Köpcentrum Mylly har bäst rykte i Finland femte året i rad – en ovanlig bedrift i den finländska företagsvärlden
Förtroendet för stora finländska köpcentrum och deras rykte bland konsumenterna mäts i en årlig oberoende undersökning. Köpcentrum Mylly i Reso har haft förstaplatsen som köpcentrumet med bäst rykte ända sedan den första undersökningen. T-Media, som genomför undersökningen, analyserar också finländska företag mer allmänt, och Myllys bedrift är mycket ovanlig: i ingen annan Luottamus&Maine-undersökning av en enskild bransch har ett företag lyckats knipa förstaplatsen fem år i rad.
År 2024 genomfördes Luottamus&Maine-undersökningen av stora köpcentrum för femte gången. I undersökningen granskades medborgarnas synpunkter och beteende gentemot de till handelsytan och försäljningsmängden 13 största köpcentrumen.
– Den första gången vi fick förstaplatsen, för fem år sedan, var det en riktigt trevlig överraskning. Sedan dess har främjandet av Myllys rykte gjorts till ett systematiskt arbete som baseras på vår strategi och data från T-Medias undersökning. Det är ett viktigt verktyg i ledningsarbetet. Undersökningen har också sporrat oss, eftersom branschen har genomgått en enorm utveckling under de senaste fem åren. Förstaplatsen i den här undersökningen är något som man verkligen måste förtjäna, och vi uppskattar den enormt mycket, berättar Köpcentrum Myllys verkställande direktör Mari Hantula.
Myllys bedrift saknar motstycke. Inget annat företag har lyckats nå första plats i en undersökning fem år i rad. T-Media har visserligen andra projekt där någon av deltagarna har varit i topp flera år i rad, men i dem har undersökningen antingen ännu inte genomförts under fem års tid eller så har de deltagande företagen varierat.
– Myllys bedrift är häpnadsväckande. Att systematiskt stärka sitt rykte kräver redan i sig en stor mängd arbete och att man överträffar konsumenternas förväntningar. När man därutöver sedan lyckas behålla en topposition inom sin bransch är det frågan om en alldeles exceptionell bedrift. Min egen tolkning är att det handlar om en kultur som kännetecknas av passion och en hög kravnivå: många av oss skulle nöja oss med att uppnå en bra nivå, men Mylly-personalen stannar inte upp när de kommit dit, utan de går alltid vidare och tar fram nya idéer. Det är ytterst berömvärt, och därför är det här ett mycket välförtjänt erkännande för deras arbete, säger Elisa Runsas, specialist på kunskapsbaserat ledarskap vid T-Media.
Ett rykte bygger alltid på samarbete
Enligt Mari Hantula kan man inte bygga upp ett gott rykte och få positiv uppmärksamhet från den breda allmänheten bara genom att anordna några enskilda jippon.
– Det handlar om ett långvarigt, systematiskt och övergripande arbete inom ryktets alla delområden. Planerna för nästa år är redan färdigställda, och vi kommer att i enlighet med vår strategi fokusera på att lyfta fram kund- och personalupplevelser och ge dem en ännu centralare roll i vår dagliga verksamhet än tidigare. I praktiken innebär det att vi kommer att införa fler vidunderliga upplevelser i köpcentrumet, till exempel i februari då vi lanserar något alldeles nytt.
Mylly har tagit stödet av hyresgästernas affärsverksamhet och de egna anställdas arbete till en helt ny nivå. Bland annat ger verkställande direktören personligt mentorsstöd till företagare och chefer, och köpcentrumet har skapat en coachningsorganisation, Mylly-Akademin, med kostnadsfria utbildningar för hela Mylly-personalen, om ämnen som försäljning, säkerhet och kundupplevelse. Dessutom genomförs mystery shopping-undersökningar vars resultat är tillgängliga för personalen. Sammanhållningen stärks genom att dela information regelbundet och öppet bland annat via månadsinfon samt genom att ordna personalfester och ge ut gåvor för att fira gemensamma stunder.
– Vi har lagt mycket fokus på utvecklingsarbete, i synnerhet på gemensamt lärande, välfungerande informationsflöden och en bra arbetsmiljö. Nästa år har vi en ännu mer imponerande årsklocka för Myllys 1 500 medarbetare, för att de ska utveckla både sig själva och sin verksamhet, bland annat med hjälp av Mylly-Akademin. Målet är att göra Köpcentrum Mylly till en plattform där man kan utbilda sig till expert i detaljhandelbranschen, säger verkställande direktör Mari Hantula.
– Ett köpcentrum byggs alltid upp i samarbete med dess gemenskap, och det är också det enda sättet att bygga upp ett gott rykte. Därför tackar vi Myllys personal för att vi återigen fått detta erkännande, och snart ska vi fira tillsammans med donuts.
Köpcentrum Mylly uppnådde i år första plats även i KTI Kiinteistötieto Oy:s nöjdhetsundersökning bland köpcentrums hyresgäster. Av alla köpcentrum i Finland hade Mylly högst NPS, som är ett mått på hyresgästernas vilja att rekommendera sin hyresvärd.
Bra betyg i undersökningens alla delområden
I den senaste undersökningen var Myllys totala ryktesbetyg 3,76. Förra året var betyget 3,70, vilket redan då var det högsta uppmätta totalbetyget någonsin för ett köpcentrum. Totalbetyget för finländska köpcentrums rykte överlag var 3,48. Undersökningens felmarginal är endast 0,04 enheter.
Dessutom uppnådde Mylly en bra nivå inom alla delområden som mättes: administration, ekonomi, ledning, innovationer, dialog, produkter och tjänster, arbetsplats och hållbarhet.
I undersökningen deltog 13 köpcentrum och fler än 2 100 svarande
I undersökningen deltog de 13 största köpcentrumen i Finland sett till handelsyta och försäljning. Undersökningen omfattade 2 131 finländare som svarade på en elektronisk enkät i oktober och november 2024. Målgruppen var finländare i åldersspannet 15–65 år. Undersökningen genomfördes av T-Media, ett fristående undersökningsföretag.
Mer information
Mari Hantula, verkställande direktör, Köpcentrum Mylly, tfn 050 441 9394, mari.hantula@kauppakeskusmylly.fi
Elisa Runsas, specialist på kunskapsbaserat ledarskap, T-Media, tfn 050 468 8849, elisa.runsas@t-media.fi
Kontakter
Mari HantulaVerkställande direktörAffärscentret Mylly
Tel:+358 50 441 9394mari.hantula@kauppakeskusmylly.fiBilder
Om utgivaren
Mylly är världens mest mirakulösa köpcentrum i Reso. Köpcentrumet är det största i Egentliga Finland och har över fem miljoner besökare om året. 150 affärer och tjänsteföretag, 3 000 parkeringsplatser och en handelsyta på 91 000 m2garanterar det största utbudet i regionen med utmärkt läge mitt i ett stort handelsområde. www.kauppakeskusmylly.fi
Följ Kauppakeskus Mylly Oy
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Kauppakeskus Mylly Oy
Inbjudan till medierepresentanter: Köpcentrum Myllys nya rutschkana mellan våningarna tas i bruk – åk till nedre våningen från 6 meters höjd7.2.2025 12:36:01 EET | Pressinbjudan
I Köpcentrum Mylly öppnas en 16,5 meter lång rutschkana från andra våningen till första våningen på Myllytorget. Rutschkanan är unik inom köpcentrumvärlden då den är den enda rutschkanan i denna storleksklass som är öppen och gratis för alla. Rutschkanan kommer att heta Myllyröret och finnas där till kundernas glädje permanent. Vi vill bjuda in medierepresentanter och deras barn att se närmare på den nya rutschkanan och Myllytorget, vars omfattande renovering nu står färdig. Provkörningstillfället för rutschkanan arrangeras på söndag den 16 februari 2025 efter stängningstid kl. 19.30–20.30. Evenemanget är öppet även för Myllys anställda och deras familjer. Den officiella invigningen av Myllyröret sker under sportlovsveckan måndag 17 februari 2025. Vi informerar senare om invigningen och sportlovsveckans händelser. Vi ber intresserade att anmäla sig till provkörningstillfället senast 13.2.2025 via e-post till anna.koivisto@ideagroup.fi eller telefon till 041 433 6165 / Anna Koivisto, Id
Kutsu median edustajille: Kauppakeskus Myllyn uusi kerrosten välinen liukumäki otetaan käyttöön – vauhdilla alakertaan 6 metrin korkeudesta7.2.2025 12:36:01 EET | Kutsu
Kauppakeskus Myllyyn avautuu 16,5 metriä pitkä liukumäki Myllyntorin toisesta kerroksesta ensimmäiseen kerrokseen. Kauppakeskusmaailmassa tämän kokoluokan kaikille avoin ja maksuton liukumäki on ainutlaatuinen. Myllynputkeksi nimetty liukumäki jää pysyvästi asiakkaiden iloksi. Kutsumme median edustajat lapsineen tutustumaan uuteen liukumäkeen sekä Myllyntoriin, jonka mittava uudistus on nyt valmis. Liukumäen koeajotilaisuus pidetään sunnuntaina 16.2.2025 sulkemisajan jälkeen klo 19.30–20.30. Tilaisuus on avoin myös Myllyn henkilökunnalle perheineen. Myllynputken virallisia avajaisia vietetään talvilomaviikon maanantaina 17.2.2025. Avajaisista ja talvilomaviikon tapahtumista kerrotaan myöhemmin. Pyydämme osallistujia ilmoittautumaan koeajotilaisuuteen 13.2.2025 mennessä sähköpostitse anna.koivisto@ideagroup.fi tai numeroon 041 433 6165 / Anna Koivisto, Idea Group. Kerro ilmoittautuessasi tilaisuuteen tulevien aikuisten ja lasten määrä. Ilmoittautuneille annetaan ohjeet, kuinka pääsee pa
Kauppakeskus Mylly viidettä vuotta peräkkäin Suomen hyvämaineisin – harvinainen saavutus suomalaisessa yritysmaailmassa9.1.2025 14:00:03 EET | Tiedote
Suurten suomalaisten kauppakeskusten luottamusta ja mainetta kuluttajien keskuudessa mitataan vuosittain riippumattomassa tutkimuksessa. Hyvämaineisimman kauppakeskuksen ykkössijaa on ensimmäisestä tutkimuksesta asti pitänyt raisiolainen Kauppakeskus Mylly. Tutkimuksen tehnyt T-Media analysoi laajasti myös muuta suomalaista yrityskenttää, ja Myllyn saavutus on hyvin harvinainen: missään muussa yksittäistä toimialaa tarkastelevassa Luottamus&Maine-tutkimuksessa mukana ollut yritys ei ole onnistunut saavuttamaan ykkössijaa viitenä vuotena peräkkäin.
Till julöppningsresans ära bjuder Köpcentrum Mylly på julgröt och en lurvig hundparad att kela med21.11.2024 14:40:57 EET | Pressmeddelande
Köpcentrum Myllys julöppning firas söndagen den 24 november. Den omtyckta julparaden för hundar återvänder till köpcentrumets gångar och efter processionen kan även besökare utan hund få en chans att kela med hundarna. Julgubben tänder högtidligt köpcentrumets julbelysning och julgrötshållplatsen erbjuder en harmonisk plats mitt i vimlet. Precis som förra året kompletterar ett flertal pop up-butiker Myllys sortiment under julen.
Kauppakeskus Myllyn joulumatkanavauksessa tarjolla joulupuuroa ja koirakulkueen karvakorvien rapsutusta21.11.2024 14:40:57 EET | Tiedote
Kauppakeskus Myllyn joulunavausta vietetään sunnuntaina 24. marraskuuta. Koirien suosittu joulukulkue palaa kauppakeskuksen käytäville, ja kulkueen jatkoilla voi koiratonkin päästä rapsuttamaan karvakorvia. Joulupukki sytyttää juhlallisesti kauppakeskuksen jouluvalot, ja joulupuuropysäkki tarjoaa hengähdyspaikan hulinan keskelle. Joulun alla lukuiset pop up -myymälät täydentävät jälleen Myllyn valikoimaa.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum