Lidl Suomi

Lidl edistää kestävää ruokavaliota WWF:n kanssa

Jaa

Lidl vahvistaa sitoutumistaan kestävän ruokavalion tavoitteeseensa ja kehittää tuotevalikoimaansa kohti planetaarista ruokavaliota vuoteen 2050 mennessä. Jo vuoteen 2030 mennessä Lidlin tavoitteena on kasvattaa kasvipohjaisten ruokien kuten kasviproteiinien, täysjyvän, hedelmien ja vihannesten myyntiä 20 prosentilla vuoteen 2023 verrattuna. Lidl on ensimmäinen kauppa, joka on lähtenyt lisäämään läpinäkyvyyttä valikoiman kaikkiin tuoteryhmiin kaikissa niissä 31 maassa, joissa sillä on myymälöitä. Tätä työtä tehdään WWF:n menetelmien mukaisesti. Näin Lidl auttaa asiakkaitaan tekemään ympäristötietoisempia ja terveellisempiä valintoja.

Ilmastonmuutos, luonnon monimuotoisuuden köyhtyminen ja ruokavalioon liittyvät sairaudet ovat maailmanlaajuisia haasteita, joita voidaan ratkaista ruokajärjestelmää muuttamalla. Lidl on tunnistanut nämä akuutit ongelmat, ja osallistuu siksi maailmanlaajuisen ruokajärjestelmän muutokseen asettamalla kunnianhimoisia tavoitteita omassa arvoketjussaan. Tarkoituksena on säilyttää asiakkaiden valinnanvapaus, mutta tehdä kestävien ostosten ja valintojen tekemisestä entistä helpompaa kaikille Lidlin asiakkaille ympäri maailman. Siksi Lidl panostaa WWF:n avustuksella kestävän ruokavalion strategiaan kaikissa maissa, joissa on Lidl-myymälöitä.

Kestävä ruokavalio terveyden ja ympäristönsuojelun edistäjänä

Maailmanlaajuinen ruokajärjestelmän muutos on tärkeää, jotta maailman kasvavalle väestölle riittää terveellistä ruokaa planeetan rajoissa. Lidl on jo vuosien ajan edistänyt tätä tavoitetta planetaarisen ruokavalion pohjalta. 

– WWF kokeneena kumppanina auttaa meitä vaikuttamaan tulevaisuudessa entistä enemmän ja tarjoamaan asiakkaillemme kasvavan valikoiman terveellisiä, vastuullisempia vaihtoehtoja tuttuun halpaan Lidl-hintaan, sanoo Lidl Suomen kaupallinen johtaja Jochen Fries.

– Lidlin kestävän ruokavalion linjaukset ovat tärkeä askel ruokajärjestelmän muutoksessa. Ilmastokriisin ja luontokadon ratkaisemiseksi tarvitsemme määrätietoista siirtymistä kasvipainotteiseen ruuantuotantoon ja -kulutukseen. Toivon, että tämä inspiroi myös muita vähittäiskaupan toimijoita tarjoamaan enemmän kasvipohjaisia vaihtoehtoja eläinperäisten tuotteiden sijaan, toteaa WWF Suomen ruoka-asiantuntija Elisa Niemi.

Kunnianhimoiset tavoitteet kasvipohjaisille proteiininlähteille ja täysjyvälle

Kansainvälinen tavoite kasvattaa kasviperäisten elintarvikkeiden osuutta myynnistä 20 prosentilla vuoteen 2030 mennessä vuoteen 2023 verrattuna  on osa Lidlin kokonaisvaltaista vastuullisuusstrategiaa. Tavoitetta kohti mennään kohdistamalla toimenpiteitä useisiin tuoteryhmiin: proteiinilähteisiin, täysjyväviljoihin sekä hedelmiin ja vihanneksiin. Lidl raportoi ja julkistaa tiedot tavoitteiden edistymisestä vuosittain vuodesta 2025 alkaen. Lidl noudattaa WWF:n suosituksia kestävän ja terveellisen ruokavalion edistämisestä.

  • Proteiinilähteet: Vuodesta 2023 lähtien Lidl on seurannut ja analysoinut kasviperäisten proteiinien ja eläinperäisten proteiinien osuutta tuotevalikoimassaan. Lidl Suomi pyrkii kaksinkertaistamaan kasviperäisten proteiinilähteiden osuuden myynnistä vuoteen 2030 mennessä. Tämä sisältää palkokasvit, pähkinät, siemenet ja vegaaniset vaihtoehdot lihalle, kananmunalle ja kalalle. Vuodesta 2024 alkaen Lidl Suomi julkaisee vuosittain tiedot proteiinijakaumasta avoimuusperiaatteen mukaisesti. Lisäksi Lidl jatkaa tuotantoeläinten hyvinvoinnin edistämistä tarjoamiensa lihatuotteiden osalta (lue aiheesta lisää verkkosivultamme).
  • Täysjyväviljat: Ravintokuitu on välttämätöntä pitkän ja terveen elämän kannalta.* Vuoteen 2030 mennessä Lidl Suomi pyrkii nostamaan täysjyväviljojen osuuden tuotevalikoimassaan 35 prosenttiin. Lidl tarjoaa myös vähintään yhden täysjyväviljavaihtoehdon kaikissa olennaisissa omien merkkien tuotekategorioissa vuoteen 2030 mennessä.
  • Hedelmät ja vihannekset: Tuoreet hedelmät ja vihannekset ovat tärkeä osa kestävää ruokavaliota. Lidl tarjoaa asiakkailleen edelleen laajan valikoiman tuoreita kasviksia joka päivä.

Lisätietoa kestävästä ruokavaliosta löytyy Lidlin verkkosivulta: Kestävä ruokavalio
 

* University of Washington: Health effects of dietary risks in 195 countries, 1990-2017: a systematic analysis for the Global Burden of Disease Study, 2017.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Tietoa julkaisijasta

Lidl on yksi Euroopan suurimmista päivittäistavaraketjuista. Suomessa 20 vuotta toimineessa ketjussa työskentelee noin 5600 henkilöä. Yli 200 myymälän verkosto ulottuu Hangosta Sodankylään ja tavarantoimitukset myymälöihin hoidetaan Janakkalassa, Laukaassa ja Järvenpäässä sijaitsevista jakelukeskuksista. Lisätietoa tuotteista ja ajankohtaisista tarjouksista löytyy Lidl Plus -etusovelluksesta tai osoitteessa lidl.fi. Lisätietoja yrityksestä osoitteessa corporate.lidl.fi. Lidlin tiedotteet voi tilata suoraan sähköpostiin täältä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Lidl Suomi

Lidl poisti piirroshahmot pillimehusta – taustalla lasten ja nuorten terveys29.1.2025 07:45:17 EET | Tiedote

Sosiaali- ja terveysministeriö julkaisi joulukuussa ohjeistuksen, joka kehottaa välttämään epäterveellisten elintarvikkeiden markkinointia lapsille. Lidlissä aiheen parissa on tehty työtä jo parin vuoden ajan: vuonna 2023 julkaistussa kestävän ruokavalion kantapaperissaan kauppaketju linjaa, että se ei markkinoi epäterveellisiä elintarvikkeita lapsille. Käytännössä tämä on tarkoittanut muun muassa lapsiin vetoavien piirroshahmojen poistamista monista elintarvikkeista.

Suomalaisten täysjyvän saanti rempallaan – Lidl ryhtyi toimeen24.1.2025 12:12:48 EET | Tiedote

Uusien ravitsemussuositusten mukaan täysjyväviljaa tulisi syödä vähintään 90 grammaa päivittäin. Suomalaisista tähän pääsee vain 2 % naisista ja 11 % miehistä. Lidl haluaa edistää kuluttajien täysjyväviljan saantia ja on asettanut itselleen kunnianhimoisen tavoitteen ensimmäisenä kauppaketjuna Suomessa. Lidlin tavoitteena on, että yli kolmasosa kaikesta myydystä viljasta on täysjyvää.

Lidlin toimet purevat: kasvipohjaisten tuotteiden suosio kasvoi 30 % edellisvuoteen verrattuna21.1.2025 07:30:00 EET | Tiedote

Lidl on panostanut kestävän ruokavalion edistämiseen ja tehnyt asian tiimoilta monia toimia. Toimet ovat tuottaneet tulosta: vuonna 2024 kasvipohjaisten Vemondo-tuotteiden kappalemyynti kasvoi noin 30 prosenttia verrattuna vuoteen 2023*. Suurin piikki myynnin kasvussa oli huhtikuussa, kun kaikkien Vemondo-tuotteiden hintoja laskettiin. Suosio ei kuitenkaan ole hiipunut tämän jälkeen.

Kauppaketjut laskivat hintojaan – Lidlin ostoskori edelleen jopa 24 % halvempi17.1.2025 14:14:02 EET | Tiedote

Vuosi 2025 alkoi Suomessa ruokakauppaketjujen näyttävillä hinnanalennuksilla ja ruoan hinta on puhututtanut julkisuudessa. Lidl teki tammikuussa noin 50 tuotteen ostoskorivertailun, joka osoittaa, että Lidl on edelleen selkeästi Suomen edullisin ruokakauppa. Selvityksen mukaan Lidl on vähintään kuusi prosenttia ja enimmillään jopa 24 prosenttia edullisempi kuin muut ruokakaupat.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye