Väestötietojärjestelmän ansiosta moni asia tapahtuu Suomessa kansalaisten silmissä kuin automaattisesti
Maailman mittaluokassa ainutlaatuinen Suomen väestötietojärjestelmä on palvellut yhteiskuntamme tietohuoltoa jo 50 vuotta. Järjestelmän ensimmäinen versio valmistui ja otettiin käyttöön loppuvuodesta 1974. Väestötietojärjestelmän ansiosta Suomessa asuvien ihmisten ei esimerkiksi tarvitse itse toimittaa tietojaan usealle eri viranomaiselle, vaan järjestelmään kirjatut tiedot ovat automaattisesti useiden eri toimijoiden käytettävissä. Järjestelmä myös mahdollistaa sen, ettei maassamme tarvitse järjestää erillistä väestönlaskentaa. Suomi on yksi harvoja maita muun muassa Tanskan lisäksi, joissa on voitu luopua erillisestä väestölaskennasta.
Suomessa väestötiedot on keskitetty yhteen digitaaliseen väestötietojärjestelmään. Vaikka useissa erityisesti Euroopan valtioissa on keskitettyjä digitaalisia väestörekistereitä, Suomen järjestelmä on tietosisällön laajuuden ja luotettavuuden sekä tietojen laajan hyödyntämisen osalta maailman huippua, mahdollisesti maailman paras. Monen valtion hallinnosta onkin käyty kiinnostuneina kuulemassa järjestelmää ylläpitävän Digi- ja väestötietoviraston kokemuksia ja oppeja Suomen väestökirjanpidosta.
Digitaalisen yhteiskuntamme perusta
Väestötietojärjestelmä on digitaalisen yhteiskuntamme perusta ja se muodostaa eräänlaisen digitaalisen infrastruktuurin pohjan, jolle moni muu yhteiskuntamme toiminto rakentuu. Esimerkiksi sähköinen tunnistaminen ja mahdollisuus asioida huollettavien lasten puolesta pohjautuu väestötietojärjestelmän tietoihin.
Väestötietojärjestelmää päivittävät useat eri viranomaiset: esimerkiksi sairaalat toimittavat sinne tiedot syntyneistä ja kuolleista, kunnat ylläpitävät tietoja kiinteistöistä, rakennuksista ja huoneistoista, seurakunnat ilmoittavat tietoja uusista avioliitoista ja lapsille annetuista nimistä.
Väestötietojärjestelmä sujuvoittaa arkeamme
Väestötietojärjestelmä liittyy kansalaisten moniin arjen tapahtumiin, vaikka tämä ei aina heille näy. Esimerkiksi lapsi saa automaattisesti henkilötunnuksen, kun sairaala ilmoittaa syntyneestä lapsesta Digi- ja väestötietovirastolle ja saa ilmoitukseen vastauksena lapsen henkilötunnuksen. Useissa muissa maissa vanhempien pitää itse hoitaa nämä asiat lapsen syntymän jälkeen. Kun taas tieto kuolemasta saapuu väestötietojärjestelmään, se päivittyy sen kautta useille toimijoille, eikä omaisten tarvitse itse ilmoittaa asiasta jokaiselle taholle erikseen.
Väestötietojärjestelmään myös kirjataan henkilöiden osoitetiedot ja osoitteenmuutokset, kotikunta, avioerot ja perhesuhdetiedot. Järjestelmän tietojen perusteella voidaan muodostaa automaattisesti äänioikeusrekisteri, vaalipiirit ja määrittää jokaisen äänestäjän äänestyspaikka. Lisäksi voidaan automaattisesti vaikkapa kutsua tietty ikäluokka syöpäseulontoihin.
Väestötietojärjestelmä mahdollistaa sen, ettei ihmisten Suomessa tarvitse säilyttää itsellään suurta määrää alkuperäisiä asiakirjoja. Monessa maassa ihmisen pitää itse säilyttää ja pitää huolta useista asiakirjoista, esimerkiksi vihkimistodistuksesta. Suomessa tieto avioliitosta löytyy väestötietojärjestelmästä, eikä ihmiset tarvitse erillisiä papereita osoittaakseen siviilisäätynsä.
Väestötietojärjestelmä kertoo, keillä on oikeus hoitaa lapsen asioita ja asioida hänen puolestaan. Pelastuslaitos puolestaan hyötyy rakennus- ja kiinteistötiedoista, kun se saa tiedon, millaiseen kohteeseen hälytys tulee ja osaa varautua matkaan sen mukaisesti. Suomessa muuttajan ei myöskään tarvitse ilmoittaa jokaiselle taholle erikseen uutta osoitettaan, sillä julkiset toimijat ja myös useat yksityiset tahot päivittävät omat asiakasrekisterinsä suoraan väestötietojärjestelmän tiedoilla.
”Väestötietojärjestelmän tiedot toimivat koko yhteiskunnan tietohuollon perustana. Järjestelmä on yksi keskeisimmistä digitaalisten palvelujen rakennuspalikoista, joka mahdollistaa erilaisten digipalvelujen toteuttamisen tehokkaasti. Tavoitteenamme on, että tietoa kysytään kansalaiselta vain kerran ja sama tieto on yhteiskunnan eri toimijoiden käytössä automaattisesti siinä laajuudessa kuin lainsäädäntö sallii”, kertoo ylijohtaja Timo Salovaara Digi- ja väestötietovirastosta.
Digitaalinen infra vaatii ylläpitoa
Digitaalinen infrastruktuuri vaatii huoltoa ja ylläpitoa samaan tapaan kuin esimerkiksi tieverkosto. Ilman investointeja se ei kykene vastaamaan tulevaisuuden tietohuollon tarpeisiin.
”Meillä on hyvä väestötietojärjestelmä, joka on vastannut jo 50 vuotta yhteiskunnan moninaisiin tietotarpeisiin ja helpottanut Suomessa asuvien ihmisten arkea. Sen ansiosta moni asia näyttäytyy kansalaisten kannalta tapahtuvan kuin automaattisesti. Mikään järjestelmä ei kuitenkaan säily toimintakykyisenä, jos perusinfraa ei uudisteta vastaamaan tulevaisuuden tarpeisiin. Digitaaliset palvelut kehittyvät ja väestötietojärjestelmän on oltava myös tulevaisuudessa yhteensopiva näiden järjestelmien kanssa. Muuten perusrekisterissä oleva tieto ei pysy eri digipalvelujen hyödynnettävissä. Sähköisen asioinnin jatkuva kasvu edellyttää myös jatkuvaa panostusta sen perustana oleviin yhteisiin palveluihin kuten väestötietojärjestelmään”, kertoo Salovaara.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Timo SalovaaraYlijohtaja, Palvelut-osastoDigi- ja väestötietovirasto / Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Puh:0295 535 303timo.salovaara@dvv.fiKuvat
Tiedätkö mitä tietoja sinusta on väestötietojärjestelmässä?
Voit tarkistaa väestötietojärjestelmään tallennetut omat tietosi tunnistautumalla Suomi.fi-verkkopalveluun.
Tunnistautumisen jälkeen siirry valikosta kohtaan ”Omat tiedot” ja sen jälkeen kohtaan ”Henkilötiedot”. Näin näet tiedot, jotka sinusta on tallennettu väestötietojärjestelmään.
Pystyt myös päivittämään osaa tiedoistasi Suomi.fin kautta.
Digi- ja väestötietovirasto
Digi- ja väestötietovirasto edistää yhteiskunnan digitalisaatiota, turvaa tietojen saatavuutta ja tarjoaa palveluja asiakkaiden elämäntapahtumiin.
Digi- ja väestötietovirasto huolehtii yhteiskunnan perustana olevan väestötietojärjestelmän ylläpidosta ja yhteiskunnan digitalisaatiosta. Viraston tehtäviä ovat mm. siviilivihkimiset, nimen- ja osoitteenmuutokset, holhous- ja edunvalvonta-asiat, väestötietojärjestelmän ylläpito, sähköisen identiteetin ratkaisujen kehittäminen sekä keskitettyjen sähköisen asioinnin tukipalvelujen kehittäminen ja ylläpito. Tällaisia sähköisen asioinnin tukipalveluja ovat mm. Suomi.fi-verkkopalvelu, sähköiset viranomaisviestit (Suomi.fi-viestit) sekä valtuuttaminen toisen puolesta asiointiin (Suomi.fi-valtuudet). Virasto myös vastaa kansallisen palveluarkkitehtuurin toteutuksesta.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Digi- ja väestötietovirasto
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata fyllde fem år – arbetet för att främja ett smidigt Finland fortsätter2.1.2025 11:23:47 EET | Pressmeddelande
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata fyllde den 1 januari 2025 fem år. Myndigheten som inledde sin verksamhet 2020 har främjat samhällets digitalisering, tryggat tillgången till information och erbjudit tjänster för medborgarna i olika livssituationer.
Digi- ja väestötietovirasto täytti viisi vuotta – työ sujuvan Suomen edistämiseksi jatkuu2.1.2025 11:23:47 EET | Tiedote
Digi- ja väestötietovirasto täytti keskiviikkona 1. tammikuuta 2025 viisi vuotta. Vuonna 2020 toimintansa aloittanut virasto on edistänyt yhteiskunnan digitalisaatiota, turvannut tietojen saatavuutta ja tarjonnut palveluja kansalaisten eri elämäntilanteisiin.
Private guardians and attorneys now have better access to e-services2.12.2024 08:36:36 EET | Press release
Private guardians and attorneys can now manage the financial matters of their clients and granters in the e-services of the Finnish Tax Administration, Traficom and other authorities without separate authorisation. The reforms concerns about 20,000 attorneys and 15,000 private guardians.
Det blir lättare för privata intressebevakare och intressebevakningsfullmäktiga att uträtta ärenden digitalt2.12.2024 08:36:19 EET | Pressmeddelande
Privata intressebevakare och intressebevakningsfullmaktstagare kan nu sköta huvudmannens och fullmaktsgivarens ekonomiska ärenden i Skatteförvaltningens, FPAs, Traficoms och andra myndigheters digitala tjänster utan separat fullmakt. Ändringen gäller cirka 20 000 intressebevakningsfullmäktiga och 15 000 privata intressebevakare.
Yksityisten edunvalvojien ja edunvalvontavaltuutettujen digiasiointi vero- ja muissa taloudellisissa asioissa helpottuu2.12.2024 08:35:51 EET | Tiedote
Yksityiset edunvalvojat ja edunvalvontavaltuutetut voivat nyt hoitaa päämiehensä ja valtuuttajansa taloudellisia sekä omaisuuteen liittyviä asioita Verohallinnon, Traficomin, Kelan ja monien muiden viranomaisten digipalveluissa ilman erillistä valtuutusta. Uudistus koskee noin 20 000 edunvalvontavaltuutettua ja 15 000 yksityistä edunvalvojaa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme