Kannanotto: Lentoasemaverkosto on kriittistä infraa ja sen tulevaisuus on turvattava
Kokkolan kaupunki edellyttää lentoasemaverkoston säilyttämistä nykyisellään. Koko maan kolmen tunnin saavutettavuus on säilytettävä vireillä olevassa Liikenne 12 -suunnitelman päivityksessä. Lentoyhteys Helsingistä Kokkola-Pietarsaareen on elintärkeä alueen elinkeinoelämälle, yrityksille ja kansainvälisille investoinneille sekä matkailulle.
Kokkolan alueen tavoitteena on markkinaehtoisen lentoliikenteen palauttaminen. Maakunnassa on sille hyvät edellytykset mm. suurten kansainvälisten yritysten ja alueelle suunniteltujen investointien ansiosta. Tässä tarvitaan tiivistä yhteistyötä lentoyhtiöiden kanssa, jotta palvelutaso saadaan vastaamaan elinkeinoelämän ja myös matkailun tarpeita. ”Yhtäkkinen muutos ei kuitenkaan ole mahdollinen, vaan siirtymävaiheessa tarvitaan niin kuntien kuin valtion tukea. Maakuntalentojen tärkein funktio ei ole maan sisällä liikkuminen, vaan yritysten ja osaajien pääsy nopeasti maailmalle ja takaisin”, sanoo Kokkolan kaupungin kehitysjohtaja Jonne Sandberg.
Finavia olisi valmis karsimaan lentoasemaverkostoaan ja korvaamaan yhteyksiä matkaketjujärjestelyin. Sen mukaan lentokenttien ylläpito tuo yhtiölle vuosittain noin 20 miljoonan euron tappiot. ”On käsittämätöntä, että Finavia näkee lentoasemaverkoston karsimisen kasvutoimena, vaikka maakuntien elinkeinoelämä on toistuvasti korostanut lentojen merkitystä talouskasvulle. Ilman toimivaa lentoasemaverkostoa ei markkinaehtoisellakaan lentoliikenteellä ole edellytyksiä”, toteaa Sandberg.
”Orpon hallitusohjelmassa on linjaus lentoasemaverkon säilyttämisestä nykyisellään. Siihen nähden on käsittämätöntä, että valtionyhtiö Finavia voi ulostuloillaan luoda turhaa epävarmuutta lentoyhteyksien jatkumiseen ja alueiden kehitysedellytyksiin. Lentokenttäinfran alas ajaminen tarkoittaisi myös, että vaikeutamme tulevaisuuden mahdollisia liikennemuotoja, kuten sähkölentokoneiden käyttöä.”
Mikäli Suomeen halutaan kansainvälisiä investointeja, tulisi keskustelu lentoasemien karsimisesta lopettaa lyhyeen.
Esimerkiksi projektiyhtiö Arctial on aloittanut esiselvityksen tekemisen alumiinin vähähiilisestä tuotantolaitoksesta Kokkolaan. Arctialin takana ovat kansainväliset teollisuus-, energia- ja ilmastoteknologiayhtiöt Rio Tinto, Mitsubishi Corporation, Vargas sekä Suomen Teollisuussijoitus Oy. Lisäksi Fortum tukee projektiyhtiötä mahdollisen tuotantolaitoksen sähkön suojausstrategian osalta sekä toimittamalla sähköä nykyisistä tuotantolaitoksistaan. Arctial on myös solminut aiesopimuksen kantaverkkoyhtiö Fingridin kanssa kantaverkkoliitännästä.
Toteutuessaan Arctialin tuotantolaitos olisi Manner-Euroopan ensimmäinen primäärialumiinia valmistava uusi tuotantolaitos yli 30 vuoteen. Se parantaisi vähähiilisen eurooppalaisen alumiinin saatavuutta merkittävästi ja olisi useiden miljardien eurojen investointi Suomeen. Tämä hanke, samoin kuin kymmenet Kokkolan suurteollisuusalueella jo toimivat kansainväliset, huoltovarmuuskriittiset yritykset ja niiden suunnittelemat laajat investoinnit tarvitsevat toimivat lentoyhteydet. Meille lentoasema ja -yhteydet ovat raide- ja maantieliikenteen tavoin kriittistä infraa.
Yhteyshenkilöt
Jonne SandbergKehitysjohtaja
Puh:0447809093jonne.sandberg@kokkola.fiTietoja julkaisijasta
Kokkola. Meillä on laajempi horisontti
Kokkolan kaupunki on Keski-Pohjanmaan kaksikielinen maakuntakeskus, jossa asukkaita on noin 48.000. Kokkolan elinkeinoelämän veturi on kansainvälisestikin merkittävä kemianteollisuuden keskittymä, jota täydentävät Suomen suurin raideliikenne- ja panamaxsatama sekä monipuolinen yritystoimijoiden verkosto. Myös monipuoliset tapahtumat, matkailu ja loma-asuminen tuovat kaupunkiin kävijöitä.
Kuningas Kustaa II Aadolf perusti Kokkolan kaupungin 400 vuotta sitten Pohjanlahden rannalle. Meri on tuonut mukanaan vahvat kaupan ja logistiikan perinteet merenkulusta ja laivanrakennuksesta teollisuuteen ja sivistykseen. Sijainti meren ja lentoyhteyksien äärellä, pääradan ja E8-tien varrella varmistaa niin ihmisten, tavaroiden kuin ideoidenkin liikkuvuuden.
Muut kielet
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Kokkolan kaupunki
K.H. Renlunds Museum startar år 2025 på vingarna av ett toppår14.1.2025 09:03:56 EET | Pressmeddelande
Karleby museitjänster satte rekord i antal besökare förra året. Totalt besökte 57 130 personer Karlebys museer 2024.
K.H.Renlundin museo huippuvuoden siivittämänä vuoteen 202514.1.2025 09:03:56 EET | Tiedote
Kokkolan museopalveluiden museokohteet tekivät viime vuonna huikean kävijäennätyksen. Yhteensä Kokkolan museoissa vieraili vuoden aikana 57 130 kävijää.
Piispanmäen koulu ja päiväkoti aloittavat toimintansa elokuussa 202513.1.2025 10:15:00 EET | Tiedote
Pitkään odotettu Piispanmäen koulu ja päiväkoti avaa ovensa elokuussa 2025. Siellä toimivat uusi päiväkoti, esiopetus sekä perusopetuksen vuosiluokat 1–9. Lisäksi talossa on tilat nuorisopalveluille ja oppilashuollolle sekä suuri tuotantokeittiö, joka valmistaa ruokaa myös muihin kaupungin kouluihin, päiväkoteihin ja palveluyksiköihin.
Serviceavbrott i museums samlingars kundtjänst10.1.2025 15:05:09 EET | Pressmeddelande
K.H.Renlunds museums samlingars kundtjänst stängs i slutet av februari 2025 och tar därefter inte emot nya förfrågningar. Under vårens lopp svarar vi på de samlings- och informationstjänstförfrågningar som inkommit senast fredagen den 28 februari 2025.
Palvelukatko museon kokoelmien asiakaspalvelussa10.1.2025 15:05:09 EET | Tiedote
K.H.Renlundin museon kokoelmien asiakaspalvelu sulkeutuu uusilta palvelupyynnöiltä helmikuun 2025 lopussa. Perjantaihin 28.2.2025 mennessä sovitut kokoelma- ja tietopalvelupyynnöt toteutetaan kevään aikana.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme