15 vuotta täyttävä Aalto-yliopisto käynnistää varainhankintakampanjan – tavoitteena 30 miljoonaa euroa
Lahjoituksilla Aalto pystyy vastaamaan entistä paremmin koulutuksen, tutkimuksen ja innovaatiotoiminnan kasvaviin tarpeisiin ja tukemaan näin koko Suomen menestystä ja kestävämmän tulevaisuuden rakentamista.
Aalto-yliopisto juhlii 15-vuotissyntymäpäiviään 8. tammikuuta 2025. Samalla käynnistyy Aallon varainhankintakampanja, jonka tavoitteena on saada kahdessa vuodessa 30 miljoonaa euroa lahjoituksia ja 1 500 lahjoittajaa.
Aalto on täyttänyt ne tavoitteet, joita sille perustamisvaiheessa asetettiin. Vuosittaisten maisteritutkintojen määrä ja tieteellisten julkaisujen määrä ovat nousseet yli 50 prosenttia, ja Aallon ympärille muodostuneesta ekosysteemistä ponnistaa vuodessa sata uutta yritystä.
”Muodin opiskelijamme ovat valloittaneet maailman ja teemme huippuluokan tutkimusta kymmenillä aloilla kvanttiteknologiasta tekoälyyn, johtamiseen ja biomateriaaleihin. Nyt kerättävät lahjoitukset antavat Aallolle mahdollisuuden vastata entistä paremmin koulutuksen, tutkimuksen ja innovaatiotoiminnan kasvaviin tarpeisiin – ja tukevat siten koko Suomen menestystä ja kestävämmän tulevaisuuden rakentamista”, rehtori Ilkka Niemelä tiivistää.
Lahjoitukset auttavat tulevia sukupolvia
Suomi on pudonnut tällä vuosituhannella nuorten korkeakoulutettujen osuudessa selvästi verrokkimaiden alapuolelle. Suomen tulevaisuuden kannalta kehitys on huolestuttava, sillä koulutus on tärkein innovaatiopotentiaalia lisäävä tekijä. Suomi tarvitsee menestyäkseen huippututkimusta, korkeasti koulutettuja ja myös kansainvälisiä osaajia sekä yrittäjiä ja innovaatioita.
“Laadukas korkeakoulutus ja tutkimus ovat kriittisiä Suomen kilpailukyvyn kannalta. Innovaatiot, kestävän kehityksen ratkaisut, uudistuva yrityskenttä ja luova yhteistyö yhteiskunnan eri osa-alueilla ovat kasvun edellytyksiä”, sanoo Sari Baldauf, Aalto-yliopiston kampanjakomitean puheenjohtaja, joka toimi myös yliopiston hallituksen jäsenenä vuosina 2017–2023.
Aallon saama julkinen perusrahoitus on vähentynyt reaalisesti yli kolmanneksen vuoden 2010 tilanteeseen verrattuna ja muodostaa enää 54 prosenttia Aallon kokonaisrahoituksesta. Loput tulevat muun muassa Euroopan unionilta, Suomen Akatemialta ja Business Finlandilta. Yliopiston rahasto-omaisuuden tuotoilla ja lahjoituksilla katetaan nyt noin 10 prosenttia budjetista.
Osa kampanjan lahjoituksista käytetään kasvattamaan Aallon rahastopääomaa, jonka tuotot tukevat ja vahvistavat yliopiston taloutta ja toimintaa pitkällä aikavälillä. Osa lahjoituksista puolestaan ohjataan suoraan tutkimuksen kärkihankkeisiin, nykyisten ja tulevien opiskelijoiden opintojen tukemiseen ja yrittäjyys- ja innovaatiotoiminnan vahvistamiseen.
Kampanja käynnistyy tempauksella tammikuussa
Varainhankintakampanjan nimi “Merkki muutoksestA!” viestii Aallon laajasta vaikutuksesta yhteiskunnassa ja kannustaa ihmisiä rakentamaan toiveikkaampaa ja kansainvälisempää Suomea yhdessä Aallon kanssa.
Kampanja käynnistyy 7. tammikuuta tempauksella, jossa tunnettujen valomainosten A-kirjaimiin Helsingissä ja Espoossa ilmestyy huutomerkki osoituksena yliopiston laajasta vaikuttavuudesta yhteiskunnassa. Esimerkiksi päärautatieaseman kyltti muuttuu muotoon “R A! U T A T I E A S E M A”. Kyltit ovat paikallaan 13. tammikuuta saakka ja niistä tehdään kuva- ja videomateriaalia kampanjassa käytettäväksi, minkä jälkeen kyltit muuttuvat takaisin omaan tavanomaiseen kirjoitusasuunsa.
Tempaus on toteutettu yhdessä kumppaneiden kanssa eli mukana ovat Amos Rex, Kaapelitehdas, Kauppakeskus Ainoa, Rautatieasema, Ravintola Savoy, Suvilahti, Tallberg ja Finavia (digitaalisena, sillä turvallisuussyistä kylttiin ei voida lisätä mitään).
Henkilöstölle ja opiskelijoille kampanja lanseerataan 15-vuotisjuhlissa 8.1. Dipolissa, missä on näytteillä myös laajasti tutkijoiden ja opiskelijoiden hankkeita yliopiston 15 vuotisen historian ajalta.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Laura Aalto
Viestintäjohtaja, Aalto-yliopisto
laura.aalto@aalto.fi
p. 040 507 9660
Kuvat
Linkit
Tietoa julkaisijasta
Aalto-yliopistossa tiede ja taide kohtaavat tekniikan ja talouden. Rakennamme kestävää tulevaisuutta saavuttamalla läpimurtoja avainalueillamme ja niiden yhtymäkohdissa. Samalla innostamme tulevaisuuden muutoksentekijöitä ja luomme ratkaisuja maailman suuriin haasteisiin. Yliopistoyhteisöömme kuuluu noin 13 000 opiskelijaa ja yli 4 500 työntekijää, joista 400 on professoreita. Kampuksemme sijaitsee Espoon Otaniemessä.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Aalto-yliopisto
Aalto-yliopiston opiskelijoiden hiiliviisaita ratkaisuja esillä Porvoon pääkirjastossa7.1.2025 10:06:38 EET | Tiedote
Hiiltä ja maata näkyvissä -näyttelyssä 13.1.–19.1.2025 tutustutaan Aalto-yliopiston maisema-arkkitehtiopiskelijoiden visioihin tulevaisuuden Porvoosta.
Tutkijat kehittivät infrapunasensoreista aiempaa herkempiä2.1.2025 10:02:19 EET | Tiedote
Uuden teknologian uskotaan olevan suoraan integroitavissa esimerkiksi itseohjautuviin autoihin.
Tutkijoiden tavoitteena on korjata kvanttivirheet huoneenlämmön sijaan superkylmässä lämpötilassa19.12.2024 08:02:28 EET | Tiedote
Professori Mikko Möttönen on saanut Jane ja Aatos Erkon säätiöltä kolmevuotisen apurahan kvanttivirheiden korjaamiseksi. Hänen tutkimusryhmänsä kehittää ratkaisua, jonka avulla mikroaaltopulssit voidaan jatkossa pitää millikelvinin eli -273 asteen lämpötilassa.
Nimitys: Tiina Alahuhta-Kasko Aalto-yliopiston hallituksen jäseneksi5.12.2024 11:10:15 EET | Tiedote
Aalto-yliopiston akateemisten asiain komitea on valinnut kauppatieteiden maisteri Tiina Alahuhta-Kaskon yliopiston hallituksen uudeksi jäseneksi 1.1.2025 alkaen. Hallituksen jäsenten kausi on kolmevuotinen. Alahuhta-Kasko on Marimekko Oyj:n toimitusjohtaja ja toiminut yhtiössä erilaisissa johtotehtävissä vuodesta 2005 alkaen. Tiina Alahuhta-Kasko tuo Aalto-yliopiston hallitukseen laajaa käytännön kokemusta liike-elämästä ja johtamisesta sekä monialaisesta yritys-yliopisto-yhteistyöstä ja erityisesti luovien alojen kytkemisestä liiketoimintaan. Tiina Alahuhta-Kaskolla on kauppatieteiden maisterin tutkinto Helsingin kauppakorkeakoulusta sekä CEMS Global Alliancen myöntämä CEMS Master in International Management -tutkinto. Hän on suorittanut johtamiskoulutusohjelmia Harvard Business Schoolissa sekä IMD Business Schoolissa. Hän toimii hallituksen jäsenenä muun muassa Finnairissa ja Climate Leadership Coalition -verkostossa. Hän on IMD Business Schoolin Foundation Boardin jäsen, Aalto-yliop
EMB. 4.12. klo 18.00: Miltä tunteiden kehokartat näyttivät muinoin ja nyt? Mesopotamiassa onnellisuus hohti paljon vahvemmin maksan alueella4.12.2024 18:00:00 EET | Tiedote
Tutkijat ovat analysoineet savitaulujen nuolenpäämerkeistä käännettyä ja digitoitua, jopa miljoona sanaa käsittävää muinaista tekstimassaa. Tavoitteena on jatkossa selvittää, ovatko jotkin tunneperäiset kehokokemukset ihmisille tyypillisiä ajasta, kielestä ja kulttuurista riippumatta.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme