Suunta päivystyksen jonoissa kohti parempaa
Päivystyksen asiakasmäärien ja läpimenoaikojen vertailu vuosien 2023 ja 2024 välillä osoittaa, että tilanne on muuttunut hieman paremmaksi. Syksyllä 2024 ja etenkin joulukuussa 2024 päivystys ajoittain ruuhkautui. Tilannetta ja siirtymistä jatkohoitoon seurataan ja kehitetään jatkuvasti.
Potilasmäärä kasvoi, mutta hoitoa annetaan nopeammin
Yhteispäivystyksen potilasmäärä kasvoi hieman vuonna 2024 vuoteen 2023 verrattuna. Keskimääräinen läpimenoaika, eli aika, jonka henkilö viettää päivystyksessä ennen kotiutusta tai jatkohoitoon siirtymistä, lyheni vuonna 2024 kaikissa potilasryhmissä. Luvuissa ei näy mahdollinen jono ilmoittautumiseen.
Potilasmäärät:
Vuosi 2023 |
Vuosi 2024 |
|
Kirurgia |
7661 |
7408 |
Medisiininen |
9285 |
9174 |
Pediatrinen |
1637 |
1631 |
Yleislääketiede |
30445 |
31501 |
Yhteensä |
49028 |
49714 |
Läpimenoajat:
Vuosi 2023 |
Vuosi 2024 |
|
Kirurgia |
4 h 26 min |
4 h 10 min |
Medisiininen |
5 h 29 min |
5 h |
Pediatrinen |
2 h 37 min |
2 h 6 min |
Yleislääketiede |
3 h 40 min |
3 h 11 min |
Potilasvirtojen ohjaamiseen otettiin kesällä 2023 käyttöön uusi toimintamalli, jossa hyvinvointialueen eri yksiköt ja palvelut yhdessä varmistavat sen, että potilas ei viivy päivystyksessä kuin välttämättömän ajan. Toimintamallia arvioidaan jatkuvasti ja sitä kehitetään tarpeen mukaan.
– Kun aluehallitus teki päätöksiä palveluverkon muutoksista sovittiin, että operatiivista tilannetta seurataan ja tehdään tarvittavia muutoksia. Hallitukselle on annettu viimeisin tilannekuva 8.1. Olemme myös sopineet, että prosessi päivystyksestä eteenpäin käydään jälleen uudelleen läpi. Etsimme keinoja varmistaa, että asiakkaat pääsevät sujuvasti eteenpäin ja että hoidon turvallisuus ja laatu voidaan taata kaikissa yksiköissämme, sanoo hyvinvointialueen johtaja Marina Kinnunen.
Syksyn rajut, yhtäaikaiset infektiosairaudet kuormittavat päivystystä
Pitkään jatkunut, jo syksyllä alkanut monen eri infektiotaudin ilmaantuminen samanaikaisesti on lisännyt muun muassa ikäihmisten hoidon ja hoivan tarvetta. Samaan aikaan henkilöstöä on sairastunut. Tämä yhtälö on kuormittanut päivystystä ja muita yksiköitä. Ilmiö on näkynyt myös muualla Suomessa. Edelliseen vuoteen verrattuna pitkittyneitä hoitoaikoja kasautui joulukuulle.
Pitkään päivystyksessä odottaneiden potilaiden määrät loppuvuodesta 2023 ja 2024
Vuosi 2023 |
Potilasmäärä 6-12 tuntia |
Potilasmäärä yli 12 tuntia |
syyskuu |
694 |
167 |
lokakuu |
911 |
228 |
marraskuu |
838 |
234 |
joulukuu |
891 |
254 |
Vuosi 2024 |
Potilasmäärä alle 6 tuntia |
Potilasmäärä 6-12 tuntia |
Potilasmäärä yli 12 tuntia |
syyskuu |
3650 |
574 |
153 |
lokakuu |
3538 |
610 |
210 |
marraskuu |
3507 |
630 |
214 |
joulukuu |
3503 |
771 |
314 |
Päivystyksen toiminnan luonteeseen kuuluvat ajoittaiset ruuhkaiset päivät. Hyvälläkään toimintasuunnitelmalla ei voida täysin estää ruuhkautumista. Tavoitteena on, että päivystyksessä potilas viettää aina mahdollisimman lyhyen ajan.
– Joulukuussa potilaiden määrä on kokemuksen mukaan aina suuri. Useiden vuorokausien odottamista päivystyksessä ei pitäisi tapahtua ja näin käydessä prosessimme ei ole toiminut kuten sen pitää, sanoo akuuttisairaalan ylihoitaja Saija Seppelin.
Tilanne päivystyksessä voi vaihdella nopeasti ja myös paljon päivästä toiseen.
– Esimerkiksi tänään (9.1.) päivystyksen tilanne on rauhallinen ja hoidossa on 24 potilasta, sanoo akuuttisairaalan johtava lääkäri Taneli Väyrynen.
Tilannetta seurataan tiiviisti
Päivystyksen kuormitusta seurataan päivittäin ja usein useita kertoja päivässä. Kolme kertaa viikossa ja tarvittaessa useammin järjestetään tilannekatsaus, johon osallistuvat kaikki hyvinvointialueen jatkohoitopaikat. Yhteistyötä tehdään paljon eri palveluiden ja yksiköiden välillä.
– Hyvinvointialue yhteisenä organisaationa on helpottanut tiedonkulkua, yhteistyötä ja ratkaisuiden tekemistä paljon aiempaan verrattuna, sanoo Saija Seppelin.
Potilaiden siirtämiseen ja ohjaamiseen hyvinvointialueen eri yksiköiden välillä perustettiin keväällä 2024 uusi tilannekeskus, jossa kokeneet koordinoivat hoitajat hallinnoivat tilannetta.
Henkilöstötilanne tällä hetkellä hyvä
Yhteispäivystyksessä työskentelee n. 80 henkilöä. Vuoden 2023 keväällä rekrytoinnissa oli haasteita, mutta tällä hetkellä kaikki hoitohenkilöstön toimet ovat täytettynä. Myös sijaisia on tarvittaessa hyvin saatavilla hyvinvointialueen oman sijaisvälityksen kautta.
Päivystyksen henkilöstö on osallistunut THL:n Hyvän työn ohjelmaan jossa on kehitetty työskentelyolosuhteita ja työilmapiiriä.
Päivystys auttaa akuuteissa tilanteissa
Päivystyksen ruuhkautumisesta huolimatta hoitoa tarvitsevan ihmisen ei pidä epäröidä avun hakemista. Ennen päivystykseen hakeutumista kannattaa soittaa numeroon 116117, jossa hoidon kiireellisyys ja avun tarve arvioidaan.
– Soittamalla ensin asiakas välttyy mahdollisesti turhalta käynniltä, joka voidaan joissain tapauksissa hoitaa puhelimitse tai kiireettömästi sosiaali- ja terveyskeskuksessa tai hyvinvointiasemalla, sanoo Seppelin.
Toimi näin:
Ennen kuin harkitset lähtöä päivystykseen, soita maksuttomaan numeroon 116117. Päivystysapu palvelee ympäri vuorokauden ja terveydenhuollon ammattilainen arvioi puhelimitse hoidon tarpeen. Tämä auttaa varmistamaan, että saat oikeanlaista hoitoa oikeaan aikaan ja vähentää päivystyksen ruuhkautumista.
Päivystysapu 116117 tarjoaa myös yleisempää neuvontaa ja ohjausta mahdollisesti päivystyskäyntiä tarvitseviin vaivoihin. Henkeä uhkaavissa tilanteissa, kuten kova rintakipu, hengitysvaikeus, tajuttomuus, halvausoireet tai äkillinen kouristelu, soita hätänumeroon 112.
Yhteyshenkilöt
Kommunikationsenheten - Viestintäyksikkö
Vi betjänar media mån-fre kl. 9–15. Ta kontakt så svarar vi så fort som möjligt. Palvelemme mediaa ma-pe klo 9-15. Ota yhteyttä, niin vastaamme sinulle mahdollisimman pian.
Marina Kinnunenhyvinvointialueen johtaja
Puh:044 323 1808marina.kinnunen@ovph.fiSaija Seppelinöverskötare
Puh:040 653 1726saija.seppelin@ovph.fiTaneli Väyrynenjohtava lääkäri, akuuttisairaala
Puh:044 323 1319taneli.vayrynen@ovph.fiVälkommen till Österbottens välfärdsområde! Vi anordnar social- och hälsovårdstjänster samt räddningsväsendets tjänster i Österbotten. I Vårt område bor cirka 176 000 invånare och vi har över 8000 anställda. Vi jobbar från människa till människa.
Tervetuloa Pohjanmaan hyvinvointialueelle! Järjestämme sosiaali- ja terveydenhuollon ja pelastustoimen palvelut Pohjanmaalla. Alueellamme asuu noin 176 000 asukasta ja meillä on yli 8000 työntekijää. Työskentelemme ihmiseltä ihmiselle.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
Köerna på jouren rör sig i en bättre riktning9.1.2025 16:15:00 EET | Pressmeddelande
En jämförelse av jourens kundantal och genomströmningstider år 2023 och år 2024 visar att situationen blivit en aning bättre. På hösten 2024 och framförallt i december 2024 hade man stundom rusning på jouren. Läget och förflyttningen till fortsatt vård uppföljs och utvecklas ständigt.
Allt fler väljer att fylla i socialvårdens blanketter digitalt9.1.2025 15:21:03 EET | Pressmeddelande
När socialvårdens professionella började använda det nya klient- och patientdatasystemet Lifecare i höstas fick också klienterna en egen digital kanal, Omapalvelu, för att uträtta ärenden. Allt fler klienter väljer att fylla i ansökan digitalt.
Yhä useampi täyttää sosiaalihuollon lomakkeen digitaalisesti9.1.2025 15:20:48 EET | Tiedote
Kun sosiaalihuollon ammattilaiset siirtyivät syksyllä käyttämään uutta asiakas- ja potilastietojärjestelmää Lifecarea, asiakkaat saivat käyttöön digitaalisen Omapalvelu-asiointikanavan. Yhä useampi asiakas täyttää hakemuksen digitaalisesti.
Avgifterna höjdes så lite som möjligt16.12.2024 12:48:30 EET | Pressmeddelande
Välfärdsområdesstyrelsen fastställde nivån på de klientavgifter som ska tas ut år 2025 vid sitt sammanträde den 16 december. Prishöjningarna baserar sig på den nationella förordningen om klientavgifter. Mindre bemedlade klienter kan ansöka om lättnad i avgifterna.
Maksuja nostettiin mahdollisimman vähän16.12.2024 12:44:38 EET | Tiedote
Aluehallitus hyväksyi maanantaina 16.12. vuoden 2025 asiakasmaksujen tason. Hintoja korotetaan valtakunnallisen asetuksen mukaisesti. Vähävaraisilla asiakkailla on mahdollisuus hakea huojennusta maksuihin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme