Funktionshinderservicen omorganiseras för att svara mot den nya lagstiftningen
Lagstiftningen om funktionshinderservicen ändrades 1.1.2025. Välfärdsområdet ska öka den personal som deltar i klientarbetet och samtidigt fördela den sakkunskap som anknyter till särskilda tjänster över fler team. Omorganiseringen kommer att slutföras i april. Under omorganiseringen kan klienterna uträtta sina ärenden som tidigare.
I enlighet med den nya lagen om funktionshinderservicen ska klienter primärt erbjudas allmän social service som kompletteras med särskilda tjänster utgående från klienternas behov. Hittills har personer i behov av särskilda tjänster betjänats separat i ärenden som anknutit till den allmänna socialservicen och separat i ärenden som anknutit till socialservice på specialiserad nivå.
Utgångspunkten är att personer med funktionsnedsättningar och deras servicebehov inte ska bedömas utifrån deras funktionsnedsättning, utan utifrån deras övergripande funktionsförmåga och servicebehov. Enlig Jouni Nummi som är chef för vuxensocialarbetet i välfärdsområdet är det här tankesättet inget nytt utan något som man siktat på redan före den här omorganiseringen. I och med lagförändringarna förenhetligas nu praxisen.
– I och med omorganiseringen minskar överlappningen i servicen. Klientens servicebehov utvärderas och nu ska helheten tas i större beaktande än tidigare när servicen beviljas, säger Jouni Nummi.– Personer med funktionsnedsättningar kommer efter omorganiseringen få en direkt kontaktkanal till basservicen, vilket är en förbättring i jämförelse med tidigare, säger Nummi.
Sakkunskapen sprids till fler enheter
I samband med utvecklingen av funktionshinderservicen och socialservicen kommer de olika teamen som erbjuder socialservice för olika åldersgrupper att stärkas och bli mer klientorienterade, eftersom sakkunskapen kommer att finnas i alla team. Sakkunskap om funktionshinderservicen kommer alltså i fortsättningen att utgöra en del av klientens helhetsservice och inte vara en separat service. Däremot kommer de tjänster som erbjuds till klienter i behov av krävande stöd att förbli en egen servicehelhet.
I och med omorganiseringen kommer två socialarbetare till att anställas för det direkta klientarbetet. Mängden chefsuppgifter minskas.
– Utgångspunkten med hela omorganiseringen är att erbjuda klienterna en smidigare service och att möta kraven i den nya lagstiftningen. Samtidigt minskas antalet personer i ledande ställning och i chefspositioner medan antalet personer som arbetar direkt med klienter ökar, säger socialdirektör Carina Nåls.
Förberedelserna inför ikraftträdandet av den nya lagstiftningen och omorganiseringen av den egna verksamheten inleddes på våren 2024. Målet är att genomföra omorganiseringen på ett verksamhetsorienterat sätt och tillsammans med personalen. Den nya modellen införs i april.
Ändringarna i funktionshinderservicen kommer att behandlas i rådet för personer med funktionsnedsättning och personalsektionen den 30 januari.
– Under omorganiseringen fungerar vår service och våra kontaktkanaler som tidigare, säger Jouni Nummi.
Kontakter
Kommunikationsenheten - Viestintäyksikkö
Vi betjänar media mån-fre kl. 9–15. Ta kontakt så svarar vi så fort som möjligt. Palvelemme mediaa ma-pe klo 9-15. Ota yhteyttä, niin vastaamme sinulle mahdollisimman pian.
Carina Nålssocialdirektör
Tel:0406237573carina.nals@ovph.fiJouni Nummichef för vuxensocialarbete
Tel:040 632 5125jouni.nummi@ovph.fiFölj Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Österbottens välfärdsområde – Pohjanmaan hyvinvointialue
Familjeförberedelsemässan som stöd för föräldraskapet28.4.2025 10:54:09 EEST | Pressmeddelande
Familjeförberedelsemässan riktar sig till familjer som väntar eller nyligen fått barn. Under evenemanget får familjerna värdefull information om den nya familjesituationen, babyvård, amning och föräldraskap.
Perhevalmennusmessut vanhemmuuden tueksi28.4.2025 10:53:54 EEST | Tiedote
Perhevalmennusmessut on tarkoitettu perheille, jotka odottavat tai ovat juuri saaneet lapsen. Tapahtumassa perheet saavat arvokasta tietoa uudesta perhetilanteesta, vauvanhoidosta, imetyksestä ja vanhemmuudesta.
Akutsjukvårdens journaluppgifter kan i fortsättningen läsas via MittKanta25.4.2025 10:00:58 EEST | Pressmeddelande
I slutet av april börjar den prehospitala akutsjukvården använda en nationell patientjournal som tagits fram för den prehospitala akutsjukvården. Efter ibruktagningen får patienten bättre tillgång till de uppgifter som dokumenterats inom den prehospitala akutsjukvården i och med att de överförs till patientens MittKanta. Uppgifterna kan läsas via MittKanta med ett kort dröjsmål. Yrkesutbildade personer inom hälso- och sjukvården kan läsa uppgifterna genast. – Det här underlättar arbetet för exempelvis de läkare som konsulteras, eftersom de kan läsa den prehospitala akutsjukvårdens uppgifter direkt på sin dator, säger Taneli Väyrynen som är ledande läkare för den prehospitala akutsjukvården. – Övergången till det nationella systemet gör det också lättare att hantera patientuppgifter i realtid i samband med att patienter flyttas från ett sjukhus till ett annat och även i samband med läkarhelikopterverksamheten – så fort som systemet tagits i bruk i vårt samarbetsområde, säger akutvårdsch
Ensihoidon käyntien tiedot näkyvät jatkossa OmaKannassa25.4.2025 10:00:52 EEST | Tiedote
Pohjanmaan hyvinvointialueen ensihoitopalvelu siirtyy käyttämään kansallista ensihoitokertomusta huhtikuun lopussa. Samalla tiedon saanti ensihoidon kirjaamien tietojen osalta paranee, kun tiedot siirtyvät potilaan OmaKantaan. Tiedot ovat luettavissa OmaKannasta pienellä viiveellä. Ammattilaisille tiedot näkyvät heti. – Tämä helpottaa esimerkiksi konsultoivia lääkäreitä, kun he näkevät ensihoidon kirjaukset suoraan koneelta, ensihoidon johtava lääkäri Taneli Väyrynen sanoo. – Siirtyminen kansalliseen järjestelmään auttaa myös reaaliaikaisen potilastiedon hallinnassa potilassiirroissa sairaalasta toiseen tai lääkärihelikopteritoiminnassa, kun se on käytössä yhteistyöhyvinvointialueillamme, ensihoitopäällikkö Tom Smedlund kertoo. Henkilöt jotka eivät hallitse OmaKannan, tietokoneen tai älypuhelimen käyttöä, tulevat jatkossakin halutessaan saamaan paperisen tulosteen ensihoitokertomuksesta. Pohjanmaan hyvinvointialueen ensihoidossa kuukausittain tuhansia ensihoitotehtäviä 13 ambulanssia,
Reducerad verksamhet också den här sommaren17.4.2025 10:01:00 EEST | Pressmeddelande
På onsdagen den 16 april beslutade välfärdsområdets ledningsgrupp om reducerad verksamhet och stängningar i servicen i sommar. I allmänhet rullar verksamheten under semesterperioden på som under tidigare somrar. Även jouren i Jakobstad är öppen dygnet runt hela sommaren.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum