Distansservicen vid Centret för tolktjänst för personer med funktionsnedsättning förnyas: i fortsättningen inloggning med stark autentisering
Distansservicen vid FPA:s center för tolktjänst för personer med funktionsnedsättning förnyas 27.1.2025. I fortsättningen måste kunderna logga in i tjänsten med stark autentisering (bankkoder eller mobilcertifikat). I och med förändringen blir tjänsten smidigare och tillförlitligare.
Se meddelandet på teckenspråk: https://youtu.be/_j_XnD4rObk
Via distansservicen vid FPA:s center för tolktjänst för personer med funktionsnedsättning kan kunderna sköta ärenden utan tidsbokning och till exempel beställa tolkning, ge ytterligare uppgifter om en beställning eller få råd. Distansservicen kan även användas för korta distanstolkningsuppdrag. I distansservicen kan man sköta ärenden på finskt teckenspråk eller på talad finska eller svenska.
Distansservicens programvara förnyas 27.1.2025. Den största förändringen för kunderna är kravet på stark autentisering, vilket betyder inloggning med bankkoder eller mobilcertifikat. Även om detta kräver några extra klick av kunden, är avsikten att erbjuda smidigare och tillförlitligare service.
- Distansservicen måste fungera tekniskt ur både tolkningens och kundservicens synpunkt för att användningen ska vara behaglig och smidig för alla parter, säger Sari Paloposki, chef för Centret för tolktjänst för personer med funktionsnedsättning.
Även om det program som används ändras är tjänstens koncept fortfarande det samma. Man kan sköta ärenden via distansservicen på samma sätt som tidigare. Utöver autentiseringen är den viktigaste förändringen inledning i chatten. I fortsättningen börjar man använda distansservicen via chatten. Inledningen i chatten används också när kunden med tidsbokning gör en ansökan på finskt teckenspråk via distansservicen.
Nya egenskaper vid användningen av distansservicen:
- Autentisering: Kunderna loggar in i tjänsten med bankkoder eller mobilcertifikat.
- Inledning i chatten: Man börjar använda distansservicen via chatten. I chattfönstret ser kunden kömeddelandena och kösituationen.
- Användbarhet: Det nya programmet är lätt att använda för både kunderna och FPA:s sakkunniga.
Kolla i videon nedan hur den förnyade distansservicen fungerar och hur du i fortsättningen kan börja använda den! Videon är på finska. Videons svenska undertexter kommer att publiceras torsdagen den 23 januari. Versioner av videon på teckenspråk kommer att publiceras senare.
Kontakter
Sari PaloposkiChef för Centret för tolktjänst för personer med funktionsnedsättningFPA
Tel:050 551 7125sari.paloposki@kela.fiFPA:s kommunikationsenhetVi tar emot samtal från medierna på numret vardagar kl. 9–16. På det här numret förmedlar vi intervjuförfrågningar till våra sakkunniga. Du kan också kontakta oss per e-post.
Tel:020 634 7745viestinta@kela.fiFPA har i uppgift att sköta grundtryggheten i livets olika skeden för alla dem som omfattas av den finländska sociala tryggheten.
Andra språk
Följ Kela/FPA
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Kela/FPA
Sju sökande till tjänsten som FPA:s generaldirektör intervjuas22.1.2025 13:13:50 EET | Pressmeddelande
För tjänsten som Folkpensionsanstaltens generaldirektör intervjuas 7 sökande. Sammanlagt 105 personer sökte tjänsten, av vilka 15 uppfyllde behörighetsvillkoren för tjänsten.
Seinäjoki stad, Södra Österbottens välfärdsområde och FPA öppnar ett gemensamt serviceställe på Kalevankatu den 3 februari22.1.2025 10:00:00 EET | Pressmeddelande
Ett gemensamt serviceställe för Seinäjoki stad, Södra Österbottens välfärdsområde och FPA på adressen Kalevankatu 17 inleder sin verksamhet den 3 februari. I fortsättningen får kunderna alla tjänster som de behöver inom vuxensocialarbete, sysselsättning och social trygghet på ett och samma ställe.
Kalevankadulle aukeaa Seinäjoen kaupungin, Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen ja Kelan yhteinen palvelupiste 3.2.22.1.2025 10:00:00 EET | Tiedote
Seinäjoen kaupungin, Etelä-Pohjanmaan hyvinvointialueen ja Kelan yhteinen palvelupiste osoitteessa Kalevankatu 17 aloittaa toimintansa 3.2. Jatkossa asiakas saa samasta paikasta tarvitsemansa aikuissosiaalityön, työllisyyden hoidon ja sosiaaliturvan palvelut.
A joint service point for the City of Seinäjoki, the South Ostrobothnia wellbeing services county and Kela will open on Kalevankatu on 3 February22.1.2025 10:00:00 EET | Press release
A new joint service point for the City of Seinäjoki, the South Ostrobothnia wellbeing services county and Kela will open at Kalevankatu 17 on 3 February. Customers will then be able to access adult social work services, employment services and social welfare services in one place.
Kelan pääjohtajaksi haastatellaan seitsemän hakijaa22.1.2025 09:20:34 EET | Tiedote
Kelan pääjohtajan virkaan haastatellaan 7 hakijaa. Virkaan haki yhteensä 105 henkilöä, joista 15 täytti viran kelpoisuusvaatimukset.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum