Funktionshinderservicen omorganiseras för att svara mot den nya lagstiftningen
Lagstiftningen om funktionshinderservicen ändrades 1.1.2025. Välfärdsområdet ska öka den personal som deltar i klientarbetet och samtidigt fördela den sakkunskap som anknyter till särskilda tjänster över fler team. Omorganiseringen kommer att slutföras i april. Under omorganiseringen kan klienterna uträtta sina ärenden som tidigare.
I enlighet med den nya lagen om funktionshinderservicen ska klienter primärt erbjudas allmän social service som kompletteras med särskilda tjänster utgående från klienternas behov. Hittills har personer i behov av särskilda tjänster betjänats separat i ärenden som anknutit till den allmänna socialservicen och separat i ärenden som anknutit till socialservice på specialiserad nivå.
Utgångspunkten är att personer med funktionsnedsättningar och deras servicebehov inte ska bedömas utifrån deras funktionsnedsättning, utan utifrån deras övergripande funktionsförmåga och servicebehov. Enlig Jouni Nummi som är chef för vuxensocialarbetet i välfärdsområdet är det här tankesättet inget nytt utan något som man siktat på redan före den här omorganiseringen. I och med lagförändringarna förenhetligas nu praxisen.
– I och med omorganiseringen minskar överlappningen i servicen. Klientens servicebehov utvärderas och nu ska helheten tas i större beaktande än tidigare när servicen beviljas, säger Jouni Nummi.– Personer med funktionsnedsättningar kommer efter omorganiseringen få en direkt kontaktkanal till basservicen, vilket är en förbättring i jämförelse med tidigare, säger Nummi.
Sakkunskapen sprids till fler enheter
I samband med utvecklingen av funktionshinderservicen och socialservicen kommer de olika teamen som erbjuder socialservice för olika åldersgrupper att stärkas och bli mer klientorienterade, eftersom sakkunskapen kommer att finnas i alla team. Sakkunskap om funktionshinderservicen kommer alltså i fortsättningen att utgöra en del av klientens helhetsservice och inte vara en separat service. Däremot kommer de tjänster som erbjuds till klienter i behov av krävande stöd att förbli en egen servicehelhet.
I och med omorganiseringen kommer två socialarbetare till att anställas för det direkta klientarbetet. Mängden chefsuppgifter minskas.
– Utgångspunkten med hela omorganiseringen är att erbjuda klienterna en smidigare service och att möta kraven i den nya lagstiftningen. Samtidigt minskas antalet personer i ledande ställning och i chefspositioner medan antalet personer som arbetar direkt med klienter ökar, säger socialdirektör Carina Nåls.
Förberedelserna inför ikraftträdandet av den nya lagstiftningen och omorganiseringen av den egna verksamheten inleddes på våren 2024. Målet är att genomföra omorganiseringen på ett verksamhetsorienterat sätt och tillsammans med personalen. Den nya modellen införs i april.
Ändringarna i funktionshinderservicen kommer att behandlas i rådet för personer med funktionsnedsättning och personalsektionen den 30 januari.
– Under omorganiseringen fungerar vår service och våra kontaktkanaler som tidigare, säger Jouni Nummi.
Kontakter
Kommunikationsenheten - Viestintäyksikkö
Vi betjänar media mån-fre kl. 9–15. Ta kontakt så svarar vi så fort som möjligt. Palvelemme mediaa ma-pe klo 9-15. Ota yhteyttä, niin vastaamme sinulle mahdollisimman pian.
Carina Nålssocialdirektör
Tel:0406237573carina.nals@ovph.fiJouni Nummichef för vuxensocialarbete
Tel:040 632 5125jouni.nummi@ovph.fiFölj Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
Övergången till det nya systemet har skapat viss tröghet – men har ändå löpt smidigare än väntat21.2.2025 14:47:59 EET | Pressmeddelande
Under föregående veckoslut togs ett nytt klient- och patientdatasystem i bruk i Vasa, Laihela, Korsholm, Vörå, Malax, Korsnäs och Närpes. Det nya systemet Lifecare togs i bruk inom primärvården och munhälsovården samt socialvårdens boendeservice, hemvård, dag- och arbetsverksamhet.
Uuteen järjestelmään siirtyminen aiheuttanut hitautta – muutos silti odotettua sujuvampi21.2.2025 14:46:59 EET | Tiedote
Viime viikonlopun aikana otettiin käyttöön uusi asiakas- ja potilastietojärjestelmä Vaasassa, Laihialla, Mustasaaressa, Vöyrillä, Maalahdessa, Korsnäsissä ja Närpiössä. Lifecare-järjestelmään siirtyivät näissä kunnissa perusterveydenhuolto ja suun terveydenhuolto sekä sosiaalihuollon asumispalvelut, kotihoito ja päivä- ja työtoiminta.
Skötarmottagningen fortsätter på Kaskö välfärdsstation21.2.2025 08:56:35 EET | Pressmeddelande
Den 7 april flyttar den brådskande mottagningen och läkarmottagningen vid Kaskö välfärdsstation till Närpes hälsovårdscentral. Skötarmottagningen i Kaskö kräver i fortsättningen tidsbokning.
Hoitajan vastaanotto jatkuu Kaskisten hyvinvointiasemalla21.2.2025 08:56:20 EET | Tiedote
Kaskisten hyvinvointiaseman kiirevastaanotto ja lääkärin vastaanottotoiminta siirtyvät kokonaan Närpiön terveyskeskukseen 7. huhtikuuta. Hoitajan vastaanotto jatkuu Kaskisissa pelkästään ajanvarauksella.
Vårdbehovsbedömningen är överbelastad19.2.2025 16:23:13 EET | Pressmeddelande
Välfärdsområdet hinner just nu inte besvara alla begäranden om återuppringning under samma dag. Om ditt ärende är brådskande, ring Jourhjälpen på nummer 116 117.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum