Väitös: Simulaatiopohjaiset opetusmenetelmät edistävät fysioterapeuttiopiskelijoiden ammatillista osaamista
Minna Haapakosken väitöstutkimus käsitteli simulaatio-oppimisen hyödyntämistä fysioterapeuttien koulutuksessa. Tulosten mukaan simulaatioharjoittelu edisti ammatillisen osaamisen sanoittamisen monitahoisuutta ja auttoi opiskelijoita reflektoimaan paremmin oman osaamisensa vahvuuksia ja heikkouksia.
Minna Haapakoski tutki väitöskirjassaan simulaatio-oppimisen hyödyntämistä osana fysioterapeuttien koulutusta.
Simulaatio-oppimisella viitataan tilanteeseen, jossa simuloidaan tai jäljitellään esimerkiksi näyttelijän avulla kuntoutujan hoitoon ja kuntoutukseen liittyvää skenaariota. Tavoitteena on tuottaa opiskelijoille aidon kaltaisia työelämäkokemuksia jo opintojen aikana.
Väitöstutkimuksessa opiskelijat saivat ohjata sairaalasta kotiutumisen tilanteen kuntoutujaa esittävälle näyttelijälle. Harjoitus myös taltioitiin, jotta sitä pystyttiin analysoimaan yhdessä opiskelijoiden kanssa itse harjoituksen jälkeen.
Haapakosken mukaan opiskelijat pystyivät simulaatioharjoittelun ja erityisesti harjoittelun tallenteen läpikäynnin avulla sanallistamaan omaa ammatillista osaamistaan aiempaa monitahoisemmin. He pystyivät myös pohtimaan paremmin tilanteeseen vaikuttaneita asioita sekä omia ammatillisia vahvuuksiaan sekä kehittämisen kohteita.
”Tutkimuksen tulokset ovat linjassa aiemman tutkimuksen ja myös tekemäni kirjallisuuskatsauksen kanssa siinä, että simulaatioharjoittelun vaikutus fysioterapeuttiopiskelijoiden ammatilliseen kehittymiseen on hyvä. Se lisää luottamusta omaan tekemiseen ja vauhdittaa ammatillista kasvua”, Haapakoski kertoo.
Simulaatiopohjaisia oppimismenetelmiä voitaisiin hyödyntää enemmänkin
Haapakosken mielestä simulaatiopohjaista koulutusta voitaisiin hyödyntää fysioterapeuttikoulutuksessa nykyistä enemmän ja koko koulutuksen ajan.
Haapakoski kertoo, että opetustilanteet, joissa pääsee simuloidusti auttamaan oikeaa henkilöä, auttavat ymmärtämään aitoja työelämän tilanteita.
”Koulutuksessa voitaisiin hyödyntää laajemmin esimerkiksi roolipeliskenaarioita kanssaopiskelijoiden kanssa, näyteltyjä videoita, joilla voidaan demonstroida esimerkiksi sitä miten erilaiset sairaudet ja toimintakyvyn rajoitteet vaikuttavat kuntoutujan arkeen. Virtuaalitodellisuuden hyödyntäminen taas näyttäisi tukevan erityisen hyvin anatomian opiskelua”, Haapakoski kertoo.
Haapakosken mukaan harjoittelu entuudestaan tuntemattomien näyttelijöiden kanssa myös auttaa opiskelijoita laittamaan itseään likoon enemmän, kuin jos ohjausta harjoiteltaisiin ainoastaan omien opiskelukaverien kanssa.
”Fysioterapeutiksi kouluttautuminen vaatii laaja-alaista osaamista ja ihmisten kohtaamisia ja näiden asioiden harjoitteluun simulaatio-oppimisen menetelmät ovat vaikuttavia”, Haapakoski summaa.
Lisätietoja
FM, TtM Minna Haapakosken koulutusteknologian väitöskirja “Simulaatio-oppiminen fysioterapeuttikoulutuksessa: monimenetelmällinen tutkimus" tarkastustilaisuus pidetään 17.1.2025 klo 12.00 alkaen Jyväskylän yliopiston Seminaarinmäellä salissa H320.
Vastaväittäjänä toimii professori Terhi Saaranen (Itä-Suomen yliopisto) ja kustoksena professori Tommi Kärkkäinen (Jyväskylän yliopisto). Väitöstilaisuuden kieli on suomi.
Minna Haapakoski
minna.j.haapakoski@jyu.fi
Etäyhteys väitöstilaisuuteen: https://r.jyu.fi/dissertation-haapakoski-170125
Väitöskirja on luettavissa JYX-julkaisuarkistossa: https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/99222
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Teemu RahikkaViestinnän asiantuntija
Puh:+358 50 469 9377teemu.m.rahikka@jyu.fiKuvat
Linkit
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Yliopistot muokkaavat relationaalisia johtajia muuttuvaan maailmaan13.1.2025 12:20:00 EET | Tiedote
MA Bhavani Ramamoorthi tarkastelee väitöstutkimuksessaan johtajuusidentiteetin kehittymistä sekä kollektiivisia johtajuuden muotoja. Tutkimuksessa korostetaan, kuinka kipeästi osallistavia, kollektiivisia ja relationaalisia johtajuuden muotoja tarvitaan – etenkin nopeasti muuttuvassa maailmassa navigoimiseksi.
Kävelykyky ja ympäristö tukevat iäkkäiden liikkumista13.1.2025 08:00:00 EET | Tiedote
TtM Essi-Mari Tuomola tutki väitöskirjassaan yksilöllisten tekijöiden, ympäristön piirteiden ja aktiivisuuden paikkojen yhteyttä iäkkäiden ulkona liikkumiseen. Liikkumista voidaan tukea kiinnittämällä huomiota esimerkiksi katujen kuntoon, lähiliikuntapaikkoihin ja palveluiden saavutettavuuteen.
Läpimurto ydinfysiikassa – kolmen eri muodon rinnakkaiselo mitattu ensimmäistä kertaa13.1.2025 07:00:00 EET | Tiedote
Ydinfysiikassa on saavutettu uusi merkkipaalu, kun lyijy-190:n (190Pb) atomiytimessä havaittiin samanaikaisesti kolme erilaista deformaatiota. Nämä voidaan liittää pallomaiseen, oblaattiin (tomaatin kaltainen) ja prolaattiin (vesimelonin kaltainen) muotoon. Tieto haastaa nykyiset teoreettiset mallit ja auttaa kehittämään parempia ydinvuorovaikutusmalleja. Tulokset julkaistiin Communications Physics -lehdessä tammikuussa 2025.
Väitöstutkimus ehdottaa uusia menetelmiä ihmisen aivoaktiivisuuden langattomaan mittaamiseen liikunnan aikana10.1.2025 11:28:04 EET | Tiedote
Tutkijatohtori Alessandra Giangrande ehdottaa väitöskirjassaan uusia teknologisia ratkaisuja aivoaktiivisuuden mittaamiseen ja tulkintaan, etenkin liikunnan aikana. Tutkimus tuotti arvokasta tietoa siitä, kuinka aivomittauksia voi suorittaa liikkumisen aikana ja myös laboratorioympäristön ulkopuolella. Tutkimus raivaa tietä innovatiivisille tutkimuslinjoille aivojen ja kehon vuorovaikutuksen mittaamiseksi luonnollisissa tilanteissa: urheilussa, kuntoutuksessa, diagnostiikassa, jne.
Yliopiston tutkimusprofiili vahvistuu – Suomen Akatemialta rahoitusta yli 6 miljoonaa euroa10.1.2025 10:05:00 EET | Tiedote
Suomen Akatemia on myöntänyt yliopistojen profiloitumisrahoitusta Jyväskylän yliopistolle 6 045 000 euroa vuosille 2025-2030 keskeisten tutkimusalojen kehittämiseen.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme