Aalto-yliopisto

Aalto-universitetet firar 15 år och inleder jubileumsåret med en insamlingskampanj – siktar på 30 miljoner euro

Dela

Med donationerna kan Aalto ännu bättre tillgodose de växande behoven inom utbildning, forskning och innovation och på så sätt stödja hela Finlands framgång och byggandet av en mer hållbar framtid. 

Staty utanför en stor byggnad med belysning och bokstäver som stavar "RA!UTATIEASEMA".
Kampanjen inleds den 7 januari. Då får bokstaven A i välkänd ljusreklam i Helsingfors och Esbo ett utropstecken efter sig för att visa Aaltos genomslagskraft i samhället. Till exempel ändras skylten på Helsingfors järnvägsstation till “R A! U T A T I E A S E M A”. Mikko Hakkarainen

Aalto firar sin 15-årsdag onsdagen den 8 januari 2025. Samtidigt inleds Aaltos insamlingskampanj, vars mål är att inom två år samla in 30 miljoner euro i donationer och attrahera 1 500 donatorer. 

Aalto-universitetet har uppnått de mål som ställdes i samband med grundandet. Antalet magisterexamina per år och antalet vetenskapliga publikationer har ökat med över 50 procent, och ekosystemet runt Aalto ger upphov till 100 nya företag per år.

”Våra modestuderande har erövrat världen och vi bedriver forskning i världsklass inom tiotals områden, från kvantteknologi och artificiell intelligens till ledarskap och biomaterial. De donationer som nu samlas in ger Aalto möjligheten att ännu bättre tillgodose de växande behoven inom utbildning, forskning och innovation – och stöder därmed hela Finlands framgång och byggandet av en mer hållbar framtid", sammanfattar rektor Ilkka Niemelä.

Donationerna hjälper kommande generationer

Finland har under detta årtusende fallit klart under jämförelseländerna i fråga om andelen högskoleutbildade unga. Med tanke på Finlands framtid är utvecklingen oroväckande, eftersom utbildning är den viktigaste faktorn som ökar innovationspotentialen. För att lyckas behöver Finland toppforskning, högutbildade och även internationella experter samt företagare och innovationer.

”Högklassig högskoleutbildning och forskning är kritiska för Finlands konkurrenskraft. Innovationer, lösningar för en hållbar utveckling, ett förnybart näringsliv och kreativt samarbete inom olika samhällsområden är förutsättningar för tillväxt”, säger Sari Baldauf, ordförande för Aalto-universitetets kampanjkommitté, som också var medlem i universitetets styrelse 2017–2023

Den offentliga basfinansieringen till Aalto-universitetet har reellt minskat med över en tredjedel jämfört med situationen år 2010 och utgör endast 54 procent av Aalto-universitetets totala finansiering. Resten kommer från bland annat Europeiska unionen, Finlands Akademi och Business Finland. Avkastningen från kapitalfonder och donationer täcker för närvarande cirka 10 procent av budgeten.

En del av kampanjens donationer kommer att användas för att öka Aaltos fondkapital, vars avkastning stödjer och stärker universitetets ekonomi och verksamhet på lång sikt. En annan del av donationerna riktas direkt till spetsprojekt inom forskning, till stöd för nuvarande och framtida studerandes studier samt till att stärka entreprenörskap och innovationsverksamhet.

Kampanjen inleds i januari

Namnet på insamlingskampanjen ”A! – ett tecken på förändring!” informerar om Aaltos omfattande inverkan på samhället och uppmuntrar människor att tillsammans med Aalto bygga upp ett mer hoppfullt och internationellt Finland.

Kampanjen inleds den 7 januari. Då får bokstaven A i välkänd ljusreklam i Helsingfors och Esbo ett utropstecken efter sig för att visa Aaltos genomslagskraft i samhället. Till exempel ändras skylten på Helsingfors järnvägsstation till “R A! U T A T I E A S E M A”. Skyltarna är på plats fram till den 13 januari och bild- och videomaterial produceras för kampanjen, varefter de tas bort och skyltarna ändras tillbaka till sin vanliga form.

Kampanjen har genomförts i samarbete med följande samarbetspartner: Amos Rex, Kabelfabriken, Köpcentret Ainoa, Järnvägsstationen, Restaurang Savoy, Suvilahti, Tallberg och Finavia (digitalt, eftersom inget kan läggas till på skylten av säkerhetsskäl). 

Kampanjen lanseras för personalen och de studerande under 15-årsjubileet den 8 januari i Dipoli, där även ett brett urval av forskar- och studerandeprojekt från universitetets 15-åriga historia presenteras.

Nyckelord

Kontakter

Laura Aalto
Kommunikationsdirektör, Aalto-universitetet
laura.aalto@aalto.fi
040 507 9660

Bilder

Staty utanför en stor byggnad med belysning och bokstäver som stavar "RA!UTATIEASEMA".
Kampanjen inleds den 7 januari. Då får bokstaven A i välkänd ljusreklam i Helsingfors och Esbo ett utropstecken efter sig för att visa Aaltos genomslagskraft i samhället. Till exempel ändras skylten på Helsingfors järnvägsstation till “R A! U T A T I E A S E M A”.
Mikko Hakkarainen
Ladda ned bild
Alt text: Människor går in vid Helsingfors järnvägsstation, där ljusskylten för "RAUTATIEASEMA" är synlig.
Kampanjen inleds den 7 januari. Då får bokstaven A i välkänd ljusreklam i Helsingfors och Esbo ett utropstecken efter sig för att visa Aaltos genomslagskraft i samhället. Till exempel ändras skylten på Helsingfors järnvägsstation till “R A! U T A T I E A S E M A”.
Johanna Vierimaa
Ladda ned bild
Neonskylt med text och utropstecken i fönster, del av kampanj i Helsingfors och Esbo.
Kampanjen inleds den 7 januari. Då får bokstaven A i välkänd ljusreklam i Helsingfors och Esbo ett utropstecken efter sig för att visa Aaltos genomslagskraft i samhället. Ett exempel här är Amos Rex.
Johanna Vierimaa
Ladda ned bild
Neonskylt med texten "SAVOY" vertikalt på en byggnad.
Neonskylt med text och utropstecken i fönster, del av kampanj i Helsingfors och Esbo. Kampanjen inleds den 7 januari. Då får bokstaven A i välkänd ljusreklam i Helsingfors och Esbo ett utropstecken efter sig för att visa Aaltos genomslagskraft i samhället. Ett exempel här är Savoy.
Johanna Vierimaa
Ladda ned bild

Länkar

Vid Aalto-universitetet möter konst och vetenskap teknik och ekonomi. Vi bygger en hållbar framtid genom vetenskapliga genombrott inom och mellan våra fokusområden. Vi inspirerar framtidens banbrytare och skapar nya lösningar på de stora utmaningarna i världen. Universitetet har cirka 13 000 studerande och över 4 500 anställda, varav 400 är professorer. Vårt campus ligger i Otnäs i Esbo. 

aalto.fi

facebook.com/aaltouniversity

twitter.com/aaltouniversity

youtube.com/aaltouniversity

Andra språk

Följ Aalto-yliopisto

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Aalto-yliopisto

Aalto-yliopiston akateemiset tulokset ja kansainvälinen arvostus pysyivät vahvoina vuonna 20244.4.2025 14:10:00 EEST | Tiedote

Aalto-yliopiston hallitus hyväksyi kokouksessaan 3.4.2025 hallituksen toimintakertomuksen ja tilinpäätöksen vuodelta 2024. Aalto-yliopisto sijoittui vuonna 2024 erinomaisesti kansainvälisissä yliopistovertailuissa. Kansainvälinen QS World University Rankings sijoitti Aalto-yliopiston Suomen ykköseksi ja sijalle 113 maailmanlaajuisesti. Taide ja muotoilu sijoittui hienosti maailmassa kahdeksannelle sijalle. Times Higher Education arvioi Aalto-yliopiston maailman 21. parhaaksi nuoreksi (alle 50-vuotiaaksi) yliopistoksi. Aalto-yliopisto sai Kansallisen koulutuksen arviointikeskuksen (Karvi) excellence-laatuleiman osoituksena poikkeuksellisen laadukkaasta kehittämistyöstä. Keväällä 2024 myös saatettiin päätökseen yliopiston strategian arviointi ja päivitys. Tutkimustoiminta pysyi korkealla tasolla. Kansainvälisten vertaisarvioitujen tieteellisten artikkeleiden määrä nousi 2 384:ään (2 210 edellisvuonna). Eniten viittauksia saavia ja korkean vaikuttavuuden top 10 % -julkaisuja näistä oli 1 

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye