstående avlidit. Det nya registret är ett konkret sätt att göra det smidigare för både närstående och myndigheter att sköta dödsbonas ärenden, berättar Noora Kallio.

Pekka Rehn fortsätter som överdirektör för avdelningen Kunder

EM Pekka Rehn fortsätter som överdirektör för avdelningen Kunder. Han har arbetat som överdirektör för avdelningen Kunder vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata ända från början.

– Vi bygger upp en europeisk digital identitetsplånbok för finländarna som främjar säker digital ärendehantering i Finland och Europa. I initialskedet kan plånboken åtminstone användas som ett verktyg för stark autentisering och för att underteckna elektroniskt, berättar Pekka Rehn.

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata är en riksomfattande myndighet som sysselsätter cirka 900 personer.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Noora Kallio, överdirektör för avdelningen Processer,  Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Noora Kallio, överdirektör för avdelningen Processer, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Ladda ned bild
Timo Salovaara, överdirektör för avdelningen Tjänster, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Timo Salovaara, överdirektör för avdelningen Tjänster, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Ladda ned bild
Pekka Rehn, överdirektör för avdelningen Kunder, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Pekka Rehn, överdirektör för avdelningen Kunder, Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Ladda ned bild

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata främjar digitaliseringen av samhället, tryggar tillgången till information och erbjuder tjänster för kundernas livshändelser.

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata sörjer för den grundläggande administrationen av befolkningsdatasystemet och digitaliseringen av samhället. Till myndighetens uppgifter hör bland annat borgerliga vigslar, namn- och adressändringar, förmynderskaps- och intressebevakningsärenden, administration av befolkningsdatasystemet, utveckling av lösningar för elektronisk identitet samt utveckling och underhåll av centraliserade stödtjänster för e-tjänster. Dessa stödtjänster för e-tjänster omfattar bland annat Suomi.fi-webbtjänsten, elektroniska myndighetsmeddelanden (Suomi.fi-meddelanden) samt fullmakter att sköta ärenden för andras räkning (Suomi.fi-fullmakter).

https://dvv.fi/sv

Andra språk

Följ Digi- ja väestötietovirasto

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Digi- ja väestötietovirasto

Uppgifter om dödsfall överförs automatiskt mellan Finland och Estland från och med den 15 april15.4.2025 07:00:00 EEST | Pressmeddelande

Från och med den 15 april 2025 utbyter finska och estniska myndigheter automatiskt information om sina medborgare som avlidit i det andra landet. Detta underlättar de anhörigas ärendehantering och säkerställer att de myndighetsprocesser som behövs i och med dödsfall, såsom att betalningen av sociala förmåner upphör och bankkontona stängs, framskrider utan separata notifikationer.

Information on deaths to be transferred automatically between Finland and Estonia as of 15 April15.4.2025 07:00:00 EEST | Press release

As of 15 April 2025, Finnish and Estonian authorities will automatically exchange information on their citizens who have passed away in another country. This makes it easier for family members to handle their affairs and ensures that the necessary official processes, such as the termination of the payment of social benefits and the closure of bank accounts, progress without separate notifications.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye