TE24-reformen möjliggörs av en historiskt stor datasystemsreform
TE2024-reformen, som trädde i kraft i början av 2025, är den största förändringen inom sysselsättningstjänster sedan 1961, då arbetsförmedlingen övergick från kommunerna till staten. Nu återgick ansvaret för att ordna arbetskraftsservice till kommunerna och de sysselsättningsområden som kommunerna bildade, med stöd av den historiska datasystemreformen.
Övergången av uppgifterna förutsatte att Jobbmarknadens kundsystem, som redan var i bruk vid årsskiftet, öppnades för nya arbetskraftsmyndigheter. I samband med detta genomfördes kundöverföringar till sysselsättningsområden.
I praktiken innebär detta att hela kunddatabasen för de arbets- och näringsbyråer som lade ner sin verksamhet i slutet av 2024, det vill säga de cirka 1,6 miljoner som var kunder nu eller under de senaste fyra åren, överfördes till de nya arbetskraftsmyndigheterna. Överföringen medförde inga åtgärder för kunderna. Kundernas tjänster flyttades till sysselsättningsområden där de fortsätter i enlighet med sina individuella situationer.
Heikki Heikkilä, direktör för utvecklings- och förvaltningscentret, konstaterar att myndigheterna fick en bra start när systemen är moderna och ny teknik kommer till jobbsökningen. Artificiell intelligens anpassar redan nu den sökandes kompetens till platsannonserna på Jobbmarknaden, och i fortsättningen kan dessa möjligheter breddas och även hjälpa myndigheten att sköta sitt arbete på bästa sätt.
Man har förberett sig noga på förändringar i datasystemen, men det i en så här stor förändring kommer det alltid utmaningar. Särskilt när det finns tiotals parter. För att reda ut problemsituationer och andra utmaningar har situationsrum inrättats som har haft ett gott samarbete med de nya arbetskraftsmyndigheterna. Allt som allt har läget varit ganska bra.
Förnyande och införande av kundinformationssystemet är en absolut förutsättning för att genomförandet av TE24-reformen ska lyckas
Enligt Tanja Ståhlberg, projektledare för arbets- och näringsministeriets TE24-reform, har överföringen av tjänsterna förberetts i ett omfattande samarbete redan i flera år. Den konkreta beredningen av det nationella genomförandet inleddes hösten 2022. Syftet med reformen är att möjliggöra en servicestruktur som på bästa möjliga sätt främjar en snabb sysselsättning av arbetssökande och ökar arbetskrafts- och företagsservicens produktivitet, tillgänglighet, genomslagskraft och mångsidighet.
Informationssystemen är en central del av både genomförandet av TE24-reformen och uppnåendet av dess mål i kommunerna och kommunernas sysselsättningsområden. Kommunerna har möjlighet att utnyttja dessa riksomfattande verktyg för att utveckla lokalt bäst fungerande praxis för att främja sysselsättningen bland sina kommuninvånare och svara på företagens och arbetsgivarnas kompetensbehov.
Utvecklingen av kundinformationssystemet av offentlig arbetskraftsservice har också varit en historiskt stor satsning där hundratals människor har deltagit och engagerat sig under flera år. Arbetet har åren 2016-2024 utförts i projektet Digitala arbets- och näringstjänster (TE-digi) som ansvarade för utvecklingen av det riksomfattande, förnyade kundinformationssystemet.
Jaakko Westerlund, chef för ansvarsområdet Sysselsättning och integration vid UF-centret, berättar att den största implementeringen av projektet var den i mitten av oktober 2024 gjorda överföringen av kunduppgifter i det s.k. URA-systemet, som är i slutet av sin livscykel, till Jobbmarknaden. Detta möjliggjorde den nu genomförda och unika överföringen av kundrelationer från staten till kommunerna. Under våren 2025 kommer man att genomföra mindre reformer som förbättrar användningen av servicen samt öppna nya funktioner inom arbetsgivarservicen. Kunderna informeras om eventuella driftavbrott på Jobbmarknaden och förseningar till följd av eventuella serviceavbrott kan vid behov behandlas retroaktivt.
Från och med början av 2025 sker också förändringar i utvecklings- och förvaltningscentrets egna uppgifter. UF-centret stöder genomförandet av det riksomfattande systemet för sysselsättning och stärker dess funktion. Utvecklings- och förvaltningscentrets roll kommer vid sidan av informationssystemen för arbetskraftsservicen och rådgivningen om utkomstskyddet för arbetslösa att särskilt fokusera på uppgifterna att leda arbetskrafts- och integrationstjänsterna med hjälp av information, bland annat genom att producera information om hur resultatrik och fungerande arbetskraftsservicen är.
För mer information:
UF-centret:
direktör Heikki Heikkilä, tel. 0295 020 100
Jaakko Westerlund, direktör för ansvarsområdet för sysselsättning och integration, tel. 0295 020 228
viestinta@keha-keskus.fi
https://www.keha-keskus.fi/sv/
Arbets- och näringsministeriet:
TE24-reformens projektledare, ledande expert Tanja Ståhlberg, tel. 0295 047 025
Avdelningen för regioner och tillväxttjänster, avdelningschef Tiina Korhonen 0295 047 138?
https://tem.fi/sv/reformen-av-arbets-och-naringstjansterna-2024
https://tyomarkkinatori.fi/sv/regionala-sidorhttps://tem.fi/sv/reform-av-de-digitala-arbets-och-naringstjansterna
Arbetskraftsservicens datasystem uppdaterades måndag 30.12.2024 fr.o.m. kl. 8 till torsdag 2.1.2025 kl. 8. På grund av uppdateringen var Jobbmarknadens E-tjänster för personkunder och arbetsgivare ur bruk. Om ärendena inte kunde skötas på grund av driftavbrottet, kan de skötas i efterhand genom att kontakta arbetskraftsmyndigheten i den egna regionen.
Andra språk
Följ KEHA-keskus
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från KEHA-keskus
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum