KHO:n ennakkopäätös, joka koskee turvetuotannon ympäristölupa-asiaa
Asiassa oli korkeimmassa hallinto-oikeudessa ensinnäkin ratkaistavana, oliko turvetuotantoalueeksi tarkoitettujen soiden luonnontila ojituksen vuoksi merkittävästi muuttunut niin, ettei ympäristönsuojelulain 13 §:n 1 momentin mukaista lupaharkintaa ollut tarpeen tehdä.
Korkein hallinto-oikeus totesi, että kysymys on tapauskohtaisesta harkinnasta kunkin suoalueen ominaispiirteiden perusteella, vaikka Geologian tutkimuskeskuksen (GTK) tekemät suoallasrajaukset voivat toimia lähtökohtana suon luonnontilaisuusarvioinnissa. Saadun selvityksen perusteella kyseisten suoalueiden ojittamattomia osia ympäröivät laajasti ojitetut alueet, joiden vuoksi ojittamattomien soiden vesitalous oli suurimmaksi osaksi häiriintynyt. Tämä ilmeni suon kuivumisena ja ojittamattomien alueiden eri asteisena taimettumisena ja kasvillisuusmuutoksina. Koska soiden luonnontila oli ojituksen vuoksi merkittävästi muuttunut, asiassa ei ollut tarpeen arvioida luvan myöntämisen edellytyksiä ympäristönsuojelulain 13 §:n 1 momentin nojalla.
Tämän jälkeen ratkaistavana oli, oliko hankkeella ennalta arvioiden sellaisia vesistövaikutuksia tai alapuolisia pintavesimuodostumia heikentävää tai niiden hyvän tilan saavuttamisen estävää vaikutusta, että ympäristöluvan myöntämiselle ei ollut edellytyksiä.
Korkein hallinto-oikeus totesi, että lupaharkinnassa oli arvioitava se, miten toiminnan vaikutukset vesienhoitosuunnitelmassa luokittelemattomiin vesistöihin vaikuttivat edelleen niiden alapuolisten luokiteltujen pintavesimuodostumien tilaan.
Tuotantoalueen vesistövaikutusten epävarmuutta lisäsi tuotantoalueiden suuruus sekä pitkä toiminta-aika. Hakemuksen mukaan toiminta-aika kestäisi vuoteen 2065 asti. Samaan aikaan ilmastonmuutoksen vaikutusten ennustetaan lisääntyvän ja voimistuvan tulevina vuosikymmeninä, mikä näkyy Suomessa sadantamäärien kasvuna ja rankkasateiden voimistumisena edistäen ravinteiden ja kiintoaineen huuhtoutumista. Tämä aiheuttaa merkittävää epävarmuutta koskien toiminnan vaikutuksia vastaanottavissa vesistöissä, jotka olivat jo ennestään välttävässä tai huonossa tilaluokassa.
Edellä sanottu sekä varovaisuusperiaate huomioon ottaen korkein hallinto-oikeus katsoi, että ympäristöluvan myöntämisen edellytysten täyttymiseen hankkeen arvioituna toiminta-aikana jäi merkittävää epävarmuutta. Asiassa oli siten käsillä toiminnan haitallisten vaikutusten arvioinnin vaikeuteen liittyvä painava syy, jonka vuoksi oli tarpeen muuttaa ympäristölupa määräaikaiseksi.
Korkeimman hallinto-oikeuden päätös on kokonaisuudessaan luettavissa korkeimman hallinto-oikeuden internetsivustolla.
Yhteyshenkilöt
Jasmin Tagviestintäasiantuntija / kommunikationsexpertkorkein hallinto-oikeus / högsta förvaltningsdomstolen
Puh:029 5640 211etunimi.sukunimi@oikeus.fiKorkein hallinto-oikeus (KHO) käyttää ylintä tuomiovaltaa hallintolainkäyttöasioissa. Suurin osa korkeimmassa hallinto-oikeudessa ratkaistavista asioista tulee valituksina muista hallintotuomioistuimista. KHO:n päätöksistä ei voi valittaa. www.kho.fi - http://www.kho.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Korkein hallinto-oikeus
KHO:n muu päätös, joka koskee meluvaikutuksia koskevia lupamääräyksiä (Seutulan Kiilan alue, Vantaa)9.1.2025 09:08:50 EET | Päätös
Korkein hallinto-oikeus on tänään antamallaan päätöksellä muuttanut Vantaan Seutulan Kiilan alueelle myönnetyn maa-ainesten ottoluvan ja ympäristöluvan nojalla harjoitettavan toiminnan meluvaikutuksia koskevia lupamääräyksiä. Asian tausta, KHO:ssa esitetyt vaatimukset ja KHO:n ratkaisun perustelut ovat luettavissa korkeimman hallinto-oikeuden internetsivustolla julkaistusta päätöksestä. KHO 9.2.2025 T 6
Högsta förvaltningsdomstolen prövade och avslog de klimatbesvär som anförts av miljöskyddsorganisationerna8.1.2025 09:13:38 EET | Pressmeddelande
Högsta förvaltningsdomstolen har med sitt idag meddelade beslut prövat och avslagit det så kallade andra klimatöverklagandet över de ställningstaganden statsrådet gjorde i samband med sin klimatårsberättelse till riksdagen år 2024. I sina besvär ansåg organisationerna att statsrådet inte följer Finlands internationella åtaganden och klimatlagens krav.
Korkein hallinto-oikeus tutki ja hylkäsi järjestöjen tekemän ilmastovalituksen8.1.2025 09:13:38 EET | Tiedote
Korkein hallinto-oikeus on tänään antamallaan päätöksellä tutkinut ja hylännyt niin kutsutun toisen ilmastovalituksen, joka koski valtioneuvoston eduskunnalle antaman ilmastovuosikertomuksen 2024 yhteydessä tekemiä ratkaisuja. Valituksessaan järjestöt katsoivat, että valtioneuvosto ei noudata Suomen kansainvälisiä sitoumuksia ja ilmastolain vaatimuksia.
HFD:s prejudikat som gäller rättelse av sakfel23.12.2024 10:18:24 EET | Päätös
Ålands landskapsregering hade med sitt beslut 7.12.2023 inrättat ett naturreservat i ett allmänt vattenområde. Landskapsregeringen hade därefter med sitt beslut 11.12.2023 undanröjt nämnda beslut med stöd av bestämmelsen om rättelse av sakfel i landskapets förvaltningslag. Enligt beslutet skulle ett nytt beslut med stöd av Ålands naturvårdslag meddelas efter att ärendets vidare beredning hade slutförts.
KHO:n ennakkopäätös, joka koskee oikeusavun myöntämistä20.12.2024 09:08:34 EET | Päätös
Korkeimmassa hallinto-oikeudessa oli arvioitavana, oliko oikeusministeriö voinut hylätä hakemuksen yleistä oikeudellista neuvontaa laajemman oikeusavun saamiseksi valituksen käsittelyä varten YK:n lapsen oikeuksien komiteassa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme