Didrichsens konstmuseum sr

Pressvisning to 6.2 kl. 11: Didrichsens jubileumsutställning framhäver Reidar Särestöniemis mångfacetterade förhållande till naturen

Dela

Världens rand Reidar Särestöniemi 100 år öppnar på Didrichsens den 8 februari. Särestöniemis 100-årsutställning visar konstnärens produktion med fokus på hans förhållande till naturen, upplevelser av samhörighet, att leva sida vid sida med naturen och hans oro för miljöskyddet. Utställningen pågår 8.2–1.6.2025.

Reidar Särestöniemi: Månbelysta träd, 1968. Didrichsens konstmuseum.
Reidar Särestöniemi: Månbelysta träd, 1968. Didrichsens konstmuseum. Foto: Rauno Träskelin
IN ENGLISH BELOW

Pressvisningen hålls på Didrichsens konstmuseum torsdagen den 6 februari 2025 kl. 11.00. Anmälningar: Maria Didrichsen, tel. 0405521000, maria.didrichsen@didrichsenmuseum.fi

Reidar Särestöniemis (1925–1981) liv och konst var starkt kopplade till naturen och folktron i Lappland. Den produktive konstnärens färgstarka verk, fulla av betydelser och metaforer, blev mycket populära på 1960- och 1970-talen och fann sin väg in i många privata hem. För Särestöniemi var det absolut nödvändigt att arbeta från Särestö-hemgård i Kittilä – ett beslut som på många sätt kom att färga hela hans karriär.

Ett med naturen

I många av Särestöniemis landskapsmotiv framträder en gräns mellan det synliga och det som ligger bortom blickens räckvidd. Horisonten, som anas bortom synfältet, förenar den välbekanta närmiljön med den stora världen. På samma sätt är verkens förhållande till naturen både påtagligt direkt och djupt andligt. Observationen av omgivningen och inspirationen från den får sällskap av en upplevelse som sträcker sig mot en bredare förståelse av sambandet mellan jaget och naturen.

De lappländska vyerna, årscykeln och djurmotiven i Särestöniemis verk filtreras genom hans egna upplevelser och vilar delvis på samiska och lappländska föreställningar. Konstnären beskrev hur han identifierade sig med naturen, smälte samman med fjällen och myrmarkerna, och förvandlade sig ibland till en ripa, ibland till ett lodjur. Naturförbindelsen var för honom ett sätt att utforska sig själv. Årscykeln är starkt närvarande i hans verk – genom sitt måleri firade han den korta men intensiva ljusa tiden, anade årstidernas skiften och speglade sina egna känslor.

Naturens sårbarhet

Särestöniemi tog alltmer ställning i naturskyddsfrågor på 1970-talet i takt med planerna på industrialisering i Lappland. Hotet om en uppdämning av Ounasjoki, floden som rinner intill Särestö, gjorde hans oro mycket konkret. Som offentlig person uttryckte han ofta sitt stöd för miljörörelsen.

Särestöniemi var bekymrad över djurens krympande livsmiljö och gav genom sina verk en gestalt åt den hotade myrmarken och de avverkade träden. Den ensamma vargen, jagad och inträngd i ett hörn och stämplad med skottpeng, blev en symbolisk självbild för honom. På många sätt upplevde Särestöniemi sig själv som utrotningshotad, den sista i sitt slag.

Särestöniemi och familjen Didrichsen

Marie-Louise och Gunnar Didrichsen besökte Reidar Särestöniemi på Särestö första gången 1968. Under åren som följde köpte de flera verk av konstnären. Didrichsens konstmuseum arrangerade också flera separatutställningar med Särestöniemi under 1970-talet.

Konstverken i utställningen är inlånade från Finlands Nationalgalleri / Konstmuseet Ateneum, Fortums Konststiftelse, Heinos konststiftelse, Folkets Arkiv, Konststiftelsen Nordea i Finland, Villa Gyllenberg och Ömsesidiga Försäkringsbolaget Turva. Dessutom visas verk från Didrichsens konstmuseums samling och ett flertal privata samlingar.

---

IN ENGLISH 

The Didrichsen jubilee exhibition highlights Reidar Särestöniemi's multifaceted relationship with nature

On the World’s Shore – Reidar Särestöniemi 100 years opens at the Didrichsen Art Museum on 8 February. The exhibition celebrating the 100th anniversary of the artist's birth explores Särestöniemi's art from the perspective of his relationship with nature. The focus is on identifying and living side by side with nature and on environmental conservation. The exhibition is open 8.2.–1.6.2025.

A media event will take place at the Didrichsen Art Museum on Thursday, 6 February at 11 am. Registration: Maria Didrichsen, tel. 0405521000, maria.didrichsen@didrichsenmuseum.fi

The life and art of Reidar Särestöniemi (1925–1981) were strongly linked to nature and traditional beliefs in Lapland. The colourful works of the industrious artist, full of meanings and metaphors, became very popular in the 1960s and 1970s and found their way into many private homes. For Särestöniemi, working from the Särestö homestead in Kittilä was essential – a decision that in many ways shaped his entire career.

One with nature

In many of Särestöniemi's landscapes, the boundary between the observable and the invisible becomes apparent. Beyond the horizon, the world's shore connects the familiar neighbourhood with the wider world. In the same way, the works' connection to nature is both palpably direct and spiritual. Observing and being inspired by the environment is accompanied by an experience that reaches towards a broader understanding of the relationship between the self and nature.

The landscapes of Lapland, the depiction of the seasons and the animal themes in the artworks are filtered through Särestöniemi's experience and are also partly based on Sámi and Lappish beliefs. The artist described identifying with nature, blending into the fells and marshes and sometimes transforming into a ptarmigan, sometimes into a lynx. The connection with nature was an act of introspection. The cycle of the seasons is strongly present in the works -– by painting, the artist celebrated a short but intense period of light, foreshadowed the changing seasons and reflected his own feelings.

The fragility of nature

Särestöniemi increasingly took a stand on nature conservation issues in the 1970s as Lapland's industrialisation plans progressed. The threat of the damming of the Ounasjoki river, which flows next to Särestö, concretised this concern. As a public figure, he constantly expressed his support for the environmental movement.

Särestöniemi was concerned about the loss of animal habitat and gave a shape to the disappearing marsh and felled trees. The lone wolf, hunted and cornered with the encouragement of a killing grant, was Särestöniemi's self-portrait. In many ways, he felt threatened with extinction, the last of his species.

Särestöniemi and the Didrichsens

Marie-Louise and Gunnar Didrichsen first visited Reidar Särestöniemi in Särestö in 1968. In the years that followed, they bought several works from the artist. The Didrichsen Art Museum also organised several solo exhibitions with Särestöniemi in the 1970s.

The works in the exhibition have been loaned by the Finnish National Gallery / Ateneum Art Museum, Fortum Art Foundation, Heino Art Foundation, People's Archive, Nordea Art Foundation Finland, Villa Gyllenberg and Turva Mutual Insurance Company. Works from the collection of the Didrichsen Art Museum and numerous private collections will also be on display.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Reidar Särestöniemi: Månbelysta träd / Moonlit Trees, 1968. Didrichsens konstmuseum / Didrichsen Art Museum.
Reidar Särestöniemi: Månbelysta träd / Moonlit Trees, 1968. Didrichsens konstmuseum / Didrichsen Art Museum.
Foto / photo: Rauno Träskelin
Ladda ned bild
Reidar Särestöniemi: På en natt blåste Nordanvinden myren full med blommor / In one Night the North Wind Filled the Fen full of Flowers, 1971. Privatsamling / private collection.
Reidar Särestöniemi: På en natt blåste Nordanvinden myren full med blommor / In one Night the North Wind Filled the Fen full of Flowers, 1971. Privatsamling / private collection.
Foto / photo: Rauno Träskelin
Ladda ned bild
Reidar Särestöniemi: Världens rand / On the World’s Shore, 1970. Privatsamling / private collection.
Reidar Särestöniemi: Världens rand / On the World’s Shore, 1970. Privatsamling / private collection.
Foto / photo: Rauno Träskelin
Ladda ned bild
Marie-Louise Didrichsen och Reidar Särestöniemi på Didrichsens konstmuseum 1973. / Marie-Louise Didrichsen and Reidar Särestöniemi at the Didrichsen Art Museum, 1973.
Marie-Louise Didrichsen och Reidar Särestöniemi på Didrichsens konstmuseum 1973. / Marie-Louise Didrichsen and Reidar Särestöniemi at the Didrichsen Art Museum, 1973.
Foto / photo: Didrichsens konstmuseum / Didrichsen Art Museum
Ladda ned bild

Länkar

Didrichsens konstmuseum
Granviksgränd 1, 00340 Helsingfors
office@didrichsenmuseum.fi / 010 2193 970

Mediabank: didrichsenmediabank.com
Passord: didrichsen2025

Nätsida: didrichsenmuseum.fi
Facebook: didrichsenmuseum
X: DidMuseum
Instagram: didrichsenartmuseum

Öppettider
8.2–1.6.2025
Ti–sö 10–18
Må stängt

Inträde
16 / 14 / 10 €
Fritt inträde för under 18-åringar
Museikort
Fritt inträde till skulpturparken

Allmänna inledningar i utställningen
8.2–1.6.2025
På svenska sö kl. 12
På finska ons kl. 15, lö och sö kl. 13 och kl. 15
På engelska första lördagen i månaden kl. 12

Utställningar
8.2–1.6.2025 Världens rand – Reidar Särestöniemi 100 år
12.6–28.9.2025 Didrichsens konstmuseum 60 år
17.10.2025–25.1.2026 Pro Arte – Antrei Hartikainen

Andra språk

Följ Didrichsens konstmuseum sr

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Didrichsens konstmuseum sr

Didrichsens Pro Arte-konstpris 2025: nominerade är Antrei Hartikainen, Sofia Ilmonen och Man Yau26.9.2024 08:03:00 EEST | Pressmeddelande

Didrichsens konstmuseum 60 år 2025 Didrichsens Pro Arte-konstpris delas ut för femte gången. Tre konstnärer är nominerade, bland vilka vinnaren utses under hösten 2024. Didrichsens konstmuseum vill bidra till ett kulturvänligare klimat – med anledning av museets jubileumsår har Pro Arte-stipendiet utökats avsevärt, och uppgår nu till 10 000 euro. Priset innefattar även en separatutställning på Didrichsen.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye