Digi- ja väestötietovirasto

Det lönar sig att göra årsredovisningen i den nya Intressebevakningens e-tjänst

Dela

Det är aktuellt för intressebevakarna och de redovisningsskyldiga intressebevakningsfullmäktiga att upprätta en årsredovisning. Den kan nu för första gången göras helt digitalt i Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas nya Intressebevakningens e-tjänst. Sista inlämningsdag för redovisningen som upprättats för 2024 är 31.3.2025. 

Kvinna med glasögon sitter i en soffa och arbetar på en bärbar dator.
Årsredovisningen kan nu smidigt göras på nätet. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata

Intressebevakningens e-tjänst har utvecklats för privata intressebevakare och intressebevakningsfullmäktiga. I tjänsten kan du lämna in egendomsförteckningar och årsredovisningar samt ansöka om tillstånd. Privata intressebevakare kan också göra en slutredovisning där.

Tjänsten gör det betydligt lättare att upprätta en årsredovisning: Den ger anvisningar om vilka uppgifter och bilagor som behövs för bokföringen. Dessutom söker den bland annat fram parternas kontaktuppgifter färdigt ur olika system. Det blir också lättare att skapa följande redovisningar när de uppgifter som en gång matats in utnyttjas som basuppgifter.

– Vi väntar på granskning av cirka 30 000 årsredovisningar från förra året. Vi önskar att de görs i Intressebevakningens e-tjänst, eftersom den gör både kundens och handläggarens arbete smidigare. Nu kan vi granska material oberoende av ort, i synnerhet när vi från och med nu skannar in redovisningar som returnerats i pappersform till elektronisk form, berättar ledande sakkunnig Jukka-Tapio Yli-Kauppila vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.

Redovisningar i pappersformat skannas – och returneras inte

Om årsredovisningen inte kan upprättas på nätet kan den upprättas på en pappersblankett och skickas per post till adressen Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, PB 1004, 00531 Helsingfors. Årsredovisningen returneras alltså inte längre till närmaste serviceställe.

Verifikat och handlingar som skickats med redovisningsblanketten skannas och får därför inte åtföljas av nitar, klämmare, plastfickor eller mappar. Efter skanningen förstörs årsredovisningarna på ett datasäkert sätt. Det lönar sig att skicka endast kopior till myndigheten – originalbilagor bör sparas själv.

Den nya digitala tjänsten gör det smidigare att uträtta ärenden

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har till uppgift att övervaka att ärenden som gäller huvudmans eller fullmaktsgivares egendom sköts på behörigt sätt. Intressebevakare och intressebevakningsfullmäktige kan sköta sina skyldigheter smidigt via Intressebevakningens e-tjänst.

Upprättandet av årsredovisningen är den senaste uppdateringen till Intressebevakningens e-tjänst. Redan i fjol tog man i bruk i tjänsten aktiv tillståndsansökan samt upprättande av egendomsförteckning och slutredovisning. År 2024 fanns det redan tusentals användare av e-tjänsten. Kundresponsen har i huvudsak varit positiv.

När Finlands befolkning åldras ökar behovet av intressebevakning. När tillstånd söks och redovisningar görs via den nya e-tjänsten sparar myndigheten tid från manuell hantering av uppgifter och sakkunnigarbetet kan styras till exempel till den egentliga revisionen.

Nyckelord

Kontakter

Länkar

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata främjar digitaliseringen av samhället, tryggar tillgången till information och erbjuder tjänster för kundernas livshändelser.

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata sörjer för den grundläggande administrationen av befolkningsdatasystemet och digitaliseringen av samhället. Till myndighetens uppgifter hör bland annat borgerliga vigslar, namn- och adressändringar, förmynderskaps- och intressebevakningsärenden, administration av befolkningsdatasystemet, utveckling av lösningar för elektronisk identitet samt utveckling och underhåll av centraliserade stödtjänster för e-tjänster. Dessa stödtjänster för e-tjänster omfattar bland annat Suomi.fi-webbtjänsten, elektroniska myndighetsmeddelanden (Suomi.fi-meddelanden) samt fullmakter att sköta ärenden för andras räkning (Suomi.fi-fullmakter).

https://dvv.fi/sv

Andra språk

Följ Digi- ja väestötietovirasto

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Digi- ja väestötietovirasto

Uppgifter om dödsfall överförs automatiskt mellan Finland och Estland från och med den 15 april15.4.2025 07:00:00 EEST | Pressmeddelande

Från och med den 15 april 2025 utbyter finska och estniska myndigheter automatiskt information om sina medborgare som avlidit i det andra landet. Detta underlättar de anhörigas ärendehantering och säkerställer att de myndighetsprocesser som behövs i och med dödsfall, såsom att betalningen av sociala förmåner upphör och bankkontona stängs, framskrider utan separata notifikationer.

Information on deaths to be transferred automatically between Finland and Estonia as of 15 April15.4.2025 07:00:00 EEST | Press release

As of 15 April 2025, Finnish and Estonian authorities will automatically exchange information on their citizens who have passed away in another country. This makes it easier for family members to handle their affairs and ensures that the necessary official processes, such as the termination of the payment of social benefits and the closure of bank accounts, progress without separate notifications.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye