Köerna på jouren rör sig i en bättre riktning
En jämförelse av jourens kundantal och genomströmningstider år 2023 och år 2024 visar att situationen blivit en aning bättre. På hösten 2024 och framförallt i december 2024 hade man stundom rusning på jouren. Läget och förflyttningen till fortsatt vård uppföljs och utvecklas ständigt.
Patientantalet ökade, men vården ges snabbare
År 2024 ökade patientantalet på samjouren något i jämförelse med år 2023. Den genomsnittliga genomströmningstiden, det vill säga den tid som en person vistas på jouren innan hen utskrivs eller flyttas till en annan enhet för fortsatt vård, förkortades i alla patientgrupper år 2024. Siffrorna visar inte eventuella köer till anmälningen.
Patientantalet:
År 2023 |
År 2024 |
|
Kirurgi |
7 661 |
7 408 |
Medicin |
9 285 |
9 174 |
Pediatrik |
1 637 |
1 631 |
Allmänmedicin |
30 445 |
31 501 |
Totalt |
49 028 |
49 714 |
Genomströmningstider:
År 2023 |
År 2024 |
|
Kirurgi |
4 h 26 min. |
4 h 10 min. |
Medicin |
5 h 29 min. |
5 h |
Pediatrik |
2 h 37 min. |
2 h 6 min. |
Allmänmedicin |
3 h 40 min. |
3 h 11 min. |
På sommaren 2023 tog man i bruk ett nytt koncept för styrningen av patientströmmarna. Konceptet innebär att välfärdsområdets olika enheter och tjänster tillsammans ser till att en patient inte blir kvar på jouren längre än nödvändigt. Den här modellen utvärderas ständigt och utvecklas efter behov.
– När välfärdsområdesstyrelsen fattade besluten om ändringarna i servicenätet beslöt vi även att det operativa läget följs upp och att vi gör ändringar efter behov. Styrelsen fick den senaste lägesbilden den 8 januari. Vi har också kommit överens om att processen som tar vid när jourbesöket är klart ska gås igenom på nytt. Vi söker sätt att säkerställa att kunderna smidigt kan åka vidare och att vårdens säkerhet och kvalitet kan garanteras på alla våra enheter, säger välfärdsområdets direktör Marina Kinnunen.
Höstens häftiga och samtidiga infektionssjukdomar belastar jouren
De många utdragna infektionssjukdomarna som utbröt samtidigt redan i höstas har ökat vård- och omsorgsbehovet exempelvis bland äldre. Samtidigt insjuknade även anställda. Denna ekvation har belastat jouren och andra enheter. Fenomenet är bekant även i det övriga Finland. I jämförelse med fjolåret har de utdragna vårdtiderna tornat upp sig i december.
Antal patienter som väntat länge på jouren i slutet av åren 2023 och 2024
År 2023 |
Antal patienter 6–12 timmar |
Antal patienter över 12 timmar |
september |
694 |
167 |
oktober |
911 |
228 |
november |
838 |
234 |
december |
891 |
254 |
År 2024 |
Antal patienter under 6 timmar |
Antal patienter 6–12 timmar |
Antal patienter över 12 timmar |
september |
3650 |
574 |
153 |
oktober |
3538 |
610 |
210 |
november |
3507 |
630 |
214 |
december |
3503 |
771 |
314 |
Det hör till jourverksamhetens natur att det ibland är rusning till jouren. Inte ens med en bra verksamhetsplan kan man helt avvärja rusningar. Målet är att en patient ska vistas på jouren en så kort tid som möjligt.
– Av erfarenhet vet vi att patientantalet alltid är högt i december. Ingen ska bli tvungen att vänta på jouren i flera dygn – och när det händer så har vår process inte fungerat som den ska, säger akutsjukhusets överskötare Saija Seppelin.
Situationen på jouren kan variera snabbt och också mycket från dag till dag.
– Exempelvis idag (9 januari) är läget lugnt på jouren med 24 patienter som behöver vård, säger akutsjukhusets ledande läkare Taneli Väyrynen.
Situationen följs upp tätt
Belastningen på jouren uppföljs dagligen och ofta flera gånger om dagen. Tre gånger i veckan och vid behov oftare har man en lägesöversikt där alla enheter som tillhandahåller fortsatt vård i välfärdsområdet deltar. Samarbete bedrivs aktivt mellan olika tjänster, exempelvis mellan jouren och hemvården.
– I och med att välfärdsområdet nu är en och samma organisation har det blivit lättare än tidigare att byta information, samarbeta och hitta lösningar, säger Saija Seppelin.
På våren 2024 grundade man en ny lägescentral där erfarna, koordinerande skötare sköter överföringen och styrningen av patienter mellan välfärdsområdets olika enheter.
Personalsituationen bra för närvarande
På samjouren arbetar cirka 80 personer. Våren 2023 var det svårt att rekrytera, men® för tillfället är alla vårdarbefattningar besatta. Även vikarier fås efter behov bra via välfärdsområdets egen vikarieförmedling.
Jourens personal har deltagit i Institutet för hälsa och välfärds program för ett gott arbete, som syftar till att utveckla arbetsförhållandena och arbetsklimatet.
Jouren hjälper i akuta situationer
Trots rusningar på jouren behöver en människa i behov av vård inte tveka att söka hjälp. Före man söker sig till jouren lönar det sig att ringa 116 117, där vårdpersonal bedömer behovet av hjälp och hur brådskande vårdbehovet är.
– Genom att ringa först kan kunden undvika ett eventuellt onödigt besök som i vissa fall kan skötas per telefon eller utan brådska på en social- och hälsocentral eller en välfärdsstation, säger Seppelin.
Faktaruta:
Ring det avgiftsfria numret 116 117 innan du överväger att söka dig till jouren. På jourhjälpen, som betjänar dygnet runt, bedömer yrkesutbildade personer vårdbehovet per telefon. Det här hjälper till att säkerställa att du får adekvat vård i rätt tid och minskar också rusningen till jouren.
Jourhjälpen 116 117 erbjuder även mer allmän rådgivning om och handledning för besvär som eventuellt kräver ett jourbesök. I livshotande situationer, såsom vid svåra bröstsmärtor, andningssvårigheter, medvetslöshet, förlamningssymtom eller plötsliga kramper ska du ringa 112.
Kontakter
Kommunikationsenheten - Viestintäyksikkö
Vi betjänar media mån-fre kl. 9–15. Ta kontakt så svarar vi så fort som möjligt. Palvelemme mediaa ma-pe klo 9-15. Ota yhteyttä, niin vastaamme sinulle mahdollisimman pian.
Marina Kinnunenvälfärdsområdesdirektör
Tel:044 323 1808marina.kinnunen@ovph.fiSaija Seppelinöverskötare
Tel:040 653 1726saija.seppelin@ovph.fiTaneli Väyrynenledande läkare, akutsjukhus
Tel:044 323 1319taneli.vayrynen@ovph.fiFölj Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
Suunta päivystyksen jonoissa kohti parempaa9.1.2025 16:15:00 EET | Tiedote
Päivystyksen asiakasmäärien ja läpimenoaikojen vertailu vuosien 2023 ja 2024 välillä osoittaa, että tilanne on muuttunut hieman paremmaksi. Syksyllä 2024 ja etenkin joulukuussa 2024 päivystys ajoittain ruuhkautui. Tilannetta ja siirtymistä jatkohoitoon seurataan ja kehitetään jatkuvasti.
Allt fler väljer att fylla i socialvårdens blanketter digitalt9.1.2025 15:21:03 EET | Pressmeddelande
När socialvårdens professionella började använda det nya klient- och patientdatasystemet Lifecare i höstas fick också klienterna en egen digital kanal, Omapalvelu, för att uträtta ärenden. Allt fler klienter väljer att fylla i ansökan digitalt.
Yhä useampi täyttää sosiaalihuollon lomakkeen digitaalisesti9.1.2025 15:20:48 EET | Tiedote
Kun sosiaalihuollon ammattilaiset siirtyivät syksyllä käyttämään uutta asiakas- ja potilastietojärjestelmää Lifecarea, asiakkaat saivat käyttöön digitaalisen Omapalvelu-asiointikanavan. Yhä useampi asiakas täyttää hakemuksen digitaalisesti.
Avgifterna höjdes så lite som möjligt16.12.2024 12:48:30 EET | Pressmeddelande
Välfärdsområdesstyrelsen fastställde nivån på de klientavgifter som ska tas ut år 2025 vid sitt sammanträde den 16 december. Prishöjningarna baserar sig på den nationella förordningen om klientavgifter. Mindre bemedlade klienter kan ansöka om lättnad i avgifterna.
Maksuja nostettiin mahdollisimman vähän16.12.2024 12:44:38 EET | Tiedote
Aluehallitus hyväksyi maanantaina 16.12. vuoden 2025 asiakasmaksujen tason. Hintoja korotetaan valtakunnallisen asetuksen mukaisesti. Vähävaraisilla asiakkailla on mahdollisuus hakea huojennusta maksuihin.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum