Aluehallintovirasto/Regionförvaltningsverket

Regionförvaltningsverket genomförde många inspektioner enligt penningtvättslagen år 2024 – pantlåneinrättningar övervakades intensivt

Dela

År 2024 genomförde Regionförvaltningsverket i Södra Finland inspektioner av rapporteringsskyldiga enligt penningtvättslagen. Syftet med inspektionerna var att utreda hur den rapporteringsskyldiga har följt penningtvättslagen i sin verksamhet. Utöver inspektionerna utförde regionförvaltningsverket riskbedömningstillsyn, uppdaterade anvisningarna och påförde ordningsavgifter och påföljdsavgifter.

År 2024 gjorde regionförvaltningsverket sammanlagt 28 inspektioner, av vilka 13 genomfördes som distansinspektioner och 15 utfördes på plats i den rapporteringsskyldigas lokaler. Inspektioner genomfördes vid företag på olika håll i Finland.

Det största antalet inspektioner riktades till pantlåneinrättningar (sammanlagt 8 inspektioner). Pantlåneinrättningarna var föremål för regionförvaltningsverkets intensivövervakning, eftersom regionförvaltningsverket i sin egen riskbedömning höjde den totala risknivån för pantlåneinrättningar till den högsta nivån i december 2023. Risknivån för pantlåneinrättningar höjdes bland annat på grund av utmaningar gällande utredningar av ursprunget till medel och brister som upptäckts när dessa utförts. Regionförvaltningsverket kommer att fortsätta intensivövervakningen av pantlåneinrättningar även år 2025.

Utöver pantlåneinrättningar riktade regionförvaltningsverket inspektioner mot fastighetsförmedlingsrörelser, bokföringsbyråer, indrivningsbyråer, tillhandahållare av juridiska tjänster samt en varuhandlare och en valutaväxlare. År 2024 gjordes rekordmånga inspektioner i och med att rekordet för föregående år överskreds med tre inspektioner.

Utifrån inspektionerna är uppfyllandet av skyldigheterna enligt penningtvättslagen på en god nivå i en del företag. En del av de rapporteringsskyldiga som inspekterades överfördes dock till påföljdsprövning på grund av brister som upptäckts vid inspektioner. Vanligtvis gällde bristerna företagens riskbedömningar, kundkontroll och förvaring av uppgifter om kundkontroll samt anvisningar. Brister i kundkontrollen observerades särskilt när kunder hade flyttats över till den rapporteringsskyldiga i samband med ett företagsförvärv eller via någon annan mellanhand.

År 2024 påförde regionförvaltningsverket sex administrativa påföljder


Regionförvaltningsverket kan påföra en sådan administrativ påföljd som avses i 8 kap. i penningtvättslagen till en rapporteringsskyldig som ska övervakas av regionförvaltningsverket och som försummar eller bryter mot skyldigheterna i penningtvättslagen.

År 2024 påförde regionförvaltningsverket sammanlagt sex administrativa påföljder för brott mot penningtvättslagen som regionförvaltningsverket observerat. Regionförvaltningsverket påförde två bokföringsbyråer ordningsavgifter på 3 000 euro och 6 000 euro samt två tillhandahållare av finansiella tjänster ordningsavgifter på 1 500 euro och 3 000 euro. Dessutom påförde regionförvaltningsverket en varuhandlare en påföljdsavgift på 110 000 euro samt en indrivningsbyrå en påföljdsavgift på 12 000 euro.

De rapporteringsskyldiga påfördes administrativa påföljder, eftersom de inte på ett tillfredsställande sätt hade uppfyllt skyldigheterna enligt penningtvättslagen i sin egen verksamhet.

Du kan bekanta dig med de fastställda administrativa påföljderna och besluten om dem i en tabell på webbsidan du kommer till via följande länk: Regionförvaltningsverkets webbsida för tillsyn över lagen om penningtvätt

Riskbedömningstillsyn riktades mot en stor grupp rapporteringsskyldiga


År 2024 utförde regionförvaltningsverket intensifierad riskbedömningstillsyn. Regionförvaltningsverket genomförde fyra riskbedömningskampanjer där sammanlagt 251 rapporteringsskyldiga ombads att lämna in sin riskbedömning till regionförvaltningsverket. Begäran om riskbedömning riktades till fastighetsförmedlingsrörelser och rörelser för förmedling av hyreslägenheter och hyreslokaler (151), bokförare (50) samt tillhandahållare av juridiska tjänster (50).

Regionförvaltningsverket tog emot enstaka mycket bra riskbedömningar från varje verksamhetsområde, men största delen av riskbedömningarna bedömdes vara märkbart bristfälliga. De största bristerna i riskbedömningarna gällde identifiering och bedömning av risker. I flera riskbedömningar hade riskerna för penningtvätt och finansiering av terrorism inte alls identifierats. Även när riskerna hade identifierats hade deras effekter och tillämplighet på den egna verksamheten inte bedömts tillräckligt. Särskilt identifieringen och bedömningen av risker gällande de rapporteringsskyldigas kunder var mycket bristfällig i många riskbedömningar. Bristerna i riskbedömningen gjorde att en del av riskbedömningarna närmast påminde om ett företags verksamhetsanvisning eller ett referat av bestämmelserna i penningtvättslagen.

I samband med riskbedömningstillsynen gjorde regionförvaltningsverket också vissa andra oroväckande observationer om de rapporteringsskyldigas riskbedömningar. Flera rapporteringsskyldiga hade lämnat in identiska, masskopierade riskbedömningar till regionförvaltningsverket. Att lägga företagets namn under en kopierad riskbedömning kan inte betraktas som att en riskbedömning upprättats, eftersom den rapporteringsskyldiga då inte kan påvisa att riskerna bedömts, och det ger inte heller en verklig bild av företagets verksamhet och kundkrets och riskfaktorerna relaterade till dessa. En annan alarmerande observation gällde tidpunkten för när riskbedömningarna hade upprättats. En betydande del av riskbedömningarna hade utifrån datumet på riskbedömningen upprättats först 2024, och en stor del av dem först efter att den rapporteringsskyldiga tagit emot regionförvaltningsverkets begäran om riskbedömning. En del av de rapporteringsskyldiga lämnade inte alls in någon begärd riskbedömning, vilket regionförvaltningsverket såg som att ingen riskbedömning hade gjorts.

Regionförvaltningsverket producerade anvisningar och utbildning samt ökade kommunikationen


På grund av de betydande brister som upprepade gånger observerats i riskbedömningarna förnyade regionförvaltningsverket anvisningen om upprättande av riskbedömning samt mallen för riskbedömning som finns på regionförvaltningsverkets webbplats. Regionförvaltningsverket producerade också en omfattande utbildningsvideo om ämnet på penningtvättstillsynens YouTube-kanal. Dessutom deltog regionförvaltningsverket bland annat i utbildningswebbinarier om upprättande av riskbedömning för bokföringsbyråer. Syftet med dessa åtgärder har varit att öka de rapporteringsskyldigas medvetenhet om riskbedömningarnas syfte och innehåll samt förbättra riskbedömningarnas kvalitet.

År 2024 ökade regionförvaltningsverket kommunikationen till rapporteringsskyldiga och den övriga allmänheten. Regionförvaltningsverket publicerade under året tre elektroniska nyhetsbrev som skickades till cirka 4 800 e-postadresser tillhörande aktörer som övervakas av regionförvaltningsverket samt andra som beställt nyhetsbrevet. Dessutom publicerade regionförvaltningsverket flera pressmeddelanden, gav intervjuer och använde aktivt sina kommunikationskanaler. Kommunikativt samarbete gjordes också med olika intressentgrupper.

Antalet registrerade rapporteringsskyldiga ökar


En av Regionförvaltningsverket i Södra Finlands uppgifter är att föra ett register för övervakning av penningtvätt, vilket vid årsskiftet (31.12.2024) innehöll 3 383 rapporteringsskyldiga. Alla rapporteringsskyldiga som regionförvaltningsverket övervakar och som inte hör till något annat av regionförvaltningsverkets register eller ett koncessionsregister ska anmäla sig till registret för övervakning av penningtvätt. Alla registreringsskyldiga har dock inte anmält sig till registret.

År 2024 kartlade regionförvaltningsverket rapporteringsskyldiga inom olika branscher som inte hade uppfyllt sin registreringsskyldighet. Regionförvaltningsverket skickade påminnelser och begäran om utredning till aktörer som misstänktes bedriva verksamhet utan att ha registrerat sig i registret för övervakning av penningtvätt. Begäran om utredning och påminnelser gällande registreringsskyldigheten skickades till cirka 135 aktörer.

Antalet rapporteringsskyldiga som anmält sig till registret för övervakning av penningtvätt ökade under året med 360 rapporteringsskyldiga. Även antalet ansökningar till registret för övervakning av penningtvätt ökade något efter att den första administrativa påföljden för försummelse av registreringsskyldigheten påfördes och publicerades i början av 2024.

Behandlingen av ansökningar som inkommit till registret för övervakning av penningtvätt år 2024 gick bra, och det uppstod inga anhopningar av ansökningar. Största delen av de inkomna registreringsansökningarna behandlades inom mindre än två veckor.

Regionförvaltningsverket deltog aktivt i myndighetssamarbeten


Vid sidan av sitt eget tillsynsarbete deltog regionförvaltningsverket aktivt i myndighetssamarbeten. Under 2024 deltog regionförvaltningsverket i flera olika arbetsgrupper och gav expertutlåtanden om regeringens propositioner och andra projekt. Regionförvaltningsverket ökade också informationsutbytet med Ålands landskapsregering.

År 2024 var regionförvaltningsverket för första gången föremål för Statens revisionsverks effektivitetsrevision gällande förhindrandet av penningtvätt. Statens revisionsverks revisionsberättelse 14/2024 om revisionen publicerades 28.11.2024.

Regionförvaltningsverket i Södra Finland övervakar nationellt att lagstiftningen om penningtvätt följs


Bekämpningen av penningtvätt och finansiering av terrorism är en riksomfattande specialiseringsuppgift för Regionförvaltningsverket i Södra Finland. Regionförvaltningsverket övervakar att penningtvättslagen följs inom flera olika verksamhetsområden. Vi säkerställer att de rapporteringsskyldiga som vi övervakar följer penningtvättslagen i sin egen verksamhet. Vi övervakar sådana bolag och andra näringsidkare som inom sin normala verksamhet kan lägga märke till penningtvätt eller finansiering av terrorism eller som kan utnyttjas för sådana ändamål. Sammanlagt finns det cirka 5 120 rapporteringsskyldiga inom följande verksamhetsområden:

  • tillhandahållare av juridiska tjänster
  • tillhandahållare av finansiella tjänster
  • tillhandahållare av sidotjänster till investeringstjänster
  • pantlåneinrättningar
  • fastighets- och hyresförmedlingar
  • indrivningsbyråer
  • tillhandahållare av företagstjänster
  • skatterådgivare
  • bokförare
  • varuhandlare samt
  • konsthandlare.


Mer information hittar du på regionförvaltningsverkets webbplats och på tillsynsmyndigheternas gemensamma webbplats rahanpesu.fi.

Nyckelord

Kontakter

Regionförvaltningsverket arbetar för att människors grundläggande fri- och rättigheter ska tillgodoses och främjar tillgången till basservice. Vi bidrar även till miljöskyddet, ett hållbart utnyttjande av miljön, den inre säkerheten samt sunda och trygga levnads- och arbetsmiljöer. Inom våra respektive regioner har vi också hand om de väglednings- och tillsynsuppgifter som finns angivna i lag och verkställer lagstiftningen. Regionförvaltningsverkets verksamhet styrs av åtta ministerier.

Följ Aluehallintovirasto/Regionförvaltningsverket

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Aluehallintovirasto/Regionförvaltningsverket

Aluehallintovirasto teki vuonna 2024 runsaasti rahanpesulain mukaisia tarkastuksia – panttilainaamoita valvottiin tehostetusti27.1.2025 10:57:46 EET | Tiedote

Vuonna 2024 Etelä-Suomen aluehallintovirasto teki tarkastuksia rahanpesulain mukaisiin ilmoitusvelvollisiin. Tarkastusten tavoitteena oli selvittää, miten ilmoitusvelvollinen on toiminnassaan noudattanut rahanpesulakia. Tarkastusten lisäksi aluehallintovirasto suoritti riskiarviovalvontaa, päivitti ohjeistusta ja määräsi rikemaksuja sekä seuraamusmaksuja.

Arbetarskyddstillsynen och säkerheten på byggarbetsplatserna har utvecklats tillsammans med personalen på byggplatserna21.1.2025 08:16:01 EET | Pressmeddelande

Före arbetarskyddsinspektionerna skickades ett frågeformulär om säkerheten på arbetsplatsen till personalen på byggplatsen. Vid arbetsplatsinspektionerna satsade man å sin sida på avslutande diskussioner med de anställda. ”Enligt personalen är säkerhetsfrågorna på arbetsplatserna i huvudsak i skick och det finns knappt något behov av förbättring. Däremot anser arbetarskyddsinspektörerna att det vid cirka en tredjedel av de byggarbetsplatser som inspekterades i samband med utvecklingsprojektet fanns utrymme för förbättring av arbetssäkerheten. Skillnaden förklaras delvis av att en del byggarbetsplatser inte svarade på enkäten#, berättar överinspektör Mikko Koivisto. Personalen på byggarbetsplatserna tillfrågades till exempel om underentreprenörernas arbetssäkerhet. Av de anställda på byggarbetsplatserna anser 70 procent att underentreprenörernas egenkontroll fungerar på byggarbetsplatserna, medan cirka hälften av arbetarskyddsinspektörerna är av denna åsikt. Mest att utveckla fanns det

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye