Kela/FPA

Vammaisten tulkkauspalvelukeskuksen etäpalvelu uudistuu: jatkossa kirjautuminen tapahtuu vahvasti tunnistautuneena

Jaa

Läs meddelandet på svenska (fpa.fi).

Kelan Vammaisten tulkkauspalvelukeskuksen etäpalvelu uudistuu 27.1.2025. Asiakkaiden pitää jatkossa kirjautua palveluun vahvasti tunnistautuneena pankkitunnuksia tai mobiilivarmennetta käyttäen. Muutos parantaa palvelun sujuvuutta ja luotettavuutta.

Katso tiedote viittomakielellä: https://youtu.be/8nxBaEVfH-g

Kelan Vammaisten tulkkauspalvelukeskuksen etäpalvelussa asiakas voi asioida ilman ajanvarausta ja tehdä esimerkiksi tulkkaustilauksen, antaa lisätietoja tilauksesta tai saada neuvontaa. Etäpalvelua voi käyttää myös lyhyisiin etätulkkauksiin. Etäpalvelussa voi asioida suomalaisella viittomakielellä sekä puhutulla suomella ja ruotsilla.  

Etäpalvelun ohjelmisto uudistuu 27.1.2025. Suurin muutos asiakkaille on vahva tunnistautuminen, joka tarkoittaa sisäänkirjautumista pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella. Vaikka tämä vaatii muutaman lisäklikkauksen, tavoitteena on tarjota sujuvampaa ja luotettavampaa palvelua.

– Etäpalvelun pitää olla teknisesti toimiva sekä tulkkauksen että asiakaspalvelun näkökulmasta, jotta sen käyttö on kaikille osapuolille miellyttävää ja sujuvaa, Vammaisten tulkkauspalvelukeskuksen päällikkö Sari Paloposki sanoo. 

Vaikka käytettävä ohjelmisto muuttuu, palvelun konsepti pysyy samana. Etäpalvelussa voi asioida aivan samaan tapaan kuin aikaisemminkin. Tunnistautumisen lisäksi keskeisin uudistus on chattialoitus. Jatkossa etäpalvelun käyttö aloitetaan chatin kautta. Chattialoitus on käytössä myös silloin, jos asiakas tekee etäpalvelussa ajanvarauksella hakemuksen suomalaisella viittomakielellä.  

Etäpalvelun käytön uudet ominaisuudet:  

  1. Tunnistautuminen: Asiakkaat tunnistautuvat palveluun pankkitunnuksilla tai mobiilivarmenteella.  
  2. Chattialoitus: Etäpalvelun käyttö alkaa chatin kautta. Chatti-ikkunassa asiakas näkee jonotiedotteet ja jonotilanteen.  
  3. Käytettävyys: Uusi ohjelmisto on helppokäyttöinen sekä asiakkaille että Kelan asiantuntijoille.  

Kurkista alla olevalta videolta, miten uudistunut etäpalvelu toimii ja miten sen käytön voi jatkossa aloittaa!  Videosta julkaistaan viittomakielisen käännöksen sisältävät versiot myöhemmin.

https://youtu.be/4TYvGTidohg

Yhteyshenkilöt

Kelan viestintäKelan viestinnän mediapuhelin palvelee arkisin klo 9–16. Numerossa ohjaamme haastattelupyyntöjä asiantuntijoillemme. Voit jättää haastattelupyynnön myös sähköpostitse.

Puh:020 634 7745viestinta@kela.fi

Kansaneläkelaitos (Kela) hoitaa Suomen sosiaaliturvaan kuuluvien perusturvaa eri elämäntilanteissa.

Muut kielet

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Kela/FPA

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye