Vaasan kaupunki - Vasa stad

Utvidgningen av lastkajen togs i bruk – kapaciteten i Vasa hamn fördubblas

Dela

Utvidgningen av lastkajen i Vasa hamn är klar. Förnyelsen förbättrar hamnens kapacitet och förkortar betydligt väntetiden för fraktfartyg. Invigningen av den nya kajen hölls denna vecka.

Bild: Jaakko J. Salo

Den huvudsakliga lastkajen, som är bekant under namnet Lasses kaj, är nu i sin helhet 358 meter lång.  Den 144 meter långa utvidgningsdelen gör det möjligt att ta emot två eller tre fartyg i hamnen åt gången.

– Fraktfartygen är vanligtvis cirka 150 meter långa. Tidigare rymdes bara ett fartyg åt gången vid kajen, men tack vare utvidgningen har kapaciteten i princip fördubblats, berättar Vasa hamnkoncerns verkställande direktör Janne Pylkkönen.

I fortsättningen kommer Vasa hamn att kunna ta emot upp till 250 meter långa fartyg.

– Detta öppnar nya möjligheter för oss.  Vi kan öka volymen godstrafik och svara allt bättre på näringslivets behov i området, konstaterar Pylkkönen.

Väntetiderna förkortas

Utvidgningen förkortar väntetiderna för fartygen betydligt. Tidigare upptogs hela kajens kapacitet av ett fartyg och de andra fartygen var tvungna att vänta på sin tur på Kvarken, vilket i värsta fall kunde betyda flera dagar.

– Den genomsnittliga väntetiden har nu förkortats från ett dygn till ett par timmar.  Det här är en synnerligen betydande förbättring från hur det var tidigare, säger utvecklingsdirektör Tommi Tuominen på Kvarken Ports i Vasa.

Utvidgningen gör det möjligt att agera mer flexibelt, då förberedelserna för nästa fartyg kan påbörjas samtidigt som ett annat fartyg lastas och lossas.

Farleden breddas nästa sommar

Utvidgningen av kajen är en del av ett omfattande utvecklingsprogram för Vasa hamn. Före utgången av decenniet kommer investeringar för sammanlagt cirka 50 miljoner euro att göras i hamnen.

Inkommande sommar kommer hamnbassängen att muddras och farleden som leder in till hamnen att breddas så att den blir 140 meter bred.  Tillsammans gör detta att allt större och miljövänligare fraktfartyg kan anlöpa hamnen.

De jordmassor som fås från breddningsarbetena kommer att användas för att utvidga hamnområdet med cirka sju hektar.

– I planerna ingår också en förnyelse av hamnterminalen och ett bygge av ett nytt rampområde, vilket framför allt svarar på behoven för tunga projekt- och specialtransporter, berättar Tuominen.

Nyckelord

Kontakter

Janne Pylkkönen, Verkställande direktör
+358 50 334 4608
janne.pylkkonen@portofvaasa.fi

Tommi Tuominen, Utvecklingsdirektör 
+358 44 5167 224
tommi.tuominen@portofvaasa.fi

Bilder

Bild: Jaakko J. Salo
Ladda ned bild
Invigningen av lastkajen hölls 28.1. På bilden håller bandet Vasa hamnkoncerns verkställande direktör Janne Pylkkönen, Vasa stadsdirektör Tomas Häyry, Blomberg Stevedoring Oy:s chef Bernt Björkholm och Kvarken Ports tidigare verkställande direktör Teijo Seppelin. Bandet klipptes av projektchef Anna Måtts-Fransén.
Invigningen av lastkajen hölls 28.1. På bilden håller bandet Vasa hamnkoncerns verkställande direktör Janne Pylkkönen, Vasa stadsdirektör Tomas Häyry, Blomberg Stevedoring Oy:s chef Bernt Björkholm och Kvarken Ports tidigare verkställande direktör Teijo Seppelin. Bandet klipptes av projektchef Anna Måtts-Fransén.
Bild: Jaakko J. Salo
Ladda ned bild

Länkar

I Vasa, Nordens energihuvudstad, är det lätt att vara lycklig.

Följ Vaasan kaupunki - Vasa stad

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Vaasan kaupunki - Vasa stad

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye