Lidlin toimet purevat: kasvipohjaisten tuotteiden suosio kasvoi 30 % edellisvuoteen verrattuna
Lidl on panostanut kestävän ruokavalion edistämiseen ja tehnyt asian tiimoilta monia toimia. Toimet ovat tuottaneet tulosta: vuonna 2024 kasvipohjaisten Vemondo-tuotteiden kappalemyynti kasvoi noin 30 prosenttia verrattuna vuoteen 2023*. Suurin piikki myynnin kasvussa oli huhtikuussa, kun kaikkien Vemondo-tuotteiden hintoja laskettiin. Suosio ei kuitenkaan ole hiipunut tämän jälkeen.
Myynnin nousu ei ole sattumaa, vaan Lidl on tehnyt järjestelmällisesti toimia edistääkseen kasvipohjaisten tuotteiden suosiota. Maaliskuussa 2024 Lidl asetti tavoitteen tuplata kasviproteiinien myynnin osuus 20 prosenttiin, ja tällöin kaikkien Vemondo-tuotteiden hintoja laskettiin. Lidl on pitänyt kasvipohjaisia tuotteita aktiivisesti esillä markkinoinnissaan ja tarjonnut Lidl Plus -etuohjelmassa hyviä tarjouksia tuotteisiin.
– On mahtavaa nähdä, että tehdyt toimenpiteet näkyvät konkreettisesti myynnin nousuna. Kuluttajat päättävät itse, mitä ostoskoriinsa laittavat, mutta me haluamme tuoda kasvipohjaiset tuotteet näkyville ja tehdä niistä helpon ja houkuttelevan vaihtoehdon, kertoo Lidlin valikoiman vastuullisuuspäällikkö Laura Kvissberg.
Ykkönen suosituimmissa kasvipohjaisissa tuotteissa on luomutofu. Myös erilaiset kasvipohjaiset maitotuotteet ovat suosittuja, samoin kuin kasvipohjaiset nugetit sekä jäätelöt.
– Myynnissä näkyy piikit erityisesti huhtikuussa sekä kesällä. Joulukuussa myynnit nousivat hieman marraskuuhun verrattuna. Huhtikuun piikki on seurausta hintojen alennuksesta, kesällä kasvipohjaiset grillituotteemme siivittivät hyvään tulokseen – esimerkiksi vegaaniset ribsit saavuttivat suuren suosion. Joulukuussa taas uusilla kansallisilla ravitsemussuosituksilla, joissa suositellaan kasvipohjaista ruokavaliota, on ehkä ollut vaikutusta, Kvissberg pohtii.
*Lukuun sisältyy vakiovalikoiman Vemondo-tuotteiden kappalemääräinen myynti. Lisäksi Lidlillä on kasvipohjaisia tuotteita myynnissä muilta merkeiltä. Kasvipohjaisia tuotteita myydään myös erinä.
Ruokakauppa voi vaikuttaa ostotottumuksiin – Lidlillä tulossa lisää toimia
Kauppa voi tehdä monenlaisia toimia kasvipohjaisten tuotteiden edistämiseksi. Sen lisäksi että Lidlillä on laskettu hintoja, panostettu markkinointiin ja tuotu uusia tuotteita, on tehty ja tulossa muutakin. Lidl järjesti viime vuonna kolme vegeviikkoa, jolloin myymälät täyttyivät uusista kasvipohjaisista tuotteista. Myös vuosi 2025 starttasi Lidleissä vegeviikolla.
Tammikuussa hittituotteeksi nousi vegaaninen pesto. Alkuvuodesta Lidl purki vegehyllyt ja sijoitti kasvipohjaiset tuotteet muiden tuotteiden joukkoon, jotta ne löytäisivät tiensä paremmin myös uusien asiakasryhmien ostoskoreihin. Lidl Plus -etuohjelmaan on tulossa vegeruletti, jolla halutaan kannustaa kokeilemaan kasvipohjaisia tuotteita.
– Esimerkiksi markkinoinnillisilla toimilla on iso merkitys uusien tuotteiden valtavirtaistamisessa. Haluamme pitää hyvää boogieta päällä ja kannustaa vegeruletilla erityisesti niitä, joille kasvipohjaiset tuotteet eivät ole niin tuttuja. Viikon ajan jokaisesta Lidl Plus -kortin skannauksesta ansaitsee kupongin, jolla saa alennuksen kasvipohjaiseen tuotteeseen, kertoo markkinoinnin ja kampanjoinnin johtaja Meri Aalto.
Vegeruletti pyörii Lidl Plus -sovelluksessa 23.–29.1. Luvassa on myös muun muassa kiinnostavia uutuuksia.
– Meillä on jo kovasti suunniteltu kesän tuotteita. Erityisesti on toivottu hyviä kasvipohjaisia vaihtoehtoja hampparin väliin. Voin ilokseni kertoa, että ensi kesänä on hamppareiden ystäville hyviä kasvipohjaisia vaihtoehtoja tiedossa! Myös muita kiinnostavia uutuuksia on toki tulossa, Kvissberg paljastaa.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lidlin viestintä
Puh:(09) 23456 400media@lidl.fiTietoa julkaisijasta
Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee noin 5600 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi. Lidlin tiedotteet voi tilata suoraan sähköpostiin täältä.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi
Kauppaketjut laskivat hintojaan – Lidlin ostoskori edelleen jopa 24 % halvempi17.1.2025 14:14:02 EET | Tiedote
Vuosi 2025 alkoi Suomessa ruokakauppaketjujen näyttävillä hinnanalennuksilla ja ruoan hinta on puhututtanut julkisuudessa. Lidl teki tammikuussa noin 50 tuotteen ostoskorivertailun, joka osoittaa, että Lidl on edelleen selkeästi Suomen edullisin ruokakauppa. Selvityksen mukaan Lidl on vähintään kuusi prosenttia ja enimmillään jopa 24 prosenttia edullisempi kuin muut ruokakaupat.
Lidl purki vegehyllyt10.1.2025 13:46:15 EET | Tiedote
Kasvisruoan suosio on noususuhdanteessa ja ravitsemussuositusten mukaan ruokavaliota tulisi muuttaa kasvipainotteisempaan suuntaan. Lidlissä erilliset vegehyllyt poistettiin, jotta yhä useampi kaupassakävijä tarttuisi kasvipohjaisiin tuotteisiin. Jatkossa vegetuotteet löytyvät kaupasta muiden tuotteiden joukosta.
Pohjois-Pohjanmaan Lidlejä uudistettu: pikakassat helpottamaan asiointia9.1.2025 14:47:52 EET | Tiedote
Nivalan ja Ylivieskan Lidleihin on juuri asennettu pikakassat. Nyt kaikista Pohjois-Pohjanmaan 12 myymälästä löytyy pikakassat. Asiakkaiden toivomat pikakassat mahdollistavat entistäkin sujuvamman ja nopeamman kaupassakäynnin. Kassat on asennettu ketterästi yhden yön aikana niin, että myymälöitä ei jouduttu sulkemaan.
Kesätyöhaku käynnissä – Lidlillä yli tuhat paikkaa auki3.1.2025 12:33:12 EET | Tiedote
Lidlin kesätyöhaku käynnistyy torstaina 2.1.2025. Avoinna on yli tuhat työpaikkaa eri puolilla Suomea. Tarjolla on asiakaspalvelutyötä myymälöissä sekä varastotyötä kolmessa jakelukeskuksessa.
Moni suomalainen aikoo viilata ruokavaliotaan vuonna 2025 – ravitsemussuositukset näkyvät30.12.2024 07:45:00 EET | Tiedote
Lidl selvitti suomalaisten ruokatottumuksia sekä niiden muuttamista vuodelle 2025.* Ikäryhmistä vähiten punaista lihaa ja eniten kalaa syövät iäkkäät. Kasvisruoissa ei ole ikävaihtelua, mutta vegaaniruokia nuoret syövät eniten. 29 % aikoo lisätä ensi vuonna kasviproteiinien syöntiä, 26 % vähentää punaisen lihan syöntiä ja 23 % leikkeleiden syöntiä. Suurin motivaattori muuttaa ruokatottumuksia on terveellisyys.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme