Den nationella symbolen för lättläst har tilldelats servicesidorna på Östra Nylands välfärdsområdes webbplats
Östra Nylands välfärdsområdes webbsidor har anpassats till kraven på lättläst då det gäller servicesidorna. Ändringen genomfördes eftersom webbplatsen ofta är kundens första kontakt med välfärdsområdets tjänster och eftersom välfärdsområdet vill betjäna sina kunder på lika villkor också digitalt.
Som första välfärdsområde i Finland anpassade Östra Nylands välfärdsområde sina servicesidor på webbplatsen ostranyland.fi till lättläst språk på både finska och svenska.
Med en grov avgränsning är servicesidorna:
- Med start i Framsidans huvudmeny de sidor man kommer vidare till samt dessa sidors undersidor.
- Delen Information för klienten inklusive undersidor.
– Vi vill förvissa oss om att vår kommunikation är tydlig och begriplig för alla. Det här är inte bara en teknisk reform, utan en satsning på att alla våra invånare får den information de behöver och kan ta del av våra tjänster oberoende av språkkunskaper eller andra personliga bakgrundsfaktorer, säger Mika Kosunen, kommunikationsdirektör vid Östra Nylands välfärdsområde.
Många, i synnerhet personer som har ett bestående behov av språkligt stöd, som har nedsatta språkkunskaper eller som inte har finska eller svenska som modersmål, är betjänta av att ha tillgång till lättläst språk. Lättläst språk stöder också personer som har begränsad koncentrationsförmåga eller som behöver hjälp med att förstå komplicerade saker.
-Ett mål med att göra våra servicesidor lättlästa är också att förbättra användarupplevelsen och säkerställa att webbtjänsten stöder en smidig vardag. Precis var och en av oss kan i olika livssituationer dra nytta av lättläst. Jämlikhet och människoorientering är viktiga värderingar i vår strategi, fortsätter Kosunen.
Symbolen för lättläst bekräftar det
Östra Nylands välfärdsområde har fått den nationella symbolen för lättläst för sina anpassade sidor. Symbolen för lättläst bekräftar att servicesidornas språk, layout och användbarhet uppfyller kraven på lättläst kommunikation. Du känner igen det lättlästa materialet på att det på sidan finns en pil i formen av ett S och med texten "lättläst". När nya sidor och innehåll skapas har det nyaste serviceinnehållet ännu ingen symbol för lättläst, eftersom det finns en särskild process för att få beteckningen.
I anpassningen av webbinnehållet så att det blir lättläst har Östra Nylands välfärdsområde haft ett nära samarbete med Selko Digital. Deras experter har hjälpt till att ändra texterna till lättläst språk.
-Fackterminologi och fikonspråk stänger dörrar för dem som av en eller annan orsak har svårt att förstå det de läser. I värsta fall kan ett svårt språk vara ett hinder för att uträtta ärenden självständigt, omtalar Selko Digitals tillgänglighetsexpert Marianna Österlund. Östra Nylands välfärdsområde är en modig föregångare som med sitt föredöme visar hur strategins ordalydelser omvandlas till handling. Det krävs mod att utforma innehåll avsett för kunderna på lättläst språk direkt och att inte till exempel gå via en separat lättläst språkversion, fortsätter Österlund.
Östra Nylands välfärdsområde uppmanar användarna att ge respons så att utvecklingsarbetet på webbplatsen ska förbli invånarorienterat.
Nyckelord
Kontakter
Mika Kosunen, kommunikationsdirektör
Tel:040 548 9629mika.kosunen@itauusimaa.fiBilder
Östra Nylands välfärdsområde producerar och ordnar offentliga social- och hälsovårdstjänsterna och räddningsväsendet i sju kommuner: Askola, Borgå, Lappträsk, Lovisa, Mörskom, Pukkila och Sibbo.
Följ Itä-Uudenmaan hyvinvointialue – Östra Nylands välfärdsområde
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Itä-Uudenmaan hyvinvointialue – Östra Nylands välfärdsområde
Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen verkkosivuston palvelusivuille myönnettiin valtakunnallinen Selkotunnus21.1.2025 11:59:39 EET | Tiedote
Itä-Uudenmaan hyvinvointialueen verkkosivut mukautettiin selkokielisiksi palvelusivujen kokonaisuuden osalta. Muutos toteutettiin, koska verkkosivut ovat usein asiakkaan ensimmäinen kontakti hyvinvointialueen palveluihin ja hyvinvointialue haluaa palvella asiakkaitaan yhdenvertaisesti myös digitaalisesti.
År 2025 har invånarna i Östra Nyland fått räddningstjänster på heltid i 120 års tid15.1.2025 06:30:00 EET | Pressmeddelande
Den första brandstationen på heltid inledde sin verksamhet i Borgå 1905. Med räddningstjänst på heltid avses räddningsverkets kontinuerliga beredskap att hjälpa dygnet och året runt. År 2025 firar Räddningsverket i Östra Nyland att det erbjudits räddningstjänster i Östra Nyland på heltid i 120 års tid. Jubileumsårets huvudevenemang är den årliga traditionsdagen som ordnas i oktober.
Itä-Uudenmaan asukkaat ovat saaneet päätoimisia pelastustoimen palveluita 120 vuotta vuonna 202515.1.2025 06:30:00 EET | Tiedote
Vuonna 2025 Itä-Uudenmaan pelastuslaitos juhlistaa päätoimisen pelastustoimen 120-vuotista taivalta Itä-Uudellamaalla. Ensimmäinen päätoiminen paloasema aloitti toimintansa Porvoossa vuonna 1905. Päätoimisella pelastustoimella tarkoitetaan pelastuslaitoksen jatkuvaa valmiutta auttaa ympäri vuorokauden, vuoden jokaisena päivänä.
Sibbo social- och hälsostationers öppenvårdsmottagningar övergår till Hälsoteam-modellen15.1.2025 06:00:00 EET | Pressmeddelande
I Hälsoteam -modellen leds varje patient till ett Hälsoteam bestående av experter och får en egenläkare. Övergången till den nya verksamhetsmodellen för öppenvårdsmottagningarna kräver ingen separat kontakt från patienter.
Sipoon sosiaali- ja terveysasemien avosairaanhoidon vastaanotoilla siirrytään Omatiimi-toimintamalliin15.1.2025 06:00:00 EET | Tiedote
Omatiimi-toimintamallissa jokainen avosairaanhoidon vastaanoton potilas ohjataan asiantuntijoista koostuvaan Omatiimiin ja hänelle määritellään omalääkäri. Avosairaanhoidon vastaanottojen siirtyminen uuteen toimintamalliin ei vaadi potilailta erillisiä yhteydenottoja.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum