Visa-Pekka Mertanen avaa uusia näkökulmia syntetisaattorilla improvisoituun jazziin
Syntetisaattorit ovat läsnä kaikkialla: 1970-luvulta lähtien valtaosa musiikista, jota kuulemme vaikkapa autoradioissa, hotelliauloissa ja työpaikkojen kahvihuoneissa, sisältää syntetisaattorin. Soittimena syntetisaattorit ovat kenties saaneet 2000-luvun musiikissa enemmän näkyvyyttä kuin sähkökitarat. Syntetisaattorin tarjoamat ilmaisumahdollisuudet haastavat soittajaa ajattelemaan kuin sovittaja.
Taiteilijanimellä Visa Oscar tunnettu jazzmuusikko Visa-Pekka Mertanen esittää tohtorintutkinnossaan viiden legendaarisen jazzmuusikon syntetisaattorisoolojen avulla näkökulmia jazz-syntetisaattori-improvisointiin.
Tutkimuksessaan hän käsittelee Jan Hammerin, Joe Zawinulin, George Duken, Chick Corean ja Michael Breckerin levyttämiä improvisointia muun muassa kappaleissa ”Black Market” ja ”Got a Match?”. Valitut soolot edustavat jazz-improvisoinnin perinnettä ja syntetisaattoreiden käytön huippuhetkiä 1970- ja 1980-lukujen jazz-fuusiossa ja tarjoavat erilaisia tapoja käyttää syntetisaattoria ja efektilaitteita ilmaisuvoiman laajentamiseksi.
-Olen aina mieltänyt itseni kahden eri soittimen - pianon ja syntetisaattorin – soittajaksi. Vaikka “käyttöliittymä” eli koskettimisto on niissä samankaltainen, on niillä molemmilla täysin oma perinteensä. Haluan tuoda julki sitä, kuinka ensimmäisen sukupolven mestarit ovat vaikuttaneet jazz-syntetisaattorin ilmaisuun, Mertanen toteaa.
Tutkimusmenetelminä muun muassa mestarien imitointi
Mertasen taiteellinen tohtorintutkinto sisältää neljä jatkotutkintokonserttia, joissa esitettiin tutkittavien muusikoiden sävellyksiä ja heidän usein esittämiään kappaleita, sekä yhden äänitteen – hänen omia sävellyksiään sisältävän julkaisun “Looking Back, Reaching Forward”(Sibis Jazz/Sony Music Entertainment Finland, 2022).
Lisäksi tutkintoon kuuluu tutkielma, jossa Mertanen syventyi valitsemiinsa sooloihin tehden ja analysoiden transkriptioita sekä valmistamalla imitaatiovideoita. Hän käytti tutkimusmenetelmänään taiteellista, käytäntöön perustuvaa tutkimustapaa, jonka ytimessä on soittotekniikoiden ja improvisointiperinteiden oppiminen mestarien soittoa matkimalla. Transkriptioiden analyysissa Mertanen tarkasteli muun muassa rytmiä, melodioita, harmoniaa, sointiväriä sekä syntetisaattorin reaaliaikaisten ohjaimien suhdetta äänen elävöittämiseen.
Syntetisaattori on ilmeikäs instrumentti
Tutkinnollaan Mertanen haluaa osoittaa, että taitavan soittajan käsissä ja reaaliaikaisia ohjaimia hyödyntäen syntetisaattorien ääni voi saavuttaa samanlaisen nyanssien rikkauden kuin akustisten instrumenttien avulla tuotettu ääni.
-Syntetisaattori kykenee luomaan useita erilaisia sointivärejä ja imitoimaan kaikkien akustisten soittimien piirteitä. Tällöin soittajan on ajateltava kuten sovittaja ja soittotavan muututtava valitun soundin mukana.
Mertasen analyysi avaa uudenlaisen ymmärryksen siitä, kuinka improvisointia voidaan toteuttaa ja kehittää sähköisillä soittimilla samalla jazzin perinteitä kunnioittaen.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Visa-Pekka Mertanen
visa.mertanen@gmail.com
http://www.visaoscar.com
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Taideyliopisto tarjoaa ylintä musiikin, kuvataiteen, esittävien taiteiden sekä kirjoittamisen koulutusta Suomessa. Taideyliopisto on taidealojen koulutuksen ja tutkimuksen kansainvälinen suunnannäyttäjä, joka vahvistaa taidetta yhteiskuntaa uudistavana voimana. Vuonna 2013 perustetun Taideyliopiston muodostavat Kuvataideakatemia, Sibelius-Akatemia ja Teatterikorkeakoulu.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Taideyliopisto
Taideyliopiston muutosneuvottelut saatiin päätökseen12.12.2024 12:43:56 EET | Tiedote
Neuvotteluiden aikana henkilöstöön kohdistuvia säästöjä onnistuttiin pienentämään. Yliopiston vuositasolla tavoittelema kustannussäästö on 2,5 miljoonaa euroa vuoden 2028 loppuun mennessä.
Kaarlo Hildén jatkaa Taideyliopiston rehtorina11.12.2024 10:46:00 EET | Tiedote
Taideyliopiston hallitus valitsi musiikin maisteri Kaarlo Hildénin Taideyliopiston rehtoriksi toiselle viisivuotiskaudelle kaudelle 1.12.2025-30.11.2029. Hildén aloitti Taideyliopiston rehtorina 1.12.2020.Ingressi
Kaarlo Hildén to continue as the rector of Uniarts Helsinki11.12.2024 10:46:00 EET | Press release
The Uniarts Helsinki Board selected Master of Music Kaarlo Hildén as the rector of Uniarts Helsinki for a second five-year term from 1 December 2025 to 30 November 2029. Hildén began as the rector of Uniarts Helsinki on 1 December 2020.
Global Fest tuo yhteisöllisyyttä ja musiikin monimuotoisuutta Musiikkitalolle 11.–13.12.20245.12.2024 07:05:00 EET | Tiedote
Vuosittain järjestettävä Taideyliopiston Sibelius-Akatemian Global Fest juhlistaa kulttuurista monimuotoisuutta ja yhteenkuuluvuutta, jota tarvitaan erityisesti näin vuoden pimeimpään aikaan. Maksuton ja kaikille avoin festivaali järjestetään Musiikkitalossa 11.–13.12.2024.
Taideyliopiston rehtori Kaarlo Hildénille ja professori Sakari Oramolle Suomen Leijonan komentajamerkit3.12.2024 15:45:36 EET | Tiedote
Tasavallan presidentti Alexander Stubb on myöntänyt 6.12.2024 Taideyliopiston rehtori Kaarlo Hildénille ja professori Sakari Oramolle Suomen Leijonan komentajamerkit.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme