Digi- ja väestötietovirasto

Forskning: Finländarna är mer bekanta med intressebevakningsfullmakten än tidigare

Dela

Enligt en undersökning som Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata låtit göra har kännedomen om intressebevakningsfullmakten ökat under de senaste tre åren. Samtidigt har attityderna till att göra fullmakten blivit positivare. Fullmakten blandas dock fortfarande ihop med intressebevakning, som är ett tyngre sätt att sköta ärenden för någon annans räkning och som samtidigt också är dyrare för samhället.

En läderportfölj ligger på ett bord ovanpå ett dokument.
En intressebevakningsfullmakt är ett dokument som varje myndig person borde ha i sin portfölj. Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata

En intressebevakningsfullmakt är en fullmakt som upprättas på förhand om man i något skede inte själv förmår sköta sina ärenden till exempel på grund av en sjukdom eller en olycka. Att färdigt upprätta en intressebevakningsfullmakt i den egna dokumentportföljen gör det lättare att sköta ärenden i framtiden, eftersom man i den kan fastställa vem som sköter sina egna ärenden och på vilket sätt.

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata undersökte kännedomen om intressebevakningsfullmakten och attityderna gentemot den åren 2022 och 2024. 1 000 personer besvarade panelundersökningen. Undersökningen genomfördes av forskningsbyrån Vastakaiku och felmarginalen är +/- 3,2 %.

De som redan var bekanta med intressebevakningsfullmakten har nu mer ingående kännedom om den. Medvetenheten har förbättrats särskilt bland respondenter över 70 år. Äldre personer har läst om ämnet i medierna och yngre personer har däremot hört om saken av släktingar eller bekanta.

Trots det blandas intressebevakningsfullmakten ofta ihop med intressebevakning, där en privat eller allmän intressebevakare förordnas att sköta en persons ärenden. 64 % av respondenterna förstod vad som avses med fullmakt.

Känslorna gentemot intressebevakningsfullmakten är positiva. Under uppföljningsperioden ökade det positiva förhållningssättet mest bland femtioåringar. Intressebevakningsfullmakten beskrivs som en försäkran inför framtiden: man får själv bestämma vem som sköter ärendena och på vilket sätt. Som andra fördelar nämns dess enkelhet, smidighet och snabbhet.

Allt yngre har insett att det är bra att förbereda sig inför framtiden

18 % av respondenterna har gjort en intressebevakningsfullmakt för sig själva. Ökningen jämfört med tidigare är fem procent bland alla respondenter. Den största ökningen sågs i målgruppen över 70-åringar, för vilken frågan är mycket aktuell. Ändå verkar också 50-åringarna ha vaknat upp till hur viktig denna fråga är och vidtagit åtgärder.

– Intressebevakningsfullmakten kopplas lätt till åldrande. Jag gläder mig mycket över att allt yngre, trettio-fyrtioåringar, har insett att intressebevakningsfullmakten är en viktig sak.  Min förhoppning är också att så många som möjligt skulle upprätta en intressebevakningsfullmakt, gärna genast, berättar ledande sakkunnig Suvi Malinen vid Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata.

Upprättandet av en intressebevakningsfullmakt upplevs som enkelt och intressant, men man lyckas bara inte få det gjort

86 % av dem som upprättat en intressebevakningsfullmakt upplever att det är enkelt att göra det: som hjälp har man använt anvisningar, såsom Suomi.fi-guiden eller en mall.

Även om fullmakten ännu inte har upprättats har intresset för att göra det ökat med åtta procentenheter. Detta syns särskilt bland 50-åringar.

De flesta ser inga nackdelar med att upprätta en intressebevakningsfullmakt. De största hindren för att upprätta fullmakten uppgavs vara att man själv inte får det gjort eller att man inte själv har en sådan förtroendeperson som man skulle ge fullmakt för uppdraget.

Intressebevakningsfullmakten hör till de viktigaste handlingarna för varje myndig person. Trots det upplever många att det inte är aktuellt att upprätta fullmakten ännu: 40 % av respondenterna skulle kunna göra det inom fem år. Ju äldre respondenten var, desto snabbare upplevdes frågan bli aktuell.

Enligt prognosen ökar antalet intressebevakningsfullmakter kraftigt

Enligt prognosen från 2023 fastställs intressebevakningsfullmakterna, dvs. tas i användning i större utsträckning för varje år. År 2032 förutspås det finnas över 50 000 intressebevakningsfullmakter, medan antalet 2023 var cirka 20 000. År 2024 behandlade Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata över 10 000 ärenden som gällde fastställelse av intressebevakningsfullmakt.

Enligt prognosen kommer antalet huvudmän som står under intressebevakning och antalet intressebevakningsfullmaktsgivare att förändras under de kommande åren så att fullmaktsgivarnas andel ökar från nuvarande cirka 28 procent till cirka 45 procent 2032.

– Vi uppmuntrar till att upprätta en intressebevakningsfullmakt, eftersom den stärker självbestämmanderätten för dem som behöver hjälp och också gör fullmäktigens, dvs. den som sköter ärenden, uppgift lättare, påminner Malinen.

Vad är en intressebevakningsfullmakt?

  • En intressebevakningsfullmakt är en fullmakt som upprättas på förhand om man i något skede inte själv förmår sköta sina ärenden till exempel på grund av en sjukdom eller en olycka.

  • Den som utfärdat fullmakten, dvs. fullmaktsgivaren, fastställer i intressebevakningsfullmakten sin förtroendeperson, dvs. den fullmäktige och de ärenden som denne får sköta. Det kan till exempel vara ärenden som gäller egendom eller hälsa. Man förvarar fullmakten själv eller ger den till den fullmäktige för förvaring.

  • Fullmäktigen ansöker om fastställande av en intressebevakningsfullmakt hos Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata först när fullmaktsgivarens handlingsförmåga har försämrats. Efter att fullmakten fastställts får fullmäktigen sköta de ärenden som fullmakten omfattar.

  • En intressebevakningsfullmakt är en annan sak än att personen har en intressebevakare som förordnats av Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata eller tingsrätten. Fullmakten är smidigare och mer flexibel, medan intressebevakningens verksamhet är mera övervakad.

  • I Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas Intressebevakningens e-tjänst kan intressebevakningsfullmäktige göra en egendomsförteckning. Om det i intressebevakningsfullmakten har bestämts att fullmäktigen ska rapportera om sitt agerande eller ansöka om Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas tillstånd för sina åtgärder på fullmaktsgivarens vägnar, kan hen också sköta dessa ärenden i e-tjänsten.

  • Fullmäktigen kan numera sköta fullmaktsgivarens ekonomiska ärenden till exempel i MinSkatt, Traficom och andra digitala tjänster som kontrollerar rätten att uträtta ärenden med hjälp av Suomi.fi-fullmakter. För ärenden som gäller personen, såsom MittKanta, behöver intressebevakningsfullmäktigen fortfarande en separat Suomi.fi-fullmakt eller någon annan fullmakt.

  • Bekanta dig med upprättandet av en intressebevakningsfullmakt i Suomi.fi-guiden Intressebevakning och intressebevakningsfullmakt. Bland annat banker, advokatbyråer och juridiska byråer samt rättshjälpsbyråer ger råd om upprättandet av intressebevakningsfullmakter.

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata ökade kännedomen om intressebevakningsfullmakten 2022–2024 genom kampanjen I egna händer

  • Myndigheten för digitalisering och befolkningsdatas kampanj I egna händer har lyft fram intressebevakningsfullmakten genom att berätta om den roll fullmakten har i att underlätta livet. Detta gjordes bland annat genom människonära berättelser. Information om intressebevakningsfullmakten har också spridits vidare med hjälp av ett partnernätverk som består av över 90 organisationer. Kampanjen pågick 2022–2024.
  • Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata undersökte kännedomen om intressebevakningsfullmakten och attityderna gentemot den som en del av kampanjen I egna händer.

  • Enligt undersökningen har kampanjen I egna händer lyckats nå även yngre målgrupper och fått dem att fundera på beredskap inför framtiden. Nästa steg skulle vara att vidta åtgärder, dvs. upprätta en intressebevakningsfullmakt.

Nyckelord

Kontakter

Länkar

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata främjar digitaliseringen av samhället, tryggar tillgången till information och erbjuder tjänster för kundernas livshändelser.

Myndigheten för digitalisering och befolkningsdata sörjer för den grundläggande administrationen av befolkningsdatasystemet och digitaliseringen av samhället. Till myndighetens uppgifter hör bland annat borgerliga vigslar, namn- och adressändringar, förmynderskaps- och intressebevakningsärenden, administration av befolkningsdatasystemet, utveckling av lösningar för elektronisk identitet samt utveckling och underhåll av centraliserade stödtjänster för e-tjänster. Dessa stödtjänster för e-tjänster omfattar bland annat Suomi.fi-webbtjänsten, elektroniska myndighetsmeddelanden (Suomi.fi-meddelanden) samt fullmakter att sköta ärenden för andras räkning (Suomi.fi-fullmakter).

https://dvv.fi/sv

Andra språk

Följ Digi- ja väestötietovirasto

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Digi- ja väestötietovirasto

Tack vare befolkningsdatasystemet är det många saker i Finland som sker så gott som automatiskt i medborgarnas ögon8.1.2025 09:05:00 EET | Pressmeddelande

Finlands befolkningsdatasystem är unikt i världen och har betjänat informationsförsörjningen i vårt samhälle i redan 50 år. Den första versionen av systemet blev klar och började användas i slutet av 1974. Tack vare befolkningsdatasystemet behöver personer som bor i Finland till exempel inte själva lämna sina uppgifter till flera olika myndigheter, utan de uppgifter som registrerats i systemet är automatiskt tillgängliga för flera olika aktörer. Systemet innebär även att det inte behöver ordnas någon särskild folkräkning i vårt land. Finland är ett av få länder, utöver bland annat Danmark, där man har kunnat frångå en särskild folkräkning.

Väestötietojärjestelmän ansiosta moni asia tapahtuu Suomessa kansalaisten silmissä kuin automaattisesti8.1.2025 09:05:00 EET | Tiedote

Maailman mittaluokassa ainutlaatuinen Suomen väestötietojärjestelmä on palvellut yhteiskuntamme tietohuoltoa jo 50 vuotta. Järjestelmän ensimmäinen versio valmistui ja otettiin käyttöön loppuvuodesta 1974. Väestötietojärjestelmän ansiosta Suomessa asuvien ihmisten ei esimerkiksi tarvitse itse toimittaa tietojaan usealle eri viranomaiselle, vaan järjestelmään kirjatut tiedot ovat automaattisesti useiden eri toimijoiden käytettävissä. Järjestelmä myös mahdollistaa sen, ettei maassamme tarvitse järjestää erillistä väestönlaskentaa. Suomi on yksi harvoja maita muun muassa Tanskan lisäksi, joissa on voitu luopua erillisestä väestölaskennasta.

Many things happen automatically in the eyes of Finland’s citizens thanks to the population information system8.1.2025 09:05:00 EET | Press release

Globally, Finland’s unique population information system has served our society’s information services for 50 years. The first version of the system was completed and activated in late 1974. Thanks to the population information system, residents of Finland do not have to submit their records to several different authorities separately. Instead, the data recorded in the system is automatically available to several different actors. One of the system's benefits is also that we do not need to organise a separate census in this country. Finland is one of the few countries, in addition to Denmark, that has been able to abandon carrying out censuses.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye