Visa-Pekka Mertanen avaa uusia näkökulmia syntetisaattorilla improvisoituun jazziin
Syntetisaattorit ovat läsnä kaikkialla: 1970-luvulta lähtien valtaosa musiikista, jota kuulemme vaikkapa autoradioissa, hotelliauloissa ja työpaikkojen kahvihuoneissa, sisältää syntetisaattorin. Soittimena syntetisaattorit ovat kenties saaneet 2000-luvun musiikissa enemmän näkyvyyttä kuin sähkökitarat. Syntetisaattorin tarjoamat ilmaisumahdollisuudet haastavat soittajaa ajattelemaan kuin sovittaja.

Taiteilijanimellä Visa Oscar tunnettu jazzmuusikko Visa-Pekka Mertanen esittää tohtorintutkinnossaan viiden legendaarisen jazzmuusikon syntetisaattorisoolojen avulla näkökulmia jazz-syntetisaattori-improvisointiin.
Tutkimuksessaan hän käsittelee Jan Hammerin, Joe Zawinulin, George Duken, Chick Corean ja Michael Breckerin levyttämiä improvisointia muun muassa kappaleissa ”Black Market” ja ”Got a Match?”. Valitut soolot edustavat jazz-improvisoinnin perinnettä ja syntetisaattoreiden käytön huippuhetkiä 1970- ja 1980-lukujen jazz-fuusiossa ja tarjoavat erilaisia tapoja käyttää syntetisaattoria ja efektilaitteita ilmaisuvoiman laajentamiseksi.
-Olen aina mieltänyt itseni kahden eri soittimen - pianon ja syntetisaattorin – soittajaksi. Vaikka “käyttöliittymä” eli koskettimisto on niissä samankaltainen, on niillä molemmilla täysin oma perinteensä. Haluan tuoda julki sitä, kuinka ensimmäisen sukupolven mestarit ovat vaikuttaneet jazz-syntetisaattorin ilmaisuun, Mertanen toteaa.
Tutkimusmenetelminä muun muassa mestarien imitointi
Mertasen taiteellinen tohtorintutkinto sisältää neljä jatkotutkintokonserttia, joissa esitettiin tutkittavien muusikoiden sävellyksiä ja heidän usein esittämiään kappaleita, sekä yhden äänitteen – hänen omia sävellyksiään sisältävän julkaisun “Looking Back, Reaching Forward”(Sibis Jazz/Sony Music Entertainment Finland, 2022).
Lisäksi tutkintoon kuuluu tutkielma, jossa Mertanen syventyi valitsemiinsa sooloihin tehden ja analysoiden transkriptioita sekä valmistamalla imitaatiovideoita. Hän käytti tutkimusmenetelmänään taiteellista, käytäntöön perustuvaa tutkimustapaa, jonka ytimessä on soittotekniikoiden ja improvisointiperinteiden oppiminen mestarien soittoa matkimalla. Transkriptioiden analyysissa Mertanen tarkasteli muun muassa rytmiä, melodioita, harmoniaa, sointiväriä sekä syntetisaattorin reaaliaikaisten ohjaimien suhdetta äänen elävöittämiseen.
Syntetisaattori on ilmeikäs instrumentti
Tutkinnollaan Mertanen haluaa osoittaa, että taitavan soittajan käsissä ja reaaliaikaisia ohjaimia hyödyntäen syntetisaattorien ääni voi saavuttaa samanlaisen nyanssien rikkauden kuin akustisten instrumenttien avulla tuotettu ääni.
-Syntetisaattori kykenee luomaan useita erilaisia sointivärejä ja imitoimaan kaikkien akustisten soittimien piirteitä. Tällöin soittajan on ajateltava kuten sovittaja ja soittotavan muututtava valitun soundin mukana.
Mertasen analyysi avaa uudenlaisen ymmärryksen siitä, kuinka improvisointia voidaan toteuttaa ja kehittää sähköisillä soittimilla samalla jazzin perinteitä kunnioittaen.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Visa-Pekka Mertanen
visa.mertanen@gmail.com
http://www.visaoscar.com
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Taideyliopisto tarjoaa ylintä musiikin, kuvataiteen, esittävien taiteiden sekä kirjoittamisen koulutusta Suomessa. Taideyliopisto on taidealojen koulutuksen ja tutkimuksen kansainvälinen suunnannäyttäjä, joka vahvistaa taidetta yhteiskuntaa uudistavana voimana. Vuonna 2013 perustetun Taideyliopiston muodostavat Kuvataideakatemia, Sibelius-Akatemia ja Teatterikorkeakoulu.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Taideyliopisto
Tekoäly ei uhkaa maailmaa vaan ihminen9.4.2025 07:08:00 EEST | Tiedote
Mahdollinen tekoälyn uhka ei tule siitä, että koneet muuttuisivat itsenäisiksi ja oppisivat ajattelemaan. Ne ovat ihmisen ajattelun jatkeita. Koneiden väittäminen tietoisiksi ja itsenäisiksi ei ole vain harhaanjohtavaa, vaan peittää ihmisen toiminnan, toteaa tutkijatohtori Dominik Schlienger Taideyliopistosta.Ingressi
AI does not threaten the world, but humans do9.4.2025 07:08:00 EEST | Press release
The potential threat of AI does not come from machines becoming autonomous and learning to think. They are extensions of human cognition. Claiming that machines are conscious and autonomous is not only misleading but also obscures human action, says postdoctoral researcher Dominik Schlienger from the University of the Arts Helsinki.
Säveltäjä Pasi Lyytikäinen vie oopperaa arkeen28.3.2025 15:48:00 EET | Tiedote
Lyytikäinen tarkastelee tohtorintutkinnossaan todellisuuden ja taiteen rajapintoja.
Yrittäjänä vaurastunut teki merkittävän lahjoituksen Taideyliopiston Sibelius-Akatemian orkesterikoulutukselle26.3.2025 10:11:00 EET | Tiedote
Rakkaus musiikkiin sai IT-alan yrittäjänä omaisuuden luoneen Pekka Räisäsen tekemään 300 000 euron lahjoituksen Taideyliopiston Sibelius-Akatemian tukisäätiölle.
Konstuniversitetet inrättar ett magisterprogram i musikteater med stöd av Svenska kulturfonden och stiftelsen Suomen Kulttuurirahasto21.3.2025 08:00:00 EET | Pressmeddelande
Det nya magisterprogrammet är unikt i Norden.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme