Det lönar sig att göra årsredovisningen i den nya Intressebevakningens e-tjänst
Det är aktuellt för intressebevakarna och de redovisningsskyldiga intressebevakningsfullmäktiga att upprätta en årsredovisning. Den kan nu för första gången göras helt digitalt i Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas nya Intressebevakningens e-tjänst. Sista inlämningsdag för redovisningen som upprättats för 2024 är 31.3.2025.
Intressebevakningens e-tjänst har utvecklats för privata intressebevakare och intressebevakningsfullmäktiga. I tjänsten kan du lämna in egendomsförteckningar och årsredovisningar samt ansöka om tillstånd. Privata intressebevakare kan också göra en slutredovisning där.
Tjänsten gör det betydligt lättare att upprätta en årsredovisning: Den ger anvisningar om vilka uppgifter och bilagor som behövs för bokföringen. Dessutom söker den bland annat fram parternas kontaktuppgifter färdigt ur olika system. Det blir också lättare att skapa följande redovisningar när de uppgifter som en gång matats in utnyttjas som basuppgifter.
– Vi väntar på granskning av cirka 30 000 årsredovisningar från förra året. Vi önskar att de görs i Intressebevakningens e-tjänst, eftersom den gör både kundens och handläggarens arbete smidigare. Nu kan vi granska material oberoende av ort, i synnerhet när vi från och med nu skannar in redovisningar som returnerats i pappersform till elektronisk form, berättar ledande sakkunnig Jukka-Tapio Yli-Kauppila vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.
Redovisningar i pappersformat skannas – och returneras inte
Om årsredovisningen inte kan upprättas på nätet kan den upprättas på en pappersblankett och skickas per post till adressen Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata, PB 1004, 00531 Helsingfors. Årsredovisningen returneras alltså inte längre till närmaste serviceställe.
Verifikat och handlingar som skickats med redovisningsblanketten skannas och får därför inte åtföljas av nitar, klämmare, plastfickor eller mappar. Efter skanningen förstörs årsredovisningarna på ett datasäkert sätt. Det lönar sig att skicka endast kopior till myndigheten – originalbilagor bör sparas själv.
Den nya digitala tjänsten gör det smidigare att uträtta ärenden
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata har till uppgift att övervaka att ärenden som gäller huvudmans eller fullmaktsgivares egendom sköts på behörigt sätt. Intressebevakare och intressebevakningsfullmäktige kan sköta sina skyldigheter smidigt via Intressebevakningens e-tjänst.
Upprättandet av årsredovisningen är den senaste uppdateringen till Intressebevakningens e-tjänst. Redan i fjol tog man i bruk i tjänsten aktiv tillståndsansökan samt upprättande av egendomsförteckning och slutredovisning. År 2024 fanns det redan tusentals användare av e-tjänsten. Kundresponsen har i huvudsak varit positiv.
När Finlands befolkning åldras ökar behovet av intressebevakning. När tillstånd söks och redovisningar görs via den nya e-tjänsten sparar myndigheten tid från manuell hantering av uppgifter och sakkunnigarbetet kan styras till exempel till den egentliga revisionen.
Nyckelord
Kontakter
Jukka-Tapio Yli-KauppilaLedande sakkunnig
Granskning och tillsyn inom förmynderskap
Länkar
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata främjar digitaliseringen av samhället, tryggar tillgången till information och erbjuder tjänster för kundernas livshändelser.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata sörjer för den grundläggande administrationen av befolkningsdatasystemet och digitaliseringen av samhället. Till myndighetens uppgifter hör bland annat borgerliga vigslar, namn- och adressändringar, förmynderskaps- och intressebevakningsärenden, administration av befolkningsdatasystemet, utveckling av lösningar för elektronisk identitet samt utveckling och underhåll av centraliserade stödtjänster för e-tjänster. Dessa stödtjänster för e-tjänster omfattar bland annat Suomi.fi-webbtjänsten, elektroniska myndighetsmeddelanden (Suomi.fi-meddelanden) samt fullmakter att sköta ärenden för andras räkning (Suomi.fi-fullmakter).
Andra språk
Följ Digi- ja väestötietovirasto
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Digi- ja väestötietovirasto
Tack vare befolkningsdatasystemet är det många saker i Finland som sker så gott som automatiskt i medborgarnas ögon8.1.2025 09:05:00 EET | Pressmeddelande
Finlands befolkningsdatasystem är unikt i världen och har betjänat informationsförsörjningen i vårt samhälle i redan 50 år. Den första versionen av systemet blev klar och började användas i slutet av 1974. Tack vare befolkningsdatasystemet behöver personer som bor i Finland till exempel inte själva lämna sina uppgifter till flera olika myndigheter, utan de uppgifter som registrerats i systemet är automatiskt tillgängliga för flera olika aktörer. Systemet innebär även att det inte behöver ordnas någon särskild folkräkning i vårt land. Finland är ett av få länder, utöver bland annat Danmark, där man har kunnat frångå en särskild folkräkning.
Väestötietojärjestelmän ansiosta moni asia tapahtuu Suomessa kansalaisten silmissä kuin automaattisesti8.1.2025 09:05:00 EET | Tiedote
Maailman mittaluokassa ainutlaatuinen Suomen väestötietojärjestelmä on palvellut yhteiskuntamme tietohuoltoa jo 50 vuotta. Järjestelmän ensimmäinen versio valmistui ja otettiin käyttöön loppuvuodesta 1974. Väestötietojärjestelmän ansiosta Suomessa asuvien ihmisten ei esimerkiksi tarvitse itse toimittaa tietojaan usealle eri viranomaiselle, vaan järjestelmään kirjatut tiedot ovat automaattisesti useiden eri toimijoiden käytettävissä. Järjestelmä myös mahdollistaa sen, ettei maassamme tarvitse järjestää erillistä väestönlaskentaa. Suomi on yksi harvoja maita muun muassa Tanskan lisäksi, joissa on voitu luopua erillisestä väestölaskennasta.
Many things happen automatically in the eyes of Finland’s citizens thanks to the population information system8.1.2025 09:05:00 EET | Press release
Globally, Finland’s unique population information system has served our society’s information services for 50 years. The first version of the system was completed and activated in late 1974. Thanks to the population information system, residents of Finland do not have to submit their records to several different authorities separately. Instead, the data recorded in the system is automatically available to several different actors. One of the system's benefits is also that we do not need to organise a separate census in this country. Finland is one of the few countries, in addition to Denmark, that has been able to abandon carrying out censuses.
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata fyllde fem år – arbetet för att främja ett smidigt Finland fortsätter2.1.2025 11:23:47 EET | Pressmeddelande
Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata fyllde den 1 januari 2025 fem år. Myndigheten som inledde sin verksamhet 2020 har främjat samhällets digitalisering, tryggat tillgången till information och erbjudit tjänster för medborgarna i olika livssituationer.
Digi- ja väestötietovirasto täytti viisi vuotta – työ sujuvan Suomen edistämiseksi jatkuu2.1.2025 11:23:47 EET | Tiedote
Digi- ja väestötietovirasto täytti keskiviikkona 1. tammikuuta 2025 viisi vuotta. Vuonna 2020 toimintansa aloittanut virasto on edistänyt yhteiskunnan digitalisaatiota, turvannut tietojen saatavuutta ja tarjonnut palveluja kansalaisten eri elämäntilanteisiin.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum